Tudnivalók
az „Informatika oktatása” tárgy
2012/2013 tanév
őszi félévéről
(TANM-INF-112/1)

Tartalom

C Követelmények E

C Tantárgytípusok a tantervekhez E

C Tantárgytípus névhez rendelése E

C Az első kiselőadás ütemezése E

C A második kiselőadás ütemezése E

C Tematika E

Követelmények

A tárgy elfogadtatásához az alábbiak teljesítésére van szükség:

·         A kurzuson való aktív részvétel

·         Óravázlat (beadása a félév végéig)

·         Tanterv (beadása a félév végéig)

·         Egy informatikai tankönyv bemutatása és oktatási alkalmazásának lehetőségeinek ismer­tetése kiselőadáson (a dokumentum beadása a félév végéig)

·         Az Informatika érettségi és az ECDL vizsga egy moduljának bemutatás és összehasonlí­tása kiselőadáson (a dokumentum beadása a félév végéig)

Részletezés:

·         Órai részvétel

A kurzus szemináriumszerű. Lesznek témák, amelyeket előadás formájában dolgozzuk föl, de –rendszerint– helyben elvégzendő feladatokat is tartalmaznak; a többi téma önállóan, kiselőadások formájában dolgozandók föl.

·         Óravázlat (legalább 6´1 tanóra)

Egy szabadon választott osztály adott informatikai témaköre első néhány (egybefüggő) órájának óravázlata (témák, feladatok és ütemezésük). Részletes leírása legalább 6 db 45 perces órának. Az utolsó foglalkozás témája az addig tanultak számonkérése legyen. A számonkérés és az értékelési útmutató szerves része a beadandó dokumentumnak. (A do­kumentumnak természetesen igényesnek kell lennie.)

A dokumentum igényessége természetesen vonatkozik a helyesírásra és a szövegszerkesz­tő adta szerkesztési lehetőségek színvonalas kiaknázására (fejlécek, lapszámozás, stílusok, ábrák stb.).

·         Középiskolai tanterv 1 éves Informatika tantárgyhoz

Igényesen kidolgozott, legalább 4-5 oldalnyi dokumentum, amelyben a tervezett informa­tikai témák és ezek arányai mellett szerepel az iskola informatikai lehetőségei, esetleges speciális céljai, az előzmények, ill. az elérendő eredmény. A tanterv névhez rendelését lásd később. A dokumentumnak természetesen igényesnek kell lennie. Lásd az óravázlatnál!

·         Egy informatikai tankönyv bemutatása, kritikája

A bemutatás előadás formájában, a kritika dokumentum formában igényesen kivitelezve is beadandó. Az előadás értékelésének szempontrendszere a weben megtekinthető. Az igé­nyesség mibenlétéről lásd az óravázlatnál olvashatókat.

Az előadást csak az erre szánt gyakorlatokon lehet megtartani. Figyelembe veendő, hogy aránytalan jelentkezések esetén az előadásra –idő hiányában– nem kerül sor; ez esetben azt nem tudjuk értékelni. (Az időpontokat és az ütemezést l. hátrább.)

·         Versenyfeladatsor-elemzés

Versenyfeladatok összevetése a NAT követelmény-rendszerével, ami a következőket jelenti. A kiválasztott verseny egy adott korcsoportja számára rendezett fordulóin kitűzött feladat-fajtáinak bemutatása (konkrétan; milyen nehézségeket támaszt, milyen megoldást vár el stb.) és összehasonlítása a NAT által megfogalmazott informatikai (esetleg egyéb tantár­gyi) követelményekkel. A verseny mikben több a NAT céljainál, mikben azonosul vele. Be­vezetésként célszerű röviden kitérni magára a versenyre (fordulók, kategóriák stb.) is.

A bemutatás előadás formájában történik, a kritika dokumentum formában, igényesen ki­vitelezve is beadandó. Az előadás értékelésének szempontrendszere a weben megtekinthe­tő. Az igényesség mibenlétéről lásd az óravázlatnál olvashatókat.

Az előadást csak az erre szánt gyakorlatokon lehet megtartani. Figyelembe veendő, hogy aránytalan jelentkezések esetén az előadásra –idő hiányában– nem kerül sor; ez esetben azt nem tudjuk értékelni. (Az időpontokat és az ütemezést l. hátrább.)

Tantárgytípusok a tantervekhez

Alábbiakban felsoroljuk azokat a körülményeket, amelyeket figyelembe véve kell elkészí­teni a tantervhez:

 

Iskolafajta

Évfolyam

Specialitás

1

4-osztályos gimnázium

9.

Matematika

2

4-osztályos gimnázium

10.

Természettudományos

3

4-osztályos gimnázium

11.

Idegen nyelves

4

4-osztályos gimnázium

12.

Művészeti

5

4-osztályos gimnázium

9.

Informatika

6

4-osztályos gimnázium

10.

