Előadás és gyakorlatok 2002-2003, II. félév



Előadás:
Péntek 12:00 14:00

Tanulórendszerek:
Megerősítéses tanulás
Északi Tömb 0.79 előadás


Gyakorlatok:
Csütörtök 16:00-17:30 Képfeldolgozás Északi Tömb 3.67 gyakorlat
Csütörtök 17:30-19:00 Beszédfelismerés Déli Tömb
Hajós György terem
1-820
gyakorlat
Péntek 14:00-15:30</TD>
Mesterséges intelligencia
alkalmazások
Déli Tömb
Riesz Frigyes terem
1-819
gyakorlat

Tananyagok, könyvjelzők, egyéb információk megtalálhatók itt.


Email jelentkezést is kérek.
Aki emailt küld, automatikusan felkerül az ANNAI levelezési listára, ahonnan bármikor kiiratkozhat.

Megerősítéses tanulás előadás

Az előadásban a környezettől kapott jutalmakból és büntetésekből
 tanuló mesterséges rendszerekkel foglalkozunk. Az előadással kapcsolatos matematikai anyagok megtalálhatók a itt. A tananyag minden évben részben megújul, igyekszik követni a téma legújabb kutatási eredményeit. Az előadás kitűzött célja az is, hogy a szigorú megfogalmazások mellett közérthető formában is ismertesse a mesterséges intelligencia kulcskérdéseit. Így az előadás meghallgatása javasolt:

  • első és másodéveseknek, ha képet akarnak kapni arról, hogy mit, miért és hogyan kellene tanulniuk,
  • harmadéveseknek, ha programozói szakdolgozatukhoz keresnek látványos témát,
  • első-ötödéveseknek, ha az évfolyam felső 10%-ban gondolják magukat,
  • negyedéveseknek, ha szakdolgozatukhoz keresnek témát,
  • negyed-ötödéveseknek, ha közepesen nehéz kreditpontokat céloztak meg.

Gyakorlatok

Beszédfelismerés, alakzatok követése, mesterséges neuronháló gyakorlatok mindegyike jórészt egyéni munkát -- programozói gyakorlatot -- igényel. A gyakorlat szó kétféleképpen értendő:
  • a hallgató saját, érdekes, vagy érdekesnek gondolt (?) témájával is foglalkozhat, választhat témajavaslatok közül, tanácsot kérhet, ötleteket hozhat, ötleteket iterálhat,
  • a hallgató matematikailag igényes eszközök használata segítségével megérthet (gyakorlatot szerezhet) egyes fontos elveket, mielőtt 'száraz', esetenként nehéz matematikai levezetések útját állhatnák, kedvét szeghetnék.
Tapasztalat, hogy sokan jelentkeznek, és kevesen kapnak gyakorlati jegyet. A gyakorlat elvégzéséhez MATLAB használata javasolt, amely a tanszékcsoport több gépén telepítve van. 50 főre szóló konkurrens licensz támogatja használatát. Elsősorban a Matlab toolbox-ok használata értékes és hasznos. Az Intel Open Computer Vision (Intel OpenCV) szabadon használható C szoftverkönyvtár lehetőséget ad arra, hogy valós idejű látványos demonstrációk készülhessenek a gyakorlat során. Elsősorban a számítógéppel való 'kölcsönhatás' területe érdekes manapság, a beszéd és a képfeldolgozás együttes használata, az úgynevezett környezeti intelligencia került a kutatás-fejlesztés középpontjába. Kormányprogramban is erőfeszítések történnek az otthon végezhető számítógépes munka segítésére. Az otthoni munkavégzést választók aránya Európában eléri a 8%-ot és még mindig folyamatosan növekszik, míg Magyarországon csak mintegy 1% körül mozog. Internetes technológiák, táv-feladatok (távoktatás, tele-kooperáció) is lehet az MI algoritmus gyakorlati megvalósításának tárgya. Grafikai, animációs feladatokkal összekapcsolható a gyakorlat, grafikai gyakorlati jegyek is lehetségesek -- a grafikát oktató tanárokkal közös ez a szándék. Így feladatokat megosztó két- vagy többfős témaválasztások is lehetségesek. A témák, különösen a nem egyszemélyes témák esetében az első lépés a részfeladatok elválasztása és a szoftver interface-ek definiálása. A téma az interface(-ek) és a demonstrációk ismeretében indulhat el.

Kutatási projektek


Projektek
Előadás, archivált anyagok
Hirdetések

etc. 

 * * *

Home