1.gyak. Lekérdezések megoldása természetes nyelven intuitív módon
ezután ugyanezt formálisan is fejezzük ki a relációs algebrában 
   
A HKR-nek megfelelően az első gyakorlaton ismertetni kell a gyakorlati követelményeket,
a tematikát, az irodalmat, számonkérés módját, stb, mindez megtalálható a gyakorlat oldalán.
Az első két hétben táblás gyakorlataink vannak, a 3.gyakorlattól lesznek gépes feladatok is.
    
Feladatok: Az alábbi lekérdezéseket előbb természetes nyelven fogalmazzuk meg,
majd "táblákban gondolkodva" hogyan tudjuk mely táblából milyen műveletekkel
megkapni az eredménytáblát? Adjuk meg formálisan is relációs algebrában kifejezve!
   

E1.1. Egyszerű táblák és lekérdezések a kezdetekhez:
Szeret tábla és feladatok
   
Reláció séma: Szeret(NEV, GYUMOLCS)
   
Feladatok:
1. Melyek azok a gyümölcsök, amelyeket Micimackó szeret?
2. Melyek azok a gyümölcsök, amelyeket Micimackó nem szeret? (de valaki más igen)
3. Kik szeretik az almát?
4. Kik nem szeretik az almát? (de valami mást igen)
5. Kik szeretik vagy az almát vagy a körtét?
6. Kik szeretik az almát is és a körtét is?
7. Kik azok, akik szeretik az almát, de nem szeretik a körtét?
8. Kik szeretnek legalább kétféle gyümölcsöt?
(folyt. a második gyakorlaton)
   

E1.2. Tankönyv Termék sémán alapuló feladatai:
Termék-PC-Laptop-Nyomtató adatbázis
   
Adatbázis séma:
Termék(gyártó, modell, típus)
PC(modell, sebesség, memória, merevlemez, ár)
Laptop(modell, sebesség, memória, merevlemez, képernyo, ár)
Nyomtató(modell, színes, típus, ár)
   
Feladatok:
a) Melyek azok a PC-modellek, amelyek sebessége legalább 3.00?
b) Mely gyártók készítenek legalább száz gigabájt méretű merevlemezzel rendelkező laptopot?
c) Adjuk meg a B gyártó által gyártott összes termék modellszámát és árát, típustól függetlenül.
d) Adjuk meg valamennyi színes lézernyomtató modellszámát.
e) Melyek azok a gyártók, amelyek laptopot árulnak, PC-t viszont nem?
(folyt. a második gyakorlaton) 
   

E1.3. Tankönyv II.világháború csatahajói sémán alapuló feladatai:
Hajóosztályok-Csaták-Kimenetelek adatbázis
   
Ez a példa, a II. világháború csatahajóival(bb) és cirkálóival (bc) foglalkozik,
és a következő sémájú relációkat tartalmazza:
   
Hajóosztályok(osztály, típus, ország, ágyúkSzáma, kaliber, vízkiszorítás)
Hajók(hajónév, osztály, felavatva)
Csaták(csatanév, dátum)
Kimenetelek(hajónév, csatanév, eredmény)
   
Feladatok:
a) Adjuk meg azokat a hajóosztályokat a gyártó országok nevével együtt,
    amelyeknek az ágyúi legalább 16-os kaliberűek.
b) Melyek azok a hajók, amelyeket 1921 előtt avattak fel?
c) Adjuk meg a Denmark Strait-csatában elsüllyedt hajók nevét.
d) Az 1921-es washingtoni egyezmény betiltotta a 35000 tonnánál súlyosabb
     hajókat. Adjuk meg azokat a hajókat, amelyek megszegték az egyezményt.
e) Adjuk meg a Guadalcanal csatában részt vett hajók nevét, vízkiszorítását és
    ágyúinak a számát.
f) Adjuk meg az adatbázisban szereplő összes hadihajó nevét.
    (Ne feledjük, hogy a Hajók relációban nem feltétlenül szerepel az összes hajó!)
(folyt. a második gyakorlaton) 
      

Nem-kötelező beadandó gyakorló feladatok: Azokat a feladatokat, amelyekre
az órán nem maradt idő, gyakorló feladatként otthon be lehet fejezni és a következő
gyakorlat elején a saját megoldást (és csakis saját megoldást) papíron lehet beadni.
A beadandó célja az önálló gyakorlás, lásd Gyakorlati követelmények #Beadandó
      
 Vissza az AB1 gyakorlat oldalára             Vissza a Kezdőlapra