Általános

7

4-osztályos gimnázium

11.

Matematika

8

4-osztályos gimnázium

12.

Informatika

9

4-osztályos gimnázium

9.

Természettudományos

10

4-osztályos gimnázium

10.

Matematika

11

4-osztályos gimnázium

11.

Informatika

12

4-osztályos gimnázium

12.

Matematika

13

4-osztályos gimnázium

9.

Általános

14

4-osztályos gimnázium

10.

Idegen nyelves

15

4-osztályos gimnázium

11.

Általános

16

4-osztályos gimnázium

12.

Természettudományos

17

4-osztályos gimnázium

9.

Idegen nyelves

18

4-osztályos gimnázium

10.

Informatika

19

4-osztályos gimnázium

11.

Természettudományos

20

4-osztályos gimnázium

12.

Általános

21

6-osztályos gimnázium

7.

Matematika

22

6-osztályos gimnázium

8.

Természettudományos

23

6-osztályos gimnázium

9.

Idegen nyelves

24

6-osztályos gimnázium

10.

Művészeti

25

6-osztályos gimnázium

11.

Rajz és vizuális kultúra

26

6-osztályos gimnázium

12.

Általános

27

6-osztályos gimnázium

7.

Matematika

28

6-osztályos gimnázium

8.

Informatika

29

6-osztályos gimnázium

9.

Természettudományos

30

6-osztályos gimnázium

10.

Matematika

31

6-osztályos gimnázium

11.

Informatika

32

6-osztályos gimnázium

12.

Idegenforgalmi

33

6-osztályos gimnázium

7.

Általános

34

6-osztályos gimnázium

8.

Humán

35

6-osztályos gimnázium

9.

Általános

36

6-osztályos gimnázium

10.

Természettudományos

37

6-osztályos gimnázium

11.

Idegen nyelves

38

6-osztályos gimnázium

12.

Rajz és vizuális kultúra

39

6-osztályos gimnázium

7.

Természettudományos

40

6-osztályos gimnázium

8.

Általános

41

6-osztályos gimnázium

9.

Matematika

42

6-osztályos gimnázium

10.

Természettudományos

43

6-osztályos gimnázium

11.

Humán

44

6-osztályos gimnázium

12.

Művészeti

45

6-osztályos gimnázium

7.

Informatika

46

6-osztályos gimnázium

8.

Általános

47

6-osztályos gimnázium

9.

Matematika

48

6-osztályos gimnázium

10.

Informatika

49

6-osztályos gimnázium

11.

Természettudományos

50

6-osztályos gimnázium

12.

Matematika

51

4-osztályos szakközépiskola

9.

Vendéglátó ipari

52

4-osztályos szakközépiskola

10.

Művészeti

53

4-osztályos szakközépiskola

11.

Informatika

54

4-osztályos szakközépiskola

12.

Informatika

55

4-osztályos szakközépiskola

9.

Művészeti

56

4-osztályos szakközépiskola

10.

Vendéglátó ipari

57

4-osztályos szakközépiskola

11.

Közgazdasági

58

4-osztályos szakközépiskola

9-10.

Web-gazdasági

Az tantárgytípus személyhez rendelését –amelyhez a tantervet meg kell alkotni– az alábbi táblázat tartalmazza (a 2011.09.06-i állapot szerinti ETR-es jelentkezések alapján). A pirossal és a kékkel szedettek később jelentkeztek be (09.20., 09.22.).

Név

Sorszám

Név

Sorszám

Gyuricza Endre Sámuel

23

Molnár István

16

Ruff Marietta

38

Tóth Tamás

32

Vindics Dóra

3

 

 

Kiselőadások ütemezése

Az alábbi táblázatokban, aki/ami pirossal lett szedve, azzal valami gond van (pl. hiányzik a témamegjelölés…). Akik eddig semmit sem jeleztek, azok témamegjelölés nélkül olvas­hatók. Mivel jelen beosztás provizórikus, ezért addig, amíg valaki nekünk elképzeléseit nem jelzi, más időpontra tudta nélkül is áthelyezhetjük (az arányosabb időkihasználás érdekében).

Az első témakörben elhangzó előadások személyekhez rendelése olvasható az alábbiak­ban. Az időpontválasztáskor ügyelni kell arra, hogy egy alkalommal ugyanaz a téma nem hangozhat el több előadásban. A pillanatnyi névsor többnyire mechanikusan jött létre. Az egy-egy alkalomra tervezett előadások maximális száma az esetleges (velünk egyeztetett) cserék folytán sem változhat.

10.10. szerda 1300-1515                      PC5 labor

 

 

 

 

 

 

10.17. szerda 1300-1515                      PC5 labor

Gyuricza Endre Sámuel – Fazekas: Informatika 5. évfolyam részére

Vindics Dóra – Devecz: Irány az ECDL!

