Csapatmunka mentorálás

A Szoftvertechnológia és Programozás technológia 2. tárgyak gyakorlati óráin a hallgatók 3 fős csapatokban dolgoznak. Egyik célunk segíteni őket a csapatmunka elsajátításában, hatékonyabbá tételében. Ennek érdekében Scrum módszertanból vett elemeket alkalmazunk a órák során (futam, napi Scrum, bemutató, termékgazda, Scrum mester). Továbbá jómagam "csapatmunka mentor" szerepkörből várom a hallgatók kérdéseit, visszajelzéseit.

Kérdőív

FÉLÉV ZÁRÓ KÉRDŐÍV. Köszönjük a közreműkődést!

Félév közi kérdőív: A csapatmunka mentorálását segítő kérdőívünk. Köszönjük a közreműkődést!

EREDMÉNYEK

1. futam visszatekintés eredményei

Az első futam végi, visszatekintést segítő kérdőívünket összesen 113-hallgató töltötte ki, összesen 48 különböző csapatból. 20 csapat esetében legalább 3-an kitöltötték, 16 csapatban esetében legalább 2-en, 12 olyan csapat volt, ahol csak egy személy töltötte ki a kérdőívet.

Csapatmunka értékelése

A 113 hallgató nyomán a következő átlag-értékek keletkeztek:
(Az értékelés során használt skála az 1..5, ahol 1- egyáltalán nem jó, 5 - nagyon jó.)

  • Milyen volt a közérzeted a csapatban az eddigi munka során? – 4.62
  • Mennyire működött csapatként a csoport? – 4.39
  • Értékeld a csapat teljesítményét! – 4.47
  • Értékeld a csapat kommunikációját! – 4.29
  • Értékeld a csapat lelkesedését! – 4.08

  • A csapat kommunikációjának megítélésében a következőképpen alakultak az arányok.

    Sprint 1-communication

    Erősségek

    A csapat erősségeinek megnevezése esetén 61 olyan hallgató volt, aki legalább egyet megnevezett a következők közül: kommunikáció; munkamegosztás; egy fizikai térben való közös munka („összeültünk”); csapattagok korábbi ismeretsége („ismerjük egymást”).

    Az arányok a következőképpen alakultak:

    Sprint 1-strengths

    Néhány idézet a visszajelzésekből:
    „ A mi csapatmunkánk erőssége volt, hogy …”

  • „… meghallgattuk, és fontolóra vettük egymás ötleteit, véleményét, jól osztottuk fel a feladatot.”
  • „… jól szét tudtuk osztani a feladatokat és sokat találkoztunk.”
  • „… a munka viszonylag megfelelő elosztása, az egymásnak való segítség nyújtás."
  • „ … jól ismerjük egymást es egymás képességeit.”

  • Gyengeségek

    A csapat gyengségeinek megadása esetén 44 olyan hallgató volt, aki legalább egyet megnevezett a következők közül: kommunikáció (14); időbeosztással kapcsolatos nehézségek (16); munkabeosztás(7); motiváció(5). 18 olyan hallgató volt, aki azt jelezte, hogy nem volt a csapatnak gyengesége.

    A következő diagram összefoglaló jellegű:

    Sprint 1-weaknesses

    Néhány idézet a visszajelzésekből:
    „ A mi csapatmunkánk gyengesége volt …”

  • „ … megoldások összeegyeztetése, kommunikáció a projekt összeállításakor.”
  • „… sok témába nem illő komunikáció.”
  • „ … halogatás.”
  • „ … az enyhe figyelmetlenség az elvárásokkal kapcsolatban, a kicsit gyenge motiváltság.”

  • Javító lépések

    Amikor azt kérdeztük a hallgatóktól, hogy szerintük mit tehetnének annak érdekében, hogy jobb legyen a csapatmunkájuk, legnagyobb arányban (25%) azt fogalmazták meg, hogy az időbeosztásukat kellene optimalizálni. 24%-ban említették, hogy többször kellene közös fizikai térben dolgozniuk. Sok visszajelzés érkezett arra vonatkozóan is, hogy a kommunikáción kellene javítaniuk (20%). Egymás ösztönzése és a jobb munkamegosztás kérdésköre is előkerült. Olyan hallgatók is voltak, akik teljesen elégedettek a csapatmunkával és nem tartják szükségesnek a “javítást”.

    Összefoglaló diagram:

    Sprint 1-for better team work

    A hallgatók 80%-a egyértelműen szívesen megosztaná csapattársaival a csapatmunka optimalizálására vonatkozó ötleteit, 10%-a nehezen vagy egyáltalán nem tudja felvállalni véleményét.

