Az alkatrészekHázA ház - speciális belsô kialakításánál fogva - ideális tartózkodási és rögzítési helyet kínál a számítógép alkatrészeinek. Az alkatrészeket elvileg tarthatnánk a polcon is, de ez elég célszerűtlen lenne, mivel:
A ház megvédi a benne elhelyezkedô alaplapot, bôvítôkártyá(ka)t, winchester(eke)t, floppy(ka)t, stb. a kedvezôtlen külsô hatásoktól (por, kávé, elektrosztatikus töltés, szomszéd). Ezen kívül jelentôsen megkönnyíti a gép manipulálását, szállítását, az alkatrészeket összetartja (a sok kicsibôl egy nagy egészet alkot), továbbá biztosítja néhány alapvetô funkció (pl. ki/bekapcsolás) egyszerű végrehajtását. A ház fekvô (baby) és álló (torony) kivitelben kapható. A torony típusú házaknak további három alfaja létezik: a mini-, a midi- (közepes) és a nagy torony. Ezek csak méretükben különböznek egymástól, felépítésük, kiszerelésük hasonló. A ház elôlapján található elemek:
A ház hátlapján található elemek:
Az elsô, forrasztós megoldás azonban jóval olcsóbb, ezért manapság rendszerint ezt favorizálják.
A ház belsejében található elemek:
AlaplapAz alaplap (system board) egy - általában többrétegű - NYAK (Nyomtatott Áramköri Kártya), amelyre rá van forrasztva minden - a gép működéséhez szükséges - integrált áramkör, csatlakozó, miegymás. Az alaplapon lévô dolgok közül szerelési szempontból a következôk fontosak:
A modern alaplapokra rá szokták integrálni az IDE/ATAPI perifériákat (winchester, CDROM) meghajtó vezérlô(ke)t (HDD controller), a floppy vezérlôt (FDD controller), illetve az I/O portokat (COMx/LPTx/GAME) meghajtó egységeket. Ezek az integrált egységek további, az alaplapon található csatlakozók formájában jelennek meg (feliratozásuk általában: IDE0, IDE1, FDD, COM1, COM2, LPT1, GAME). Ha nincsenek az alaplapra integrálva, akkor kell venni külön egy multi I/O bôvítôkártyát, azon általában van minden, ami kell (értsd: FDD, HDD controller /utóbbiból jobb esetben kettô is/, 2 soros, 1 párhuzamos, 1 game port). Processzor, hűtôA processzor irányítja a gép működését, futtatja a programokat, kiszolgálja a perifériák kéréseit, szóval nélküle eléggé haszontalan lenne a gép. A PC-kben többnyire az Intel 80x86-os processzorainak valamelyikét (gyakrabban azok klónjait) használják, pl. 80286, 80386, 80486, Pentium (80586), Pentium Pro, vagy néhány klón: AMD DX4-100, AMD K5, AMD X5/P75-133, Cyrix 6x86, stb. Jelenleg ezeknek a processzoroknak az alábbi fô családjai különíthetôek el:
A 8086/88-as procikat az IBM PC/XT gépekben használták. A 80286-ost az elsô AT-kben, ezt váltotta fel a 80386-os, aztán a 80486-os és a mai sláger, a Pentium. Minden processzorcsalád más alaplapkiépítést, és más alaplapi foglalatot igényel, tehát pl. egy Pentium processzort nem lehet 80486-ossal kompatibilis alaplapba belerakni (és fordítva sem működik a dolog). Ez alól vannak kivételek, pl. volt olyan Cyrix 486-os processzor, amit 386-os foglalatba lehetett tenni (ezt abból a megfontolásból gyártották, hogy ne kelljen egy gép 486-osra bôvítésénél alaplapot cserélni). Ha processzort veszünk, mindig figyeljünk oda arra, hogy az alaplapunk képes-e fogadni az adott processzort. Egy 80486- os alaplap nem biztos, hogy tudja fogadni valamennyi 80486- os klónt! (A kompatibilitás jegyzék megtalálható az alaplap dokumentációjában.) A processzorcsaládok egymással felülrôl kompatibilisek (azaz pl. egy 80486-os tudja mind a 8086/88- as, mind a 80286-os, mind a 80386-os programokat