2.gyak. Lekérdezések kifejezése relációs algebrában,
lineáris jelöléssel és kifejezésfával is írjuk fel

   
Feladatok: Az alábbi lekérdezéseket előbb természetes nyelven fogalmazzuk meg,
majd "táblákban gondolkodva" hogyan tudjuk mely táblából milyen műveletekkel
megkapni az eredménytáblát? Adjuk meg formálisan is relációs algebrában kifejezve,
de ezen a gyakorlaton ne csak a hagyományos lineáris jelöléssel írjuk fel, hanem
rajzoljuk fel a kifejezésfát is! A kifejezésfa kiértékelése alulról-felfelé történik. 
   
Belépő kérdések az előadás anyagából:
   
- Melyek a relációs algebra alapműveletei? Adjuk meg a jelölésüket is.
   (a természetes összekapcsolást alapműveletnek tekintjük)
- Fejezzük ki a direkt szorzatot a relációs algebra alapműveleteivel!
   (a direkt szorzatot Descartes szorzatnak is nevezik)
- Fejezzük ki a természetes összekapcsolást a többi alapművelet és
   a direkt szorzat felhasználásával.
   
E2.1. Egyszerű táblák és lekérdezések a kezdetekhez:
Szeret tábla és feladatok
   
Reláció séma: Szeret(NEV, GYUMOLCS)
   
Feladatok: (az első gyakorlat feladatainak folytatása)
  9. Kik szeretnek legalább háromféle gyümölcsöt?
10. Kik szeretnek legfeljebb kétféle gyümölcsöt?
11. Kik szeretnek pontosan kétféle gyümölcsöt?
12. Kik szeretnek minden gyümölcsöt?
13. Kik azok, akik legalább azokat a gyümölcsöket szeretik, mint Micimackó?
14. Kik azok, akik legfeljebb azokat a gyümölcsöket szeretik, mint Micimackó?
15. Kik azok, akik pontosan azokat a gyümölcsöket szeretik, mint Micimackó?
16. Melyek azok a (név,név) párok, akiknek legalább egy gyümölcsben eltér
      az ízlésük, azaz az  egyik szereti ezt a gyümölcsöt, a másik meg nem?
17. Melyek azok a (név,név) párok, akiknek pontosan ugyanaz az ízlésük, azaz
      pontosan  ugyanazokat a gyümölcsöket szeretik?
18. SZERET(NEV, GYUMOLCS) tábla helyett EVETT(NEV, KG) legyen a relációséma
      és azt tartalmazza, hogy ki mennyi gyümölcsöt evett összesen.
      Ki ette a legtöbb gyümölcsöt?
      (1.mo: a maximum az az érték, aminél nincs nagyobb)
      (2.mo: a maximum az összes többi értéknél nagyobb vagy egyenlő)
    

E2.2. Tankönyv Termék sémán alapuló feladatai:
Termék-PC-Laptop-Nyomtató adatbázis
   
Adatbázis séma:
Termék(gyártó, modell, típus)
PC(modell, sebesség, memória, merevlemez, ár)
Laptop(modell, sebesség, memória, merevlemez, képernyo, ár)
Nyomtató(modell, színes, típus, ár)
   
Feladatok: (az első gyakorlat feladatainak folytatása)
! f) Melyek azok a merevlemezméretek, amelyek legalább két PC-ben megtalálhatók?
! g) Adjuk meg azokat a PC-modell párokat, amelyek ugyanolyan gyorsak és
      a memóriájuk is ugyanakkora. Egy pár csak egyszer jelenjen meg, azaz ha már szerepel
      az (i, j), akkor a (j, i) ne jelenjen meg.
!! h) Melyek azok a gyártók, amelyek gyártanak legalább két, egymástól különböző,
       legalább 2.80 gigahertzen muködő számítógépet (PC-t vagy lap-topot)
!! i) Melyik gyártó gyártja a leggyorsabb számítógépet (PC-t vagy laptopot)?
!! j) Melyik gyártó gyárt legalább három, különböző sebességu PC-t?
!! k) Melyek azok a gyártók, amelyek pontosan három típusú PC-t forgalmaznak?   
 

E2.3. Tankönyv II.világháború csatahajói sémán alapuló feladatai:
Hajóosztályok-Csaták-Kimenetelek adatbázis
   
Ez a példa, a II. világháború csatahajóival(bb) és cirkálóival (bc) foglalkozik,
és a következő sémájú relációkat tartalmazza:
   
Hajóosztályok(osztály, típus, ország, ágyúkSzáma, kaliber, vízkiszorítás)
Hajók(hajónév, osztály, felavatva)
Csaták(csatanév, dátum)
Kimenetelek(hajónév, csatanév, eredmény)
   
Feladatok: (az első gyakorlat feladatainak folytatása)
!g)  Adjuk meg azokat az osztályokat, amelyekbe csak egy hajó tartozik.
!h) Melyek azok az országok, amelyeknek csatahajóik is és cirkálóhajóik is voltak?
!i)  Adjuk meg azokat a hajókat, amelyek "újjáéledtek", azaz egyszer már megsérültek
     egy csatában, de egy későbbi csatában újra harcoltak.
   

E2.4. Az előadás anyagban szereplő táblák és lekérdezések
Sörivók adatbázis és feladatok
   
SÖRIVÓK adatbázis séma:

Sör(név, gyártó)
Kocsma(név, cím, engedély)
Ivó(név, cím, tel)

Kedvel(ivó, sör)
Felszolgál(kocsma, sör, ár)
Látogat(ivó, kocsma)

Feladatok: Fejezzük ki relációs algebrában!
1.) Hogyan definiálnánk a boldog ivót?
     (látogat olyan kocsmát, ahol felszolgálnak olyan sört, amit kedvel).
2.) Kik a Boldogtalan_ivók? (azok, akik nem boldog ivók)
3.) Ki jár olyan kocsmába, ahol van legalább két kedvenc söre?
4.) Ki jár CSAK olyan kocsmába, ahol legalább egy kedvenc söre kapható?
5.) Ki jár olyan kocsmába, ahol az összes kedvenc söre kapható?
6.) Ki jár CSAK olyan kocsmába, ahol semmilyen sört nem szeret?
7.) Ki jár CSAK olyan kocsmába, ahol az összes kedvenc söre kapható?
8.) Ki jár olyan kocsmába, ahol mindent szeret?
9.) Ki jár CSAK olyan kocsmába, ahol mindent szeret?
10.) „Tanácsadó szolgálat”: Hová menjen el két ivó sörözni?
      Olyan kocsmát keresünk, ahova mind a ketten járnak és
      ahol mind a ketten találnak olyan sört, amit kedvelnek.
     
Nem-kötelező beadandó gyakorló feladatok: Azokat a feladatokat, amelyekre
az órán nem maradt idő, gyakorló feladatként otthon be lehet fejezni és a következő
gyakorlat elején a saját megoldást (és csakis saját megoldást) papíron lehet beadni.
A beadandó célja az önálló gyakorlás, lásd Gyakorlati követelmények #Beadandó
     
Vissza az AB1 gyakorlat oldalára             Vissza a Kezdőlapra