Tudnivalók
az „Informatika oktatása” tárgy
2012/2013 tanév
őszi félévéről
(TANM-INF-112/1)
C Követelmények E
C Tantárgytípusok a tantervekhez E
C Tantárgytípus névhez rendelése E
C Az első
kiselőadás ütemezése E
C A második kiselőadás ütemezése E
C Tematika E
A tárgy elfogadtatásához az alábbiak
teljesítésére van szükség:
·
A kurzuson való aktív részvétel
·
Óravázlat (beadása a félév végéig)
·
Tanterv (beadása a félév végéig)
·
Egy informatikai tankönyv bemutatása és
oktatási alkalmazásának lehetőségeinek ismertetése kiselőadáson (a dokumentum
beadása a félév végéig)
·
Az Informatika
érettségi és az ECDL vizsga egy moduljának
bemutatás és összehasonlítása kiselőadáson (a dokumentum
beadása a félév végéig)
Részletezés:
·
Órai
részvétel
A kurzus szemináriumszerű.
Lesznek témák, amelyeket előadás formájában dolgozzuk föl, de –rendszerint–
helyben elvégzendő feladatokat is tartalmaznak; a többi téma önállóan,
kiselőadások formájában dolgozandók föl.
·
Óravázlat
(legalább 6´1 tanóra)
Egy szabadon választott osztály
adott informatikai témaköre első néhány (egybefüggő) órájának óravázlata
(témák, feladatok és ütemezésük). Részletes leírása legalább 6 db 45 perces órának. Az utolsó foglalkozás témája az
addig tanultak számonkérése legyen. A számonkérés
és az értékelési útmutató szerves része a
beadandó dokumentumnak. (A dokumentumnak természetesen igényesnek kell
lennie.)
A dokumentum igényessége természetesen
vonatkozik a helyesírásra és a szövegszerkesztő adta szerkesztési lehetőségek
színvonalas kiaknázására (fejlécek, lapszámozás, stílusok, ábrák stb.).
·
Középiskolai
tanterv 1 éves Informatika tantárgyhoz
Igényesen kidolgozott, legalább 4-5
oldalnyi dokumentum, amelyben a tervezett
informatikai témák és ezek arányai mellett szerepel az iskola informatikai
lehetőségei, esetleges speciális céljai, az előzmények, ill. az elérendő
eredmény. A tanterv névhez rendelését lásd később.
A dokumentumnak természetesen igényesnek kell lennie. Lásd az óravázlatnál!
·
Egy informatikai
tankönyv bemutatása, kritikája
A bemutatás előadás formájában, a kritika dokumentum formában igényesen kivitelezve is beadandó. Az előadás értékelésének
szempontrendszere a weben megtekinthető. Az igényesség
mibenlétéről lásd az óravázlatnál olvashatókat.
Az előadást csak az erre
szánt gyakorlatokon lehet megtartani. Figyelembe veendő, hogy
aránytalan jelentkezések esetén az előadásra –idő hiányában– nem kerül sor; ez
esetben azt nem tudjuk értékelni. (Az időpontokat és az ütemezést l. hátrább.)
·
Versenyfeladatsor-elemzés
Versenyfeladatok összevetése a NAT
követelmény-rendszerével, ami a következőket jelenti. A kiválasztott verseny
egy adott korcsoportja számára rendezett fordulóin kitűzött feladat-fajtáinak
bemutatása (konkrétan; milyen nehézségeket támaszt, milyen megoldást vár el
stb.) és összehasonlítása a NAT által megfogalmazott informatikai (esetleg
egyéb tantárgyi) követelményekkel. A verseny mikben több a NAT céljainál,
mikben azonosul vele. Bevezetésként célszerű röviden kitérni magára a
versenyre (fordulók, kategóriák stb.) is.
A bemutatás előadás formájában történik, a kritika dokumentum formában, igényesen kivitelezve is beadandó. Az előadás értékelésének
szempontrendszere a weben megtekinthető. Az igényesség
mibenlétéről lásd az óravázlatnál olvashatókat.
Az előadást csak az erre szánt gyakorlatokon
lehet megtartani. Figyelembe veendő, hogy aránytalan jelentkezések esetén az előadásra
–idő hiányában– nem kerül sor; ez esetben azt nem tudjuk értékelni. (Az időpontokat és az
ütemezést l. hátrább.)