futtatni). A processzorok sebességét MHz-ben mérik. Meg kell különböztetni a processzor sebességét (belsô órajelét) az alkalmazott bôvítôbusz (ISA, EISA, VLB, PCI), illetve a processzort és a memóriákat (main, cache) összekötô ún. lokálbusz sebességétôl. A processzor bármely busszal csak az adott busz frekvenciájának (órajelének) tempójában tud kommunikálni, ám a processzor maga a busznál lényegesen nagyobb sebességre is képes lehet. Ezt úgy szokták kihasználni, hogy azalatt, amíg a busz egyet lép (egy buszciklusnyi idô), a processzor többet is (másfélszer, kétszer, háromszor vagy akár négyszer annyit). Ezt hívják órajeltöbbszörözésnek. A processzor tényleges sebessége úgy jön ki, hogy a lokálbusz (a processzor és a memóriák közötti busz) frekvenciáját megszorozzák egy számmal, és ami így kijön, az lesz a proci sebessége. Például az AMD 133 MHz-es processzoránál, amennyiben az alaplapi lokálbusz frekvenciája 33 MHz, ez van 4-gyel felszorozva, így kapjuk meg a közelítôleg 133 MHz-et. A processzorhűtô használata a 100 Mhz-nél gyorsabb 80486-os processzorok, illetve a Pentium esetében válik szükségessé. Ezek a processzorok hűtés nélkül gyorsan felmelegednének, és rendszeresen lefagyasztanák a gépet (hôségben megbízhatatlanul működnek). A processzorhűtôknek két fô változata van: a hűtôborda és a hűtôventillátor. A hűtôborda egy rendkívül nagy felülettel (és így nagy hôleadási képességgel) rendelkezô hűtôtest, a ventillátor pedig egy ventillátor :). Mindkettôt a processzor tetejére kell erôsíteni. A ventillátornak áramot is kell biztosítani, hogy működjön (az egyik 4-lyukú csatlakozó révén). A nagyobb mértékben melegedô processzorokra (Pentium) ventillátort célszerű szerelni, mert az jóval hatékonyabb hűtést biztosít. Vigyázzunk arra, hogy egy 80486-osra más hűtô való, mint egy Pentiumra, sôt, a különbözô Pentium-változatok is más-más méretű és kiszerelésű hűtôt igényelhetnek. MemóriaPontosabban esetünkben a RAM, azaz Random Access Memory. Ez olyan memória, amelyet lehet írni/olvasni, de ha kikapcsoljuk a gépet (megszűnik az áramszolgáltatás), akkor elfelejti a beleírt információt (más típusú memória is van, pl. ROM = Read Only Memory, ez csak olvasható, vagy EPROM = Erasable Programmable ROM, ezt ultraibolya fénnyel ki lehet törölni és aztán újra lehet írni /"égetni"/, majd úgy használni, mintha sima ROM lenne).A RAM három fô kiépítésben használatos:
A memóriaslotok bankokba vannak szervezve. Ha két slot van, akkor az egyik a 0-ás, a másik az 1-es bank. Ha négy slot van, akkor az elsô kettô a 0-ás, a második kettô az 1-es. Ha nyolc van, akkor vagy négyesével vannak két bankra osztva, vagy kettesével négyre (a pontos kiosztást ld. az alaplap leírásban). Egy bankba rendszerint csak azonos típusú RAM modulokat lehet tenni, és egy bankot nem lehet félig megtölteni (azaz minden bankot vagy üresen hagyunk, vagy teljesen feltöltünk modulokkal). A régebbi alaplapoknál az sem mindegy, milyen sorrendben töltjük fel a bankokat, elôször mindig a 0-ás, aztán az 1-es bankot kell feltölteni (és így tovább, ha több bank van). A legegyszerűbb eset az, ha két slot, s ezáltal két bank van (az új, olcsó alaplapoknál általában ez a helyzet), mert ezekbe olyan párosításban pakoljuk a RAM-okat, ahogy nekünk tetszik. Ha RAM-ot veszünk, a következô dolgokra figyeljünk oda: nézzük meg az alaplapunk leírásában, hogy milyen RAM modulokat milyen kombinációban képes kezelni! Hiába veszünk 32 mega