Vizsga jegy: A tantárgy teljesítéséhez írásbeli vizsgát kell tenni, de külön kérésre (a vizsgaidőszak előtt kell kérni) szóbeli vizsgát is tartok.
Amennyiben a pandémia miatt online vizsgára kerülne sor, akkor az a Canvas segítségével lebonyolított teszt lesz. Ennek részleteit a Canvas-en találják.
Jelenléti vizsgáztatás esetén az írásbeli vizsgán fele részben elméleti kérdésekre (fogalmak, definíciók, azokkal kapcsolatos állítások kimondása és összehasonlítása) kell válaszolni (6-6 pont), fele részben feladatokat kell megoldani: többnyire egy algoritmus működését kell egy példán keresztül bemutatni (12-12 pont).
Értékelés:
0-19 pont: elégtelen
20-29 pont: elégséges
30-39 pont: közepes
40-49 pont: jó
50-60 pont: jeles
Vizsga
minta:
1. Sorolja fel a hegymászó algoritmus hátrányait, és írja le, milyen módon lehet ezeken javítani!
2. Mikor veszítheti el a gráfkeresés során a feszítőfa a korrektséget? Hogyan korrigálható ez, és mi melyik megoldást választottuk?
3. Jellemezze és értékelje az A* algoritmus futási idejét! Ismer-e olyan gráfkereső algoritmusokat, amelyek jobb futási időt produkálnak? Jellemezze ezek futási idejét!
4. Mi az a hiper út, mit tekintünk a hiperút bejárásának és hogyan állítható elő?
5. Sorolja fel evolúciós operátorokat és foglalja össze a lényegüket!
6. Hogyan lehet válaszadásra is alkalmazni a logikai következtetéseket. Mi volt ennek a módszere a rezolúciónál, és mi a szabály alapú következtetésnél?
I. Adott a mellékelt „labirintus” és benne egy robot. A robot elvileg négy irányba tud lépni, ha az adott irányba üres mező van. A robot a négy irányt az alábbi sorrendben vizsgálja: Észak-Kelet-Dél-Nyugat. Mutassa meg, hogy egy robot hogyan jut el a kezdő „A” mezőről a cél „P” mezőbe visszalépéses keresést alkalmazva. Sorolja fel, hogy az egyes lépések után éppen melyik mező volt az aktuális! A közvetlen megelőző mezőre történő lépést ne a körfigyeléssel küszöböljük ki, hanem eleve zárjuk ki! Hány lépést végez a robot a célba jutásig? Hányszor lép vissza az algoritmus? Hány lépés hosszú a talált útvonal?
M |
N |
O |
P |
I |
J |
K |
L |
E |
F |
G |
H |
A |
B |
C |
D |
II. Adott egy fiktív játékfa-részlet (a vizsgán ez mellékelve lesz). A leveleknél látható az adott álláshoz a soron következő játékos által megítélt kiértékelő függvényérték. Minimax eljárással határozza meg a soron következő játékos lépését! Írja a csúcsok mellé a kiértékelés során kiszámított értékeket!