2.gyak.
Lekérdezések
kifejezése relációs
algebrában,
lineáris jelöléssel
és kifejezésfával is
írjuk fel
Feladatok: Az
alábbi lekérdezéseket
előbb
természetes nyelven fogalmazzuk meg,
majd "táblákban gondolkodva" hogyan tudjuk mely
táblából milyen műveletekkel
megkapni az eredménytáblát? Adjuk meg
formálisan is relációs
algebrában
kifejezve,
de ezen a gyakorlaton ne csak a hagyományos
lineáris
jelöléssel írjuk fel, hanem
rajzoljuk fel a kifejezésfát is! A
kifejezésfa
kiértékelése
alulról-felfelé
történik. Belépő
kérdések az előadás
anyagából:
- Melyek a relációs algebra alapműveletei? Adjuk
meg a
jelölésüket is.
(a természetes
összekapcsolást
alapműveletnek tekintjük)
- Fejezzük ki a direkt szorzatot a
relációs
algebra alapműveleteivel!
(a direkt szorzatot Descartes szorzatnak is
nevezik)
- Fejezzük ki a természetes
összekapcsolást a
többi alapművelet és
a direkt szorzat
felhasználásával. E2.1. Egyszerű
táblák
és lekérdezések a kezdetekhez: Szeret
tábla és feladatok
Reláció séma: Szeret(NEV, GYUMOLCS)
Feladatok: (az első gyakorlat feladatainak folytatása)
9. Kik szeretnek legalább
háromféle
gyümölcsöt?
10. Kik szeretnek legfeljebb kétféle
gyümölcsöt?
11. Kik szeretnek pontosan kétféle
gyümölcsöt?
12. Kik szeretnek minden gyümölcsöt?
13. Kik azok, akik legalább azokat a
gyümölcsöket
szeretik, mint Micimackó?
14. Kik azok, akik legfeljebb azokat a
gyümölcsöket
szeretik, mint Micimackó?
15. Kik azok, akik pontosan azokat a
gyümölcsöket
szeretik, mint Micimackó?
16. Melyek azok a (név,név) párok,
akiknek legalább egy gyümölcsben
eltér
az
ízlésük, azaz az
egyik szereti ezt a gyümölcsöt, a
másik meg nem?
17. Melyek azok a (név,név) párok,
akiknek pontosan ugyanaz az ízlésük,
azaz
pontosan ugyanazokat a
gyümölcsöket szeretik?
18. SZERET(NEV, GYUMOLCS) tábla helyett EVETT(NEV, KG)
legyen a relációséma
és azt
tartalmazza, hogy ki mennyi gyümölcsöt evett
összesen.
Ki ette a legtöbb
gyümölcsöt?
(1.mo: a maximum az az
érték, aminél nincs nagyobb)
(2.mo: a maximum az
összes többi
értéknél nagyobb vagy egyenlő)
Feladatok: (az első gyakorlat feladatainak folytatása)
! f) Melyek azok a merevlemezméretek, amelyek
legalább két PC-ben
megtalálhatók?
! g) Adjuk meg azokat a PC-modell párokat, amelyek
ugyanolyan gyorsak és
a
memóriájuk
is ugyanakkora. Egy pár csak
egyszer jelenjen meg, azaz ha már szerepel
az (i, j), akkor
a (j, i) ne jelenjen meg.
!! h) Melyek azok a gyártók, amelyek
gyártanak legalább két,
egymástól különböző,
legalább 2.80
gigahertzen muködő
számítógépet (PC-t vagy
lap-topot)
!! i) Melyik gyártó gyártja a
leggyorsabb számítógépet
(PC-t vagy laptopot)?
!! j) Melyik gyártó gyárt
legalább három,
különböző sebességu PC-t?
!! k) Melyek azok a gyártók, amelyek pontosan
három típusú PC-t
forgalmaznak?
Feladatok: (az első gyakorlat feladatainak folytatása)
!g) Adjuk meg azokat az osztályokat, amelyekbe
csak egy
hajó tartozik.
!h) Melyek azok az országok, amelyeknek
csatahajóik
is és cirkálóhajóik is
voltak?
!i) Adjuk meg azokat a hajókat, amelyek
"újjáéledtek", azaz egyszer
már megsérültek
egy csatában, de egy
későbbi csatában újra harcoltak.
Feladatok: Fejezzük ki relációs
algebrában!
1.) Hogyan definiálnánk a boldog ivót?
(látogat olyan
kocsmát, ahol felszolgálnak olyan sört,
amit kedvel).
2.) Kik a Boldogtalan_ivók? (azok, akik nem boldog
ivók)
3.) Ki jár olyan kocsmába, ahol van
legalább két kedvenc söre?
4.) Ki jár CSAK olyan kocsmába, ahol
legalább egy kedvenc söre kapható?
5.) Ki jár olyan kocsmába, ahol az
összes kedvenc söre kapható?
6.) Ki jár CSAK olyan kocsmába, ahol semmilyen
sört nem szeret?
7.) Ki jár CSAK olyan kocsmába, ahol az
összes kedvenc söre kapható?
8.) Ki jár olyan kocsmába, ahol mindent szeret?
9.) Ki jár CSAK olyan kocsmába, ahol mindent
szeret?
10.) „Tanácsadó
szolgálat”: Hová menjen el
két ivó sörözni?
Olyan
kocsmát keresünk, ahova mind a ketten
járnak és
ahol mind a ketten
találnak olyan sört, amit kedvelnek. Nem-kötelező
beadandó gyakorló feladatok: Azokat
a feladatokat, amelyekre
az órán nem maradt idő, gyakorló
feladatként otthon be lehet fejezni és a
következő
gyakorlat elején a saját megoldást (és
csakis saját megoldást) papíron lehet
beadni.
A
beadandó célja
az önálló gyakorlás, lásd Gyakorlati
követelmények #Beadandó.