RAM-ot, ha az alaplappal csak 16-ot lehet elérni. Hiába veszünk egy 8 és egy 4 megás modult, ha az alaplap nem tudja ilyen kombinációban kezelni ôket. Vegyünk minél gyorsabb RAM-ot (a 32 bites RAM-ok világában a 60ns ma már alapkövetelmény), ha az alaplapunk támogatja, vehetünk EDO RAM-ot is, ez akár 15-20 százalékot is dobhat a memóriahozzáférés sebességén. Vigyázzunk arra, hogy ha 64 bites processzorunk van (Pentium), akkor párosával kell a memóriamodulokat a gépbe rakni, mert csak így tudja a proci megcímezni ôket (32+32=64). 32 bites SIMM modulból is van egy-, illetve kétoldalas. Külsôleg abban különböznek, hogy a kétoldalasnak mindkét oldalán vannak memória IC-k. Elôfordulhat, hogy ha van egy darab kétoldalas 8 megás SIMM modul, azt nem képes az alaplap kezelni, de két egyoldalas 4 megásat már igen. Az ilyen részleteknek nem árt még a vásárlás elôtt utánanézni (az alaplap leírásában). Bôvítôkártyák (adapterek)Ezek a kártyák biztosítják a PC-k nagyfokú modularitását. Segítségükkel speciális célfeladatokra tehetjük alkalmassá a gépet, pl. video- vagy audiostúdiót varázsolhatunk belôle (MPEG kártyák, hangkártyák), kommunikálhatunk a külvilággal (modem), a számítógép kimenetét megjeleníthetjük egy monitoron (videokártyák), kinyomtathatjuk munkánk eredményét, egeret köthetünk a géphez, vagy kezelhetünk olyan annak idején speciálisnak számító hardver elemeket, mint a winchester (multi I/O kártyák). Tulajdonképpen bármilyen hardver kezelésére (akár egy ipari robotéra is) alkalmassá tehetjük a PC-t, mindössze csinálni kell hozzá egy bôvítôkártyát, amelyen keresztül kommunikálhatunk az adott hardverrel (egyszerűbb esetben ezt a létezô eszközökkel is megvalósíthatjuk, pl. a soros portot gyakran használják ilyen jellegű kommunikációra).A bôvítôkártyák a következô fôbb típusokba sorolhatók: Idôben az elsô kártyák a 8-bites ISA típusok, ezeket követték a 16-bitesek, és velük jelent meg az alaplapokon ma is megtalálható szabványos 16-bites ISA slot. A mai ISA slot két részbôl áll: a hátsó része a régebbi 8-bites kártyákkal való kompabilitást biztosítja, az elülsô plusz sínt (+34 kivezetés) pedig a 16-bites kártyák használják. Az ISA slot továbbfejlesztése az EISA, ez már 32-bites kártyákat fogad, de magas ára miatt nem terjedt el túlságosan, helyette a közvetlenül a lokálbuszra csatlakozó új buszok elsô képviselôje, a grafikus kártyák gyorsítására kifejlesztett VESA Local Bus vált népszerűvé. Ez a népszerűség egészen a PCI (Peripheral Component Interconnect) lokálbuszos szabvány megjelenéséig tartott, ez a szabvány a jelenlegi egyeduralkodó. A mai alaplapok általában tartalmaznak 3-4 ISA slotot, és 1- 2 VLB (VESA Local Bus) vagy PCI slotot. A VLB és a PCI nem férnek meg egymás mellett, vagy az egyik van az alaplapon, vagy a másik (elképzelhetô olyan alaplap, amin mindkettô van, de akkor be lehet állítani, hogy melyik legyen aktív). A PCI sokkal többet tud, intelligensebb, mint a VLB és jóval nehezebb is lerohasztani. A legfontosabb bôvítôkártyák a következôk:
