Háttér

A rendszerfejlesztés fázisai

A KADS modellezésének absztrakciós szintjei

A CommonKADS általános modellei

Az életciklus modell

Példa KADS alapú modellezésre

Linkek
 
 

KADS

Knowledge Analysis and Design System (Tudás elemző és tervező rendszer)

Egy módszertan a tudásalapú rendszerek fejlesztésére. A KADS –ban a modelleknek központi szerepe van. Fontos a jövőbeni rendszernek, a felhasználóinak, és a környezetének a modellezése, és annak finomítása.
 
 

Háttér

Egy ESPRIT által szponzorált 4 európai ország össefogásável megvalósult 8 éves fejlesztés eredménye.

1985-ben egy kis projektnek indult. Nagyban épített egy korábbi eredményre, amit az Amszterdami egyetemen valósított meg szakértelem modellezésével kapcsolatban [Wielinga 86] [Schreiber 86]. A lényege ennek a KADS-I –nek a szakértelem, ill tudás négyszintű modellje, és a legismertebb tulajdonsága egy kockázatra épülő spirális életciklus modell.

1990 – ben továbfejlesztették az ESPRIT-II keretében és ebből születtett a KADS-II, amiből a CommonKADS bontakozott ki.

A KADS hasonlít a hagyományos programfejlesztési módszertanokra, mivel szintén előír különféle fázisokat, állapotokat, eseményeket, aktivitásokat.
 
 

A rendszerfejlesztés fázisai:

A rendszertervezés összes állomását lefedi. A KADS által definiált fázisok a következőek:

A KADS modellezésének absztrakciós szintjei:

A CommonKADS modellekkel, és technikákkal támogatja a fejlesztést. Sok modell-mintát nyújt, amiket a fejlesztés alatt kitölthetünk és finomíthatunk. A mintákhoz modell-állapotok vannak rendelve, amelyek a modell fejlesztésének a fordulópontjait jellemzik. A KADS nem egy receptet ad a tudásalapú rendszerek fejlesztésére, hanem a KADS csak

technikákat javasol, amelyeket az olvasó a saját igényeihez igazíthat. Azon tevékenységek definiálásával, amelyek egy bizonyos modellt egy állapotból egy másik állapotba juttatnak, a projekt menedzselés és a fejlesztés ugyanavval a mintahalmazzal dolgozik. A modellek kapcsolatban vannak egymással (hivatkozhatnak a másik modell objektumaira), és függhetnek is egymástól(amíg az egyik nem ért el egy bizonyos állapotot, addig a másik sem léphet tovább).

Különböző absztrakciós szintjei vannak a modellezésnek. Három szintet különböztetünk meg:

A KADS nagy előnye az ún. generic task models (általános feladat modellek), amelyek részlegesen megvalósított modellvázak tipikus feladatokra, ill. feladat részekre.Ezeket generic task library-kben tárolják. Ezekből kell kiválasztani mindig a tudásmérnököknek a tudásszerzés során a megfelelőt, egy új rendszer esetében.

KADS Gyengéi:


CommonKADS modellek:

A KADS általános modell elve:
 
 


 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A rendszer létrehozása, az életciklus modell:

A KADS életciklusos megközelítést alkalmaz. Minden rendszer fejlesztése olyan ciklusokból áll, amelyek fázisokra oszlanak. Négy fázist különböztet meg, amelyeken belül nem kötelező lépések vannak.

Review (Áttekintés)

A célok meghatározása, a klienssel egyeztetett célok alapján. Eredmének meghatározása (konkrétan mit akarunk)

Lépések:

Kockázatvizsgálat(Risk)

A célok megvalósításának, az eredmének megvalósításának a kockázatát vizsgálja

Lépések:

A végén az eredmények prioritásokat kapnak.

Plan (Terv)

Az eredmények megvalósítása. Mivel aktivitások vannak definiálva, így erőforrásokat foglal le és meghatározza az időskálát. Az aktivitásokat végrehajtja. Meghatározza, hogy mikor felel meg a végeredmény a céloknak.