Ruff Marietta – Fenyősék-Kiricsi: Számítástechnika IV.

Molnár István – Bodnár-Magyary: Az informatika elméleti alapjai

Tóth Tamás – Farkas: Windows7 és Office 2010 felhasználóknak

 

A második témakörben elhangzó előadások személyekhez rendelése olvasható az alábbi­akban. Az időpontválasztáskor ügyelni kell arra, hogy egy alkalommal ugyanaz a téma nem hangozhat el több előadásban. A pillanatnyi névsor mindenfajta egyéni megfontolást nélkülözve, mechanikusan jött létre. Az egy-egy alkalomra tervezett előadások maximális száma az esetleges (velünk egyeztetett) cserék folytán sem változhat.

11.14. szerda 1300-1515                      PC5 labor

Molnár István – Nemes Tihamér Programozói Verseny

 

 

 

 

 

11.21. szerda 1300-1515                      PC5 labor

Vindics Dóra – Logo Országos Számítástechnikai Tanulmányi Verseny

Ruff Marietta – Nemes Tihamér Alkalmazói Verseny

Tóth Tamás – HÓDítsd meg a biteket! ’2011

Gyuricza Endre Sámuel – OKTV Alkalmazás kategória

 

 

 

Az írásos anyagok beadási határideje: 2012. december 16. (vasárnap) éjfél.

A beadás a moodle-n keresztül történik (Informatika oktatása). Egyetlen, EHAKÓD-dal azonosított tömörített állományban.

 

Aláírást és jegyet csak az kaphat, aki a követelményeket időben és maradéktalanul teljesítette.

Tematika

Hét

Téma

1.

Regisztráció

2.
09.12.

Tantárgyi bevezető. Az informatika definíciója. Az informatika (I) oktatásának téveszméi. Az I tárgy célja. Az I ismeretkörei.

3.
09.19.

Az I ismeretköreinek részletezése 1.

4.
09.26.

A ’tankönyvértékelés’ kiselőadások elé…

5.
10. 03.

Az I ismeretköreinek részletezése 2.

6.
10.10.

Tankönyvismertetés 1.

7.
10.17.

Tankönyvismertetés 2.

8.
10.24.

Programozási nyelvek és alkalmazói rendszerek értékelése.

9.

Őszi szünet

10.
11.07.

Tantervfelépítés, tantárgyfelépítés. Az I tanítási módszerei.
Az I tantervi szabályozása, a szabályozás szintjei: Nemzeti Alaptanterv, kerettanterv, helyi tanterv.

11.
11.14.

Versenyfeladatsor-elemzés 1.

12.
11.21.

Versenyfeladatsor-elemzés 2.

13.
11.28.

Számítógép-modellek: „Lóti Futi”-modell.

14.
12.05.

Informatikai kompetenciák.

15.
12.12.

Oktató és játékprogramok a közoktatásban.

A tárgyhoz ajánlott irodalom

·         Az informatika ismeretkörei (μlógia 30)

·         Az informatika oktatás módszertana (pdf)

·         Az informatika alkalmazástípusai (pdf)

·         Előadás a téveszmékről (pdf)

·         Előadás a kompetenciákról (pdf)

·         Előadás az ismeretkörökről (pdf, pdf)

·         Gondolatok a „tankönyvértékelés” témához (pdf)

·         Gondolatok a „előadás” témához (pdf)

·         Gondolatok a (tan)könyvek értékeléséhez és az előadói teljesítmény értékeléséhez – előadás (ppt)

·         Mintatanterv I.-IV.

·         Programozási nyelvek és alkalmazói rendszerek értékelése (html,pdf)

·         A kitöltött táblázat a ’Programozási nyelvek értékeléséhez’ (Excel 2.0) és alkalmazói rendszerek értékeléséhez

·         Egy érdekes összefoglaló a „Hello World” kódokról (http://en.wikipedia.org/wiki/Hello_world_program_examples)

·         Lóti Futi, avagy A számítógépről népszerűsítő stílusban (μlógia 5, ppt)

·         Lásd még a http://people.inf.elte.hu/szlavi/szp.html#Tankonyv honlapon a tárgyhoz tartozó egyéb anyagokat, (hallgatók által készített, elfogadott) házi feladatok mintáit (ezeknél nem kevésbé igényeset kérünk J).

·         Oktató és játékprogramok a közoktatásban (ppt, pdf)

·         Előzőleg, hallgatók által készített „mintaszerű” anyagok

·         Programozási nyelvek bemutatásához kiinduló irodalom lelőhelye: Programozási Nyelvek és Fordítóprogramok Tanszék gyűjteménye; de természetesen számos egyéb forrás felhasználható, pl. http://www.prog.hu/, vagy http://hu.wikipedia.org/ és hosszú a sor…

 


Ugrás a Média- és Oktatásinformatikai Tanszék honlapjára