Floppy driveHajlékonylemezes meghajtó, floppy disk drive (FDD). Két változata van, az 5.25"-ös (nagy floppy) és a 3.5"-ös (kis floppy). Egy nagy lemezen normál DOS formázás esetén 1.2 megabyte, egy kicsin 1.44 megabyte információ fér el. Nem-standard formázással ezek a számok feltolhatók 1.6, illetve 2.0 megabyte közelébe. Lehet kapni olyan drive-ot is, amely egy 5.25"-ös méretű egységben egyesíti a nagy és a kis floppy-t, ezt a megoldást duálfloppynak hívják. A floppy drive-ok meghajtásához egy FDD controllerre van szükség (az újabb alaplapokon rajta van, különben ld. multi I/O kártya).WinchesterMerevlemezes meghajtó, winchester, vinyó, hard disk drive (HDD). Az ôsi típusok 5.25", az újak szinte kivétel nélkül 3.5" méretűek. A légmentesen lezárt merevlemezeken nagy mennyiségű adatot (akár >1 gigabyte) tárolnak, és nagyon gyorsan tudják a tárolt adatokat olvasni/írni. Két fô változatuk: az IDE és az SCSI (szkázi) vinyók. Az IDE vinyókat IDE kontrollerrel, az SCSI vinyókat pedig SCSI kontrollerrel lehet meghajtani. Az olcsó, házi használatra szánt alaplapokra szinte kizárólag IDE kontrollereket szoktak ráintegrálni, ha SCSI vinyót akarunk, akkor ahhoz külön kell vennünk egy SCSI adapter kártyát. Az SCSI-nek megvan az az elônye, hogy egy SCSI kártyával kettônél több SCSI egységet is meg tudunk hajtani (nem csak vinyóból létezik ugyanis SCSI változat, hanem CDROM-ból, szalagolvasóból is, sôt, van olyan periféria, aminek nincs is IDE változata, ilyen pl. a DAT-magnó vagy a CD-író). Az SCSI interface gyorsabb, viszont bonyolultabb (ergo könnyebben megfagyhat) és drágábbak is hozzá a perifériák. Az új EIDE kontrollerek (és vinyók) már nagyon megközelítik (helyenként túl is szárnyalják?) az SCSI sebességét, és az IDE mellett szól viszonylagos egyszerűsége is. Hátránya, hogy egy IDE kontrolleren max. 2 IDE egység (jelenleg ilyen egységek az IDE vinyó vagy az IDE/ATAPI rendszerű CDROM) lóghat, így ha két IDE kontrollerünk van, akkor is csak max. 4 vinyót/CDROM-ot tudunk meghajtani. Egy darab SCSI vezérlôre azonban sorban ráköthetünk akár hat SCSI vinyót is. Az SCSI egységek konfigurálásával sem kell szórakozni, mert az SCSI szabványban benne van az automatikus egységazonosítás (elvileg egy új SCSI perifériát csak be kell kötni az SCSI kontrollerre, és már megy is). Összefoglalásképpen: otthonra, egyedi gépre az IDE, hálózati szerverbe, nagy megterheléshez az SCSI a célszerű választás.Fontos: a régebbi BIOS-ok, régebbi HDD kontrollerek nem tudják kezelni az 528 megabyte-nál nagyobb IDE vinyókat. Pontosabban: azokat a vinyókat, amelyek 1023-nál több sávosnak mutatják magukat. Mielôtt veszünk egy 1.7 gigás vinyót, gyôzôdjünk meg róla, hogy a mi BIOS- unk/kontrollerünk nem szenved-e ettôl a kórságtól! (Ha Pentium vagy újabb, 100 MHz-nél gyorsabb 486-os gépünk van, akkor szinte biztos, hogy nem, de ha 386-os, vagy öregebb, akkor nagyon valószínű). CD-ROM olvasó650 megabyte tárolására szolgáló, cserélhetô, csak olvasható médiát meghajtó szerkezet. Elsô prototípusa 150 KB/s átviteli sebességgel rendelkezett, az azóta kiadott CDROM-ok sebességét ehhez az alaphoz viszonyítják (pl. egy 4x-es CDROM 4x150=600 KB/s átviteli sebességre képes). A CDROM- oknak három fô változata van. A legôsibb változatot külön meghajtókártyával lehetett használni (tehát be kellett tenni a gépbe egy speciális bôvítôkártyát, és erre kellett rákötni a CDROM-ot). A SoundBlaster cég aztán ráintegrálta a hangkártyáira a CDROM meghajtását végzô áramkört, ezután már nem kellett külön meghajtó kártya, elég volt egy SB, és közvetlenül arra lehetett kötni a CDROM-ot (a három legnépszerűbb CDROM három különbözô csatlakozója kapott helyet a hangkártyán /Mitsumi, Sony és Panasonic/, ez a három csatlakozó azóta megtalálható sok más hangkártyán is, pl. a GUS Maxon). A CDROM-ok második kategóriáját az SCSI változatok alkotják. A