    Összegző gondolatok

    Az első futam során a hallgatók többnyire jól érezték magukat a csoportmunkában (közérzetek átlaga: 4.62). A csapat teljesítményét is egész magasra értékelték (4.47). Az számértékelés esetén a csapat kommunikációjának megítélése okozta a legnagyobb szórást. Érdekes az, hogy bár közérzetük többnyire magas, a csapatok lelkesedését 0.54-el alacsonyabra értékelték.

    A kommunikáció kérdésköre az erősségek és a gyengeségek esetén is hangsúlyosan visszatért. Ez rámutat arra, hogy milyen lényeges faktor a kommunikáció a csapatmunka során. Hasonlóan, a munkamegosztás és az időbeosztás is gyakran emlegetett faktor volt: A sikeresség kapcsán inkább a munka megfelelő beosztását, a sikertelenség kapcsán az idő nem megfelelő beosztását jegyezték fel a hallgatók. A korábbi hallgató-társi kapcsolataik mentén alakítani ki a csoportokat erősségként lett megjelölve, ahogyan az is, hogy közösen – egy fizikai térben dolgoztak együtt a csapattagok. A gyengeségek kapcsán a motiváció hiány is fellépett. Viszont volt több olyan hallgató, aki úgy élte meg, hogy a csapatnak nem is volt gyengesége, „minden flottul ment”.

    A javító lépés ötletek szépen összecsengenek az erősségek-gyengeségek kapcsán kihangsúlyozott faktorokkal. Legtöbben az időbeosztás optimalizálását fogalmazzák meg lehetséges javító lépésnek, a közös fizikai térben történő munkát és a kommunikációt. Vannak, akik felvetik, hogy jobban kéne ösztönözniük egymást a munkára. Akik elégedettek a csapatmunkájukkal, azok többnyire nem is fogalmaznak meg lehetséges javító lépést.

    A hallgatók 80%-a szívesen megosztja ötleteit a folyamatjavításra vonatkozóan, viszont sajnos van 10%, aki valamilyen oknál fogva nem vállalkozik erre.

    Következtetésképpen elmondhatjuk: a hallgatók felismerték a kommunikáció, időbeosztás és megfelelő munkamegosztás fontosságát a csoportmunka kapcsán. Ráéreztek arra is, hogy a közös fizikai térben való munka segíti a haladást. Megfogalmazták, hogy egymás ösztönzése jó lépés lehet a siker felé.

    További visszatekintések

    A továbbiakban is kísérni fogjuk a csapatok munkáját a kérdőívek segítéségével. Kíváncsian várjuk, hogyan alakulnak az átlag értékek, erősségek, gyengeségek a szoftverfejlesztési folyamat előrehaladtával.

    2. futam visszatekintés eredményei

    Az második futam végi, visszatekintést segítő kérdőívünket összesen 45-hallgató töltötte ki, összesen 26 különböző csapatból. 5 csapat esetében legalább 3-an kitöltötték, 9 csapat esetében legalább 2-en, 12 olyan csapat volt, ahol csak egy személy töltötte ki a kérdőívet.

    Csapatmunka értékelése

    A 45 hallgató nyomán a következő átlag-értékek keletkeztek:
    (Az értékelés során használt skála az 1..5, ahol 1- egyáltalán nem jó, 5 - nagyon jó.)

  • Milyen volt a közérzeted a csapatban az eddigi munka során? – 4.33 (1. futam utáni korábbi érték: 4.62)
  • Mennyire működött csapatként a csoport? – 4.33 (1. futam utáni korábbi érték: 4.39)
  • Értékeld a csapat teljesítményét! – 4.33(1. futam utáni korábbi érték: 4.47)
  • Értékeld a csapat kommunikációját! – 4.15 (1. futam utáni korábbi érték: 4.29)
  • Értékeld a csapat lelkesedését! – 3.53 (1. futam utáni korábbi érték: 4.08)

  • Erősségek

    A csapat erősségeinek megnevezése esetén 32 olyan hallgató volt, aki legalább egyet megnevezett a következők közül: kommunikáció; munkamegosztás; csapatmunka; gyorsaság.

    Az arányok a következőképpen alakultak:

    Sprint 2-strengths

    Néhány idézet a visszajelzésekből:
    „ A mi csapatmunkánk erőssége volt, hogy …”

  • „ …,hogy ki tudtuk egészíteni egymás ötleteit és tovább tudtuk fejleszteni azokat.”
  • „ … a munka megfelelő elosztása, elképzeléseink megbeszélése és egyeztetése.”
  • „ … össze tudtunk ülni többször és most jobban meg tudtuk beszélni a feladatainkat és ötleteinket.”
  • „ … gyors munkavégzés.”

