|
EÖTVÖS
LORÁND TUDOMÁNYEGYETEM TERMÉSZETTUDOMÁNYI
KAR INFORMATIKA TANSZÉKCSOPORT |
SZAKDOLGOZAT-TÉMA BEJELENTŐ
Név: |
Jeni László Attila |
|
|
||||
Tagozat: |
nappali |
Szak: |
Programozó matematikus |
||||
Témavezető
neve: |
Dr. Istenes Zoltán |
||||||
munkahelyének
neve és címe: |
ELTE-TTK, 1114, Bp. Pázmány Péter Sétány 1/D |
||||||
beosztása
és iskolai végzettsége: |
egyetemi adjunktus, PhD. |
||||||
A
dolgozat címe: |
Számítógépes Go-program |
||||||
A
dolgozat témája: A go
egy távol-keleti eredetű táblás játék, amely komplexitásban felülmúlja a
sakkot is. Max Weiss (egy német sakkozó, aki több sakk-kézikönyv és tanulmány
szerzője) szavaival élve: "Ha a sakkot a társasjátékok királyának
tartjuk, akkor a go minden bizonnyal a társasjátékok császára." A
játékot általában 19x19-es négyzethálós táblán játsszák, fekete és fehér
kövekkel. A játék üres táblán kezdődik. A játékosok felváltva teszik le
köveiket a tábla metszéspontjaira és arra törekszenek, hogy minél több
metszéspontot kerítsenek hatalmukba. A táblára tett köveket sok más játékkal
ellentétben nem mozogatják, de az ellenfél szorosan körülkerített köveit le
lehet ütni. A
szabályok egyszerűségének ellenére a játék szinte végtelen
lehetőségeket rejt magában. Ezt támasztja alá, hogy a jelenlegi legjobb
goprogramok is csak „erős amatőr” szinten tudnak játszani. A dolgozat
célja egy goprogram implementálása a jelenlegi fejlett hardver architektúrára
(Pentium processzorok). A program Windows 9x operációs rendszer alatt futna,
mivel ez a környezet hatékony s kényelmes felhasználói felület kialakítását
teszi lehetővé. Ez azért is fontos, mert a jelenlegi programok nagy
része a Nemzetközi Számítógépes Go Bajnokságra készül s nem publikusak (vagy
csak részben azok). A nyilvános programok többsége pedig vagy gyenge
kezelőfelülettel vagy a szokásosnál is gyengébb tudásszinttel
rendelkezik. A program állítható bonyolultsági szinttel
rendelkezne és több különböző (a jelenlegi goprogramokban is
alkalmazott) algoritmust használna (többek közt: minimax-keresés alfa-béta vágással, heurisztikus szűrés a
plauzibilis lépések meghatározására, mintaillesztéses keresés), ezáltal
lehetőség nyílna a különböző algoritmusok erősségének
összehasonlítására is. A cél
egy egygépes rendszer kialakítása, mivel ez megfelelő az ember-gép,
gép-gép elleni csaták lejátszására. Esetleges (kevésbé lényeges)
lehetőségként szerepelhet a hálózatos kialakítás vagy a program egy
internetes go-szerverhez való csatlakoztatása. |
|||||||
|
|||||||
A
témavezetést vállalom: |
|
|
(a témavezető aláírása) |
Kérem a
szakdolgozat témájának jóváhagyását.
Budapest,
2000. október 11.
|
(a hallgató aláírása) |
A
szakdolgozat-témát az Informatikai Tanszékcsoport jóváhagyta.
Budapest, 2000. október |
|
|
|
|
|
|
|||
|
Dr. Kozma László |
|||
|
tanszékcsoportvezető |
|||