harmadik, ma általánosan elterjedt CDROM variáns az IDE/ATAPI interface-szel készített verzió, ez ugyanolyan csatlakozási felülettel rendelkezik, mint egy IDE vinyó (vinyóként is kell bekötni a gépbe, azaz egy HDD kontrollerre kell ráakasztani). A ma kapható 8x-os, 10x-es CDROM-ok többségét mind IDE, mind SCSI változatban meg lehet venni. A hangkártyára (vagy saját vezérlôre) köthetô ôsi 1x- es, 2x-es típusok ma már csak a bontóban (vagy ott se) kaphatók.BillentyűzetA géppel való kommunikáció alapvetô eszköze. Ahogy fejlôdött, úgy lett rajta egyre több gomb: az XT billentyűzetén még csak 84, az AT-én már 101 billentyű volt, késôbb ez kibôvült 102-re, ma már lehet kapni 104 gombos billentyűzetet is (pl. a Windows 95-höz gyártott speciális billentyűzet azt hiszem ilyen). Sokáig tartotta magát az egyeduralkodó téglalap forma, ma már lehet kapni természetes biobillentyűzetet is, amely - állítólag - illeszkedik a felhasználó egészséges kartartásához, de ezen elég nehéz megtanulni gyorsan gépelni, nem is szólva egy 101/102-re történô hirtelen visszaváltás nehézségeirôl.EgérEzzel lehet mozgatni a nyilat/kurzort a képernyôn. Windows felhasználóknak alapvetô segédeszköze. Van két- és háromgombos kiszerelésben, mindenféle színben, formában: mindenki megtalálhatja az ízlésének megfelelôt. Nem árt hozzá egy kényelmes és ízléses alátét sem, ezen jobban esik az egerészés. Alátétbôl kétfajta van, műanyag-, illetve textilbevonatú (az utóbbi a jobb). A legjobb egér szerintem a Microsoft egér (Microsoft Serial Mouse 2.0a).MonitorA videokártyák típusaival lehet párhuzamosan sorolni a monitortípusokat: monokróm szöveges megjelenítô (MDA-hoz), CGA monitor (CGA-hoz), EGA monitor (EGA-hoz), VGA monitor (színes és mono változatban egyaránt, mindkettô meghajtható a színes VGA kártyával, annyi különbség van közöttük, mint egy színes és egy fekete-fehér TV között). A ma kapható monitorok többségét az SVGA kártyákhoz tervezték (SVGA monitorok).A monitorok fontosabb jellemzôi:
A monitorokon a kép beállítását (tologatás, méretezés, torzítás) általában analóg (tekergetôs) vagy digitális (nyomogatós) úton lehet elvégezni. A jobb digitális monitorok meg tudják jegyezni, hogy az egyes képernyôfelbontásokhoz, video üzemmódokhoz hogyan állítottuk be a képet, és ha észlelik, hogy a videokártya átkapcsolta ôket egy ilyen képernyômódba, automatikusan beállítják az adott üzemmódhoz tartozó letárolt értékeket. Ezzel elkerülhetô az az ismert jelenség, hogy üzemmódváltásoknál a kép kitolódik valamelyik oldalra, és mindig kézzel kell utánaállítani, hogy középen legyen. Hozzávalók a szereléshezEgy gép összeszereléséhez és működtetéséhez minimum a következô alkatrészekre van szükség:
A következô kábelekre van szükség:
A gép belsejében:
Az összeszerelés meneteProcesszort az alaplapraElsô lépésként a processzort tesszük rá az alaplapra. Ennek a lépésnek a kivitelezésérôl általában részletes információkkal szolgál az alaplap leírása, de a fontosabb részleteket elmondom.Elôször is: ellenôrizzük, hogy valóban képes-e az alaplapunk együttműködni a választott processzorral (nézzük meg az alaplapleírásban). Másodszor: vizsgáljuk meg, milyen processzor aljzat (socket) van az alaplapunkon. Az aljzat egy általában négyzet alakú, sok pici lyukkal telelyuggatott műanyag bizé valahol az alaplapon. Vigyázzunk, nehogy összetévesszük a matematikai koprocesszor (FPU) számára fenntartott aljzattal! Legjobb, ha az alaplapleírásból