EÖTVÖS LORÁND TUDOMÁNYEGYETEM

TERMÉSZETTUDOMÁNYI KAR

INFORMATIKA TANSZÉKCSOPORT

SZAKDOLGOZAT-TÉMA BEJELENTŐ

Név:

Jeni László Attila

 

 

Tagozat:

nappali

Szak:

Programozó matematikus

Témavezető neve:

Dr. Istenes Zoltán

munkahelyének neve és címe:

ELTE-TTK, 1114, Bp. Pázmány Péter Sétány 1/D

beosztása és iskolai végzettsége:

egyetemi adjunktus, PhD.

A dolgozat címe:

Számítógépes Go-program

A dolgozat témája:

A go egy távol-keleti eredetű táblás játék, amely komplexitásban felülmúlja a sakkot is. Max Weiss (egy német sakkozó, aki több sakk-kézikönyv és tanulmány szerzője) szavaival élve: "Ha a sakkot a társasjátékok királyának tartjuk, akkor a go minden bizonnyal a társasjátékok császára."

A játékot általában 19x19-es négyzethálós táblán játsszák, fekete és fehér kövekkel. A játék üres táblán kezdődik. A játékosok felváltva teszik le köveiket a tábla metszéspontjaira és arra törekszenek, hogy minél több metszéspontot kerítsenek hatalmukba. A táblára tett köveket sok más játékkal ellentétben nem mozogatják, de az ellenfél szorosan körülkerített köveit le lehet ütni.

A szabályok egyszerűségének ellenére a játék szinte végtelen lehetőségeket rejt magában. Ezt támasztja alá, hogy a jelenlegi legjobb goprogramok is csak „erős amatőr” szinten tudnak játszani.

A dolgozat célja egy goprogram implementálása a jelenlegi fejlett hardver architektúrára (Pentium processzorok). A program Windows 9x operációs rendszer alatt futna, mivel ez a környezet hatékony s kényelmes felhasználói felület kialakítását teszi lehetővé. Ez azért is fontos, mert a jelenlegi programok nagy része a Nemzetközi Számítógépes Go Bajnokságra készül s nem publikusak (vagy csak részben azok). A nyilvános programok többsége pedig vagy gyenge kezelőfelülettel vagy a szokásosnál is gyengébb tudásszinttel rendelkezik.

 A program állítható bonyolultsági szinttel rendelkezne és több különböző (a jelenlegi goprogramokban is alkalmazott) algoritmust használna (többek közt:  minimax-keresés alfa-béta vágással, heurisztikus szűrés a plauzibilis lépések meghatározására, mintaillesztéses keresés), ezáltal lehetőség nyílna a különböző algoritmusok erősségének összehasonlítására is.

A cél egy egygépes rendszer kialakítása, mivel ez megfelelő az ember-gép, gép-gép elleni csaták lejátszására. Esetleges (kevésbé lényeges) lehetőségként szerepelhet a hálózatos kialakítás vagy a program egy internetes go-szerverhez való csatlakoztatása.

 

 

A témavezetést vállalom:

 

(a témavezető aláírása)

Kérem a szakdolgozat témájának jóváhagyását.

Budapest, 2000. október 11.

 

(a hallgató aláírása)

 

A szakdolgozat-témát az Informatikai Tanszékcsoport jóváhagyta.

Budapest, 2000. október

 

 

 

 

 

 

Dr. Kozma László

 

tanszékcsoportvezető