Monitor (Ellenőrzés)

Ellenőrzi, hogy az eredmények (termékek), megfelelnek-e a hozzájuk definiált kritériumoknak. Vagy elfogadás az eredmény vagy újrafeldolgozás.

A projekt managment központi szerepet kapott a módszertanban. A ciklusos felfogásból adódóan nagy szerepe van a projekt tervezésének. Az előbbiek alapján integrált minőség-ellenőrzés is van.

5 fő elv:

A KADS módszerben az eredmények a modellek, illetve a leírásaik. Ezeket a modelleket addig finomítják, amíg ki nem elégítik a célokat. A modellekhez mindig hozzá lehet kapcsolni, hogy milyen állapotban vannak. Ezek az állapotok így azonosíthatóak a finomítási lépésekkel.

Modell állapotának definíciója:

Eszközök, amelyek a KADS-re épülnek:

VITAL

Open KADS – tudás modellező eszköz

Common KADS Workbench

ML – KADS II project eredménye
 
 
 
 
 

Szakértelem modellezés KADS segítségével, példa

A KADS tudás modellje:
 
 
 
 

A stratégiák irányítják a feladatokat, amelyek felhasználják a következtetéseket, amelyek a rendszer tudását (domain knowledge) használják.
 
 
 
 

KADS módszertan alkalmazása Audio rendszer diagnosztizáló rendszerben.

Alapvetően a tudás egy bizonyos domainben objektumokba, és azokat manipuláló "process"-kbe csoportosítható.

A KADS modell úgy különbözteti meg ezeket, mint "control" és "domain theory" (theory – elképzelés, elmélet),

A "control" pedig "stratégiák"-ra, "feladatokra", és "következtetésekre" osztható.

Control tudás.( Irányító tudás):

Feladat dekompozíció:

Az audio rendszer fő feladatát systematic_diagnosis-nek hívják és az a feladata, hogy a felhasználóktól érkezett panaszok alapjána megtalálja a hibásan működő alrendszereket. Ezt a következőképpen teszi: Hipotéziseket generál, ez a hipotézishalmaz lesz a differential, majd minden egyes differential-beli hipotézishez tesztet generál. Ezt a két lépést addig ismétli, amíg egy olyan nem dekomponálható alrendszert talál, ami a hipotézisben várttól eltérő viselkedést mutat a hipotézis tesztelése során.

A levelekben vannak a primitív feladatok. Ezek összefüggéseinek a meghatározása a következő lépés.

( Findings – hozzávalók)

Task interdependencies ( Feladatok öszefüggései..)

Itt az a feladat, hogy meghatározzuk, hogy a levelekben levő primitív feladatoknak mi a ki- és a bemenete, illetve milyen objektumokat használnak, manipulálnak. Természetesen ez egy sorrendet is meghatározhat, ha az egyik kimenete a másik bemenete. Jelen feladat esetén az eredmény:

Feladat elosztás

Ez előbbiel után meg kell határozni azokat az ügynököket, akik felelősek az előzőekben meghatározott feladatok elvégzéséért. Itt kettő van a system és a user. De amíg a system alkalmazkodik a következtetési tudásbeli tudás forráshoz, addig a user feladatai átvivő feladatokként (transfer tasks) vannak osztályozva.

Eredmény:

Következtetési struktúra:

A következő lépés kapcsolatban van a primitív feladatok összefüggésével. Egy következtetési struktúrának a kialakítása a primitív fealadatok be- és kimenetein alapszik. A be- és kimeneteknek adott nevek tükrözik az információnak a következtetésben játszott szerepét: ők a következtetési tudás metaosztályai. A primitív feladatokat tudásforrásoknak feleltetjük meg. Az audio rendszer következtetési struktúrása a képen látható. A négyszögek a metaosztályok, és az ellipszisek a tudásforrások.
 
 


 
 
 

Linkek:
 

 Modelling Expertise using KADS and MODEL-ECS
 CommonKADS and KADS II at SICS
 CommonKADS
 KADS II
 KADS