találjuk ki, melyik aljzat tartozik a központi processzorhoz (CPU). Ha megtaláltuk, nézzük meg, van-e az aljzat oldalán egy fém (vagy neadjisten műanyag) kar. Ha van, akkor ez arra utal, hogy az aljzatunk ún. ZIF- socket (Zero Insertion Force), azaz a processzor ki- és behelyezéséhez nem kell (különösebb) erôt kifejteni. Ha az aljzat nem ilyen, akkor a processzort kézzel kell benyomni az aljzatba (eléggé idegtépô tevékenység). A behelyezés elôtt meg kell állapítanunk, hogy a processzor négy lehetséges behelyezési iránya közül melyik a megfelelô. Ehhez meg kell keresni az aljzaton a processzor 1-es számú tűjéhez (lábához) tartozó lyukat. A proci 1-es számú tűje a processzor valamelyik sarkán helyezkedik el, ezt a sarkot rendszerint meg szokták jelölni (általában úgy, hogy "megnyesik" egy kicsit: úgy néz ki, mintha ollóval levágtak volna belôle egy darabot). Az aljzaton az egyes számú tűhöz tartozó lyukat hasonlóképpen szokták jelezni (nyeséssel, egy nyíllal, vagy az "1" szám feltüntetésével). Ha nem jó irányban tesszük be a processzort az aljzatba, akkor könnyen leégethetjük a procit, úgyhogy erre vigyázzunk! A behelyezés módja ZIF-socket esetén:
Ha nem ZIF típusú az aljzat, akkor egyszerűen bele kell nyomni a procit az aljzatba. Mielôtt az utolsó, döntô lépést (tűk belenyomása a lyukakba) végrehajtanánk, ellenôrizzük, hogy valóban minden tű alatt van-e lyuk, mert ellenkezô esetben könnyen tönkretehetjük a procit! Memóriát az alaplapraCsak a SIMM modulokkal foglalkozunk, mert a mai alaplapokon általában ezeket használják. Elsô lépésként keressük meg az alaplapon a SIMM modulokat fogadó slotokat (legalább kettô szokott lenni). Minden slot két szélén található egy-egy műanyag vagy fém pöcök, ezek a modulok rögzítésére szolgálnak. Egy SIMM modult a következôképpen kell behelyezni: 45 fokkal megdöntve becsúsztatjuk a slotba, ha "földet ért", akkor a slot két oldalán lévô pöcköknek pont a modul "háta mögött" kell lenniük. Ha ekkor hátrabillentjük (felegyenesítjük) a modult, akkor pont be kell pattannia a két pöcök közé. Ezt a műveletet kell ismételni annyiszor, ahány modulunk van. Vigyázzunk arra, hogy nem mindegy, milyen irányban tesszük be a modulokat a slotokba. Általában ez csak a megfelelô irányban lehetséges, ha mégsem ez a helyzet, akkor próbáljuk megkeresni a modulon és az aljzaton az 1-es láb helyét, és passzintsuk össze a kettôt.Az alaplap jumpereléseA jumper két tű, amelyeket vagy összekötünk egy dróttal (lezárt állapot = closed), vagy szabadon hagyunk (nyitott állapot = open). A jumper így lehetôséget ad két rögzített állapot közötti választásra. Bár a jumperek lezárását megoldhatnánk forrasztással, vagy kötözgetéssel is, ehelyett általában egy speciális műanyag "lezárót" szoktak használni, amelynek a belsejében egy U-alakú drót rejlik: ha ezt ráhúzzuk a megfelelô két tűre, azzal zárjuk ôket. (Megj.: tulajdonképpen nem is a tűket, hanem ezeket a lezárásukra szolgáló műanyag vackokat szokás jumpernek hívni.)A jumperek segítségével be lehet (és be is kell) állítani az alaplap különféle paramétereit (pl. az alkalmazott processzor típusát vagy órajelét). Erre a beállításra nem lehet általános receptet adni, tehát mindig az alaplap leírásához kell fordulni. Célszerű végigmenni az alaplap összes jumperén, megnézni, mi az éppen aktuális beállítás, megkeresni az alaplap leírásában, hogy az adott jumper a gép milyen jellemzôjét konfigurálja, és az alkalmazott