Alábbiakban felsoroljuk azokat a körülményeket,
amelyeket figyelembe véve kell elkészíteni a tantervhez:
|
Iskolafajta |
Évfolyam |
Specialitás |
1 |
4-osztályos gimnázium |
9. |
Matematika |
2 |
4-osztályos gimnázium |
10. |
Természettudományos |
3 |
4-osztályos gimnázium |
11. |
Idegen nyelves |
4 |
4-osztályos gimnázium |
12. |
Művészeti |
5 |
4-osztályos gimnázium |
9. |
Informatika |
6 |
4-osztályos gimnázium |
10. |
Általános |
7 |
4-osztályos gimnázium |
11. |
Matematika |
8 |
4-osztályos gimnázium |
12. |
Informatika |
9 |
4-osztályos gimnázium |
9. |
Természettudományos |
10 |
4-osztályos gimnázium |
10. |
Matematika |
11 |
4-osztályos gimnázium |
11. |
Informatika |
12 |
4-osztályos gimnázium |
12. |
Matematika |
13 |
4-osztályos gimnázium |
9. |
Általános |
14 |
4-osztályos gimnázium |
10. |
Idegen nyelves |
15 |
4-osztályos gimnázium |
11. |
Általános |
16 |
4-osztályos gimnázium |
12. |
Természettudományos |
17 |
4-osztályos gimnázium |
9. |
Idegen nyelves |
18 |
4-osztályos gimnázium |
10. |
Informatika |
19 |
4-osztályos gimnázium |
11. |
Természettudományos |
20 |
4-osztályos gimnázium |
12. |
Általános |
21 |
6-osztályos
gimnázium |
7. |
Matematika |
22 |
6-osztályos
gimnázium |
8. |
Természettudományos |
23 |
6-osztályos
gimnázium |
9. |
Idegen
nyelves |
24 |
6-osztályos
gimnázium |
10. |
Művészeti |
25 |
6-osztályos
gimnázium |
11. |
Rajz és
vizuális kultúra |
26 |
6-osztályos
gimnázium |
12. |
Általános |
27 |
6-osztályos
gimnázium |
7. |
Matematika |
28 |
6-osztályos
gimnázium |
8. |
Informatika |
29 |
6-osztályos
gimnázium |
9. |
Természettudományos |
30 |
6-osztályos
gimnázium |
10. |
Matematika |
31 |
6-osztályos
gimnázium |
11. |
Informatika |
32 |
6-osztályos
gimnázium |
12. |
Idegenforgalmi |
33 |
6-osztályos
gimnázium |
7. |
Általános |
34 |
6-osztályos
gimnázium |
8. |
Humán |
35 |
6-osztályos
gimnázium |
9. |
Általános |
36 |
6-osztályos
gimnázium |
10. |
Természettudományos |
37 |
6-osztályos
gimnázium |
11. |
Idegen
nyelves |
38 |
6-osztályos
gimnázium |
12. |
Rajz és
vizuális kultúra |
39 |
6-osztályos
gimnázium |
7. |
Természettudományos |
40 |
6-osztályos
gimnázium |
8. |
Általános |
41 |
6-osztályos
gimnázium |
9. |
Matematika |
42 |
6-osztályos
gimnázium |
10. |
Természettudományos |
43 |
6-osztályos
gimnázium |
11. |
Humán |
44 |
6-osztályos
gimnázium |
12. |
Művészeti |
45 |
6-osztályos
gimnázium |
7. |
Informatika |
46 |
6-osztályos
gimnázium |
8. |
Általános |
47 |
6-osztályos
gimnázium |
9. |
Matematika |
48 |
6-osztályos
gimnázium |
10. |
Informatika |
49 |
6-osztályos gimnázium |
11. |
Természettudományos |
50 |
6-osztályos
gimnázium |
12. |
Matematika |
51 |
4-osztályos szakközépiskola |
9. |
Vendéglátó ipari |
52 |
4-osztályos szakközépiskola |
10. |
Művészeti |
53 |
4-osztályos szakközépiskola |
11. |
Informatika |
54 |
4-osztályos szakközépiskola |
12. |
Informatika |
55 |
4-osztályos szakközépiskola |
9. |
Művészeti |
56 |
4-osztályos szakközépiskola |
10. |
Vendéglátó ipari |
57 |
4-osztályos szakközépiskola |
11. |
Közgazdasági |
58 |
4-osztályos szakközépiskola |
9-10. |
Web-gazdasági |
Az tantárgytípus személyhez rendelését –amelyhez a
tantervet meg kell alkotni– az alábbi táblázat tartalmazza (a 2011.09.06-i
állapot szerinti ETR-es jelentkezések alapján).
Sorszám |
Név |
Sorszám |
|
Gyuricza Endre Sámuel |
23 |
Molnár István |
16 |
Ruff Marietta |
38 |
Tóth Tamás |
32 |
Vindics Dóra |
3 |
|
|
Az alábbi táblázatokban, aki/ami pirossal
lett szedve, azzal valami gond van (pl. hiányzik a témamegjelölés…).