  • Gyengeségek

    A csapat gyengségeinek megadása esetén 32 olyan hallgató volt, aki legalább egyet megnevezett a következők közül: időbeosztás; halogatás; feladat megértése; nem volt gyengeség.

    A következő diagram összefoglaló jellegű:

    Sprint 2-weaknesses

    Néhány idézet a visszajelzésekből:
    „ A mi csapatmunkánk gyengesége volt …”

  • „Kevés időnk volt a feladatra a többi tárgy beadandója mellett.”
  • „Nem tudtunk gyorsan döntést hozni és halogattunk néhány fontos kérdést.”
  • „A feladat megértése.”
  • „Nem hiszem, hogy bármilyen kifejezett gyengeségünk lett volna.”

  • Javító lépések

    Amikor azt kérdeztük a hallgatóktól, hogy szerintük mit tehetnének annak érdekében, hogy jobb legyen a csapatmunkájuk, legnagyobb arányban (47%) azt fogalmazták meg, hogy az kommunikáción kellene optimalizálni. 21%-ban említették, hogy a halogatást kéne elkerülni. Visszajelzés érkezett arra vonatkozóan is, hogy a munkamegosztáson kellene javítani (6%). Olyan hallgatók is voltak, akik teljesen elégedettek a csapatmunkával és nem tartják szükségesnek a “javítást”(26%).

    Összefoglaló diagram:

    Sprint 2-for better team work

    A hallgatók 90%-a egyértelműen szívesen megosztaná csapattársaival a csapatmunka optimalizálására vonatkozó ötleteit, 10%-a nehezen vagy egyáltalán nem tudja felvállalni véleményét.

    Összegző gondolatok

    Látható, hogy a második futam után minden átlag csökkent valamennyit, de legtöbb 0.29-et. Betudható ez annak, hogy most már kifinomultabban értékelnek a hallgatók, a "rózsaszín felhő alább hagyott". Ugyanakkor figyelmeztető jel lehet, hogy a kommunikáció, a csapatmunka működése nem fejlődött a közös munka során, pedig elméletileg már jobban ismerik egymást a csapat tagok, jobban "összeszoktak."

    A csapat erősségek kapcsán a kommunikáció tényező alábhagyott, a munkamegosztás és csapatmunka nagyobb hangsúlyt kapott. Örvenedetes, hogy a csapatmunka, mint erősség megjelent az első visszatekinéshez képest - jelentheti ez azt, hogy a hallgatók jobban érzékelik már, hogy valóban egy csapat tagjai. A gyorsaság, mint erősség is feltűnt. A gyengeségeket illetően még mindig viszonylag nagy százalék van, akik nem érzékelnek különösebb gyengeséget. A többség a halogatást érzékeli, ami viszont az időbeosztással is szorosan összefügg. Már az első felmérés során is láthattuk, hogy az időbeosztás kérdése legalább a hallgatók negyedét érintette, most úgy tűnik még többet. Megjelent most egy újabb tényező: "a feladat megértése." Oktatóként erre fokozottan fel kell figyelnünk: a feladatok még tisztább meghatározása segíthet csapatainknak.

    A javító-lépés ötletek kategóriában kevesebb témájú visszajelzés született. A kommunikáció nagyobb arányban jelent meg, mint korábban (jelentheti ez azt, hogy a hallgatók egyre inkább felismerik, hogy a kommunikációra fektetett figyelem erős javulást hozhat a csapatmunkát illetően.) Itt is megjelenik (a gyengeségekhez hasonlóan) az új szó: halogatás - úgy tűnik, hogy sokak esetében aktuális probléma ez. A hallgatók 26%-ának nincs ötlete javító lépésre - ezek többsége abban az össefüggésben jegyzi ezt meg, hogy gyengeséget sem vélt fölfedezni a csapatban.

    A hallgatók 90%-a szívesen megosztja ötleteit a folyamatjavításra vonatkozóan, viszont sajnos még mindig van 10%, aki valamilyen oknál fogva nem vállalkozik erre - az eddigi közös munka sem adott neki ehhez elegendő bátorságot.

    További visszatekintések

    A teljes fejlesztési munka végén egy komplexebb visszatekintő kérdőív kitöltését várjuk majd a hallgatóktól. A visszajelzések izgalmasak lehetnek.