processzor, memória, stb. függvényében mindent megfelelôen beállítani. Ha nem értjük, melyik beállítás mire vonatkozik, inkább kérjünk meg valakit, hogy segítsen! A kevésbé érthetô beállításoknál egyébként a gyári alapállapot általában megfelelô. A modernebb alaplapok leírásában általában megadják, hogy a használható processzorokhoz külön-külön milyen beállítások szükségesek. Tartópöcköket az alaplapbaElôször meg kell vizsgálnunk, hogy az alaplapon található lyukak közül hány passzol a ház alján lévô lyukakhoz. Ennek kiderítéséhez bele kell próbálnunk az alaplapot a házba (egyszerűen tartsuk oda a ház aljához és nézzük meg, mely lyukakon látunk keresztül). Ha megvannak a passzoló lyukak, akkor ezekbe be kell pattintani a házhoz kapott, általában fehér tartópöcköket. A régi típusú tartópöckök esetén vigyázzunk, mert ezeket két módon is bepattinthatjuk az alaplapba (van egy rövidebb és egy hosszabb végük), a rövidebb végűt kell az alaplapba pattintani.Power-csatlakozót az alaplapraA power-csatlakozó a trafóból lóg ki, egy pár szép színes vezeték, mindkettô végén lapos (fehér) csatlakozó. Keressük meg az alaplapon a megfelelô csatlakozókat (egymás mellett a két csatlakozó, nagydarab, böhöm tűkkel). A power-csatlakozókat úgy kell a két alaplapi csatlakozóra rákötni, hogy a fekete színű vezetékek legyenek középen. A csatlakozók iránya akkor jó, ha a dugón lévô kis bütykök pont bepasszolnak az ôket az alaplapi csatlakozón fogadó sínekbe.Alaplap beszereléseHa már bent vannak a tartópöckök, beraktuk a RAM-okat, a processzort, konfiguráltuk az alaplapot (jumperek) és a power kábelt is rádugtuk az alaplapra, akkor beszerelhetjük az alaplapot a házba. A RAM-okat, a processzort és a power kábelt azért célszerű elôbb rátenni, mert késôbb ezekhez gyakran nehéz a hozzáférés a ház idióta kialakítása miatt.Az alaplap beszerelése abból áll, hogy az alaplapból kilógó fehér színű tartópöcköket hozzáigazítjuk a ház alján lévô lyukakhoz, és
Az utóbbi (valószínűbb) esetben az alaplap vízszintes irányban könnyen kimozdulhat, ezért további lerögzítése is szükséges. Ezt két módon lehet megoldani:
I/O portok bekötéseFeltételezzük, hogy az alaplapon vannak az I/O portok kezelését végzô egységek és a hozzájuk tartozó tűs csatlakozók (ha nem így lenne, akkor a multi I/O kártyán kell ôket megkeresni). Két fô feladatunk a COM1 (esetleg a COM2) és az LPT1 portok csatlakozóinak megtalálása (általában rá szokták nyomtatni az alaplapra, hogy melyik csatlakozó micsoda). Ha megvannak, akkor keressük elô az alaplap dobozából a megfelelô kábeleket is (egy vagy két COM és egy LPT kábel). Ezután kössünk rá egy COM kábelt a COM1 portra (opcionálisan egyet a COM2-re is), és egy LPT kábelt az LPT1-re, természetesen vigyázva arra, hogy mindenhol a csatlakozó 1-es tűje kerüljön a kábel 1-es vezetékéhez (az alaplapra rá szokták nyomtatni a csatlakozók mellé, hogy melyik az 1-es tű, a szalagkábeleken pedig általában piros mintával jelölik az 1-es vezetéket). Ezután ki kell feszíteni annyi lezárt fémborítást a ház hátulján, ahány COM ill. LPT portunk van (mindegyikhez a megfelelô méretűt), majd a COM/LPT kábelek másik (nem alaplapi) oldalán található csatlakozókat az így keletkezett nyílásokba kell becsavarozni.KeyLock / Speaker / Turbo Switch / Reset / Turbo-, HDD- és Power-LED bekötéseAz elôlapi vezetékeket az alaplapra kell rákötni, a nekik megfelelô tűs csatlakozókat általában egy csoportban találjuk