Az első témakörben elhangzó
előadások személyekhez rendelése olvasható az alábbiakban. Az
időpontválasztáskor ügyelni kell arra, hogy egy alkalommal ugyanaz a téma nem
hangozhat el több előadásban.
10.10. szerda
1300-1515 PC5
labor |
|
|
|
|
|
|
|
10.17. szerda
1300-1515 PC5
labor |
|
Gyuricza Endre Sámuel – Fazekas: Informatika 5. évfolyam részére |
Vindics Dóra – Devecz: Irány az ECDL! |
Ruff Marietta – Fenyősék-Kiricsi: Számítástechnika IV. |
Molnár István – Bodnár-Magyary: Az informatika elméleti alapjai |
Tóth Tamás – Farkas: Windows7 és Office 2010 felhasználóknak |
|
A második témakörben elhangzó
előadások személyekhez rendelése olvasható az alábbiakban. Az
időpontválasztáskor ügyelni kell arra, hogy egy alkalommal ugyanaz a téma nem
hangozhat el több előadásban.
11.14. szerda
1300-1515 PC5
labor |
|
Molnár István – Nemes Tihamér Programozói Verseny |
|
|
|
|
|
11.21. szerda
1300-1515 PC5
labor |
|
Vindics Dóra – Logo Országos Számítástechnikai Tanulmányi Verseny |
Ruff Marietta – Nemes Tihamér Alkalmazói Verseny |
Tóth Tamás – HÓDítsd meg a biteket! ’2011 |
Gyuricza Endre Sámuel – OKTV Alkalmazás kategória |
|
|
Az írásos anyagok beadási határideje: 2012.
december 16. (vasárnap) éjfél.
A beadás a moodle-n keresztül történik (Informatika oktatása). Egyetlen, EHAKÓD-dal azonosított
tömörített állományban.
Aláírást és jegyet csak az kaphat, aki a
követelményeket időben és maradéktalanul teljesítette.
Hét |
Téma |
1. |
Regisztráció |
2. |
Tantárgyi bevezető. Az informatika definíciója. Az informatika (I)
oktatásának téveszméi. Az I tárgy célja. Az I ismeretkörei. |
3. |
Az I ismeretköreinek részletezése 1. |
4. |
A ’tankönyvértékelés’ kiselőadások elé… |
5. |
Az I ismeretköreinek részletezése 2. |
6. |
Tankönyvismertetés 1. |
7. |
Tankönyvismertetés 2. |
8. |
Programozási nyelvek és alkalmazói rendszerek értékelése. |
9. |
Őszi szünet |
10. |
Tantervfelépítés, tantárgyfelépítés. Az I tanítási módszerei. |
11. |
Versenyfeladatsor-elemzés 1. |
12. |
Versenyfeladatsor-elemzés 2. |
13. |
Számítógép-modellek: „Lóti Futi”-modell. |
14. |
Informatikai kompetenciák. |
15. |
Oktató és játékprogramok a közoktatásban. |
·
Az
informatika ismeretkörei (μlógia 30)
·
Az
informatika oktatás módszertana (pdf)
·
Az
informatika alkalmazástípusai (pdf)
·
Előadás a
téveszmékről (pdf)
·
Előadás a
kompetenciákról (pdf)
·
Előadás az
ismeretkörökről (pdf, pdf)
·
Gondolatok a
„tankönyvértékelés” témához
(pdf)
·
Gondolatok a
„előadás” témához (pdf)
·
Gondolatok a
(tan)könyvek értékeléséhez és az előadói teljesítmény értékeléséhez – előadás (ppt)
·
Mintatanterv
I.-IV.
·
Programozási
nyelvek és alkalmazói rendszerek értékelése (html,pdf)
·
A kitöltött
táblázat a ’Programozási nyelvek értékeléséhez’ (Excel 2.0) és alkalmazói rendszerek
értékeléséhez
·
Egy érdekes összefoglaló a „Hello World” kódokról (http://en.wikipedia.org/wiki/Hello_world_program_examples)
· Lóti Futi, avagy A számítógépről népszerűsítő stílusban (μlógia 5, ppt)
·
Lásd még a http://people.inf.elte.hu/szlavi/szp.html#Tankonyv
honlapon a tárgyhoz tartozó egyéb anyagokat, (hallgatók által készített,
elfogadott) házi feladatok mintáit (ezeknél nem kevésbé igényeset kérünk J).
·
Oktató és
játékprogramok a közoktatásban (ppt, pdf)
·
Előzőleg,
hallgatók által készített „mintaszerű” anyagok
·
Ugrás
a Média- és
Oktatásinformatikai Tanszék honlapjára