meg az alaplap elején (ld. alaplap leírása). Általában mindegyik csatlakozót ugyanolyan irányban kell bekötni, így ha az egyik iránnyal kipróbáltuk és úgy nem ment, célszerű minden csatlakozót megfordítani. A HDD LED-et csak akkor lehet az alaplapra kötni, ha a HDD kontroller az alaplapra van integrálva, különben a multi I/O kártyán található meg a megfelelô csatlakozó.Floppy/vinyó/CD-ROMFloppy-k sorrendjének eldöntéseEgy FDD kontrollerre két floppy drive-ot lehet ráakasztani, az egyik a 0, a másik az 1 számot fogja viselni (MS-DOS alatt a 0-ás floppy kapja az A:, az 1-es pedig a B: betűjelet). Operációs rendszert általában csak az A: jelzésű floppyról lehet betölteni, ezért ha a rendszerlemezeink 3.5” méretűek, akkor célszerű a kisfloppy-t választani A:-nak. A floppy-kat egy max. 3 leágazásos szalagkábellel kell a kontrollerre rákötni. Az a drive lesz a 0-ás (A:), amelyik a kábel legvégén foglal helyet.Vinyók jumperelése (master/slave/single)Egy IDE HDD kontrollerre max. 2 vinyót (vagy más IDE esetleg ATAPI egységet) lehet rákötni. Ha két vinyót kötünk rá, akkor ki kell jelölni, hogy melyik legyen közülük a "master" és melyik a "slave". Ha csak egy vinyó van a kontrolleren, akkor azt masterre kell beállítani (illetve ha van "single" beállítási lehetôség, akkor arra). A vinyókat a rajtuk lévô jumperekkel lehet master/slave/single módba állítani (ld. a hozzájuk adott dokumentációt). Az újabb vinyókra rá szokták nyomtatni, hogy miképpen kell ôket bejumperelni. Az adott vezérlôn a master lesz a 0-ás, a slave pedig az 1-es számú egység (MS-DOS alatt általában a 0-ás kapja a C:, az 1-es pedig a D: betűjelet). Elôfordulhat a "Cable Select" (CS) beállítási lehetôség is, ha erre állítjuk a vinyókat, akkor - a floppy drive-okhoz hasonlóan - a vezérlôtôl való távolság dönti el, hogy melyik vinyó lesz a 0-ás és melyik az 1-es (általában a kábel végén lévô a 0-ás).CD-ROM jumpereléseHa IDE/ATAPI rendszerű (újabb) CDROM-unk van, akkor azt ugyanúgy kell jumperelni, mint egy vinyót (master/slave/single). Ha régi típusú (hangkártyára/saját kártyára köthetô változat), akkor egyelôre nem kell vele foglalkozni.BeszerelésBe kell csavarni a vinyókat, a CDROM-ot és a floppy drive- okat a megfelelô szerelôkeretekbe.Kábelek csatlakoztatása
BôvítôkártyákVideokártyaEzt csak be kell nyomni a típusának megfelelô slotba (ISA kártyát az ISA/EISA/VLB, EISA-t az EISA, VLB-t a VLB, PCI-t pedig a PCI slotokba lehet betenni).HangkártyaA hangkártyák általában ISA slotot igényelnek (ez igaz az összes SB klónra, és a GUS-ra is). A csatlakoztatásukon kívül a következô opcionális lépéseket lehet elvégezni:
EgyébBillentyűzetHa a helyén van az alaplap (be van szerelve a házba), akkor az alaplapon található billentyűzetcsatlakozónak pont a ház hátoldalán lévô lyukak egyikén kell kinéznie. Ide kell bedugni a billentyűzet csatlakozóját.EgérHa bekötöttük a COM1 portot, akkor ebbe kell bedugni az egeret (gép hátoldalán kell kinéznie a megfelelô 9-tűs csatlakozónak). Vannak olyan egerek is, amelyek 25-tűs soros csatlakozót igényelnek, ezekhez vagy szerzünk egy ilyen csatlakozót (és azt kötjük be a COM1-re) vagy szerzünk egy átalakítót, ami az egér 25-lyukas csatlakozójából 9-lyukasat csinál, és ezt már rádughatjuk a 9-tűs kivezetésre.MonitorEgyrészt be kell kötni a 220V-ba (vagy közvetlenül, vagy a ház trafójának hátulján lévô 220V-os kimeneti csatlakozóba), másrészt hozzá kell kötni a videokártyához. Ennyi. |