2.gyak.
Lekérdezések
kifejezése relációs
algebrában,
lineáris jelöléssel
és kifejezésfával is
írjuk fel
Feladatok: Az
alábbi lekérdezéseket
előbb
természetes nyelven fogalmazzuk meg,
majd "táblákban gondolkodva" hogyan tudjuk mely
táblából milyen műveletekkel
megkapni az eredménytáblát? Adjuk meg
formálisan is relációs
algebrában
kifejezve,
de ezen a gyakorlaton ne csak a hagyományos
lineáris
jelöléssel írjuk fel, hanem
rajzoljuk fel a kifejezésfát is! A
kifejezésfa
kiértékelése
alulról-felfelé
történik. Az 1-2.gyakorlat
"táblás óra", de a következő
héten gépes
gyakorlatunk lesz,
most csak azt ellenőrizzük, hogy tudunk-e csatlakozni
az
Oracle
adatbázishoz:
>> Oracle
adatbázis elérhetősége
Egyszerű ismétlő
kérdések az előadás
anyagából:
- Melyek a relációs algebra alapműveletei? Adjuk
meg a
jelölésüket is.
(a természetes
összekapcsolást
alapműveletnek tekintjük)
- Fejezzük ki a direkt szorzatot a
relációs
algebra alapműveleteivel!
(a direkt szorzatot Descartes szorzatnak is
nevezik)
- Fejezzük ki a természetes
összekapcsolást a
többi alapművelet és
a direkt szorzat
felhasználásával. E2.1.
Egyszerű
táblák
és lekérdezések a kezdetekhez: Szeret
tábla és feladatok
Reláció séma: Szeret(Nev, Gyumolcs)
Feladatok: (az első gyakorlat feladatainak folytatása)
A megoldást lineáris
jelöléssel is írjuk fel,
és a kifejezésfát
is
rajzoljuk fel!
12. Kik szeretnek minden gyümölcsöt?
13. Kik azok, akik legalább azokat a
gyümölcsöket
szeretik, mint Micimackó?
14. Kik azok, akik legfeljebb azokat a
gyümölcsöket
szeretik, mint Micimackó?
15. Kik azok, akik pontosan azokat a
gyümölcsöket
szeretik, mint Micimackó?
16. Melyek azok a (név,név) párok,
akiknek legalább egy gyümölcsben
eltér
az
ízlésük, azaz az
egyik szereti ezt a gyümölcsöt, a
másik meg nem?
17. Melyek azok a (Nev,Nev) párok,
akiknek pontosan ugyanaz az
ízlésük,
vagyis pontosan ugyanazokat
a
gyümölcsöket szeretik?
18. Legyen Szeret(Nev, Gyumolcs) helyett Evett(Nev,
Kg) a relációséma
és a
reláció azt
tartalmazza, hogy ki mennyi gyümölcsöt evett
összesen.
Ki ette a legtöbb
gyümölcsöt?
(1.mo: a maximum az az
érték, aminél nincs nagyobb)
(2.mo: a maximum az
összes többi
értéknél nagyobb vagy egyenlő)
Feladatok: (az első gyakorlat feladatainak folytatása)
! g) Adjuk meg azokat a PC-modell párokat, amelyek
ugyanolyan gyorsak és
a
memóriájuk
is ugyanakkora. Egy pár csak
egyszer jelenjen meg, azaz ha már szerepel
az (i, j), akkor
a (j, i) ne jelenjen meg.
!! h) Melyek azok a gyártók, amelyek
gyártanak legalább két,
egymástól különböző,
legalább 2.80
gigahertzen működő
számítógépet (PC-t vagy
laptopot)
!! i) Melyik gyártó gyártja a
leggyorsabb számítógépet
(PC-t vagy laptopot)?
!! j) Melyik gyártó gyárt
legalább három,
különböző sebességu PC-t?
!! k) Melyek azok a gyártók, amelyek pontosan
három típusú PC-t
forgalmaznak?
Feladatok: (az első gyakorlat feladatainak folytatása)
!g) Adjuk meg azokat az osztályokat, amelyekbe
csak egy
hajó tartozik.
!h) Melyek azok az országok, amelyeknek
csatahajóik
is és cirkálóhajóik is
voltak?
!i) Adjuk meg azokat a hajókat, amelyek
"újjáéledtek", azaz egyszer
már megsérültek
egy csatában, de egy
későbbi csatában újra harcoltak.
-- A három egyedtípus
leírása:
Sörök(név, gyártó)
Bár(név, város, engedély)
Ivó(név, város, tel)
-- Közöttük levő kapcsolatok
leírása:
Kedvel(név, sör)
Felszolgál(bár, sör, ár)
Látogat(név, bár)
-- A fenti kapcsolatokat leíró
táblákra
röv.jelölések
K(N, S)
F(B, S)
L(N, B)
Feladatok: Fejezzük ki relációs
algebrában!
1.) Hogyan definiálnánk a boldog
ivót?
(látogat olyan
kocsmát, ahol felszolgálnak olyan sört,
amit kedvel).
2.) Kik a Boldogtalan_ivók? (azok, akik nem
boldog
ivók)
3.) Ki jár olyan kocsmába, ahol van
legalább két kedvenc söre?
4.) Ki jár CSAK olyan kocsmába, ahol
legalább egy kedvenc söre kapható?
5.) Ki jár olyan kocsmába, ahol az
összes kedvenc söre kapható?
6.) Ki jár CSAK olyan kocsmába, ahol
semmilyen
sört nem szeret?
7.) Ki jár CSAK olyan kocsmába, ahol
az
összes kedvenc söre kapható?
8.) Ki jár olyan kocsmába, ahol
mindent szeret?
9.) Ki jár CSAK olyan kocsmába, ahol
mindent
szeret?
10.) „Tanácsadó
szolgálat”: Hová menjen el
két ivó sörözni?
Olyan
kocsmát keresünk, ahova mind a ketten
járnak és
ahol mind a ketten
találnak olyan sört, amit kedvelnek. Gyakorló
feladatok: Azokat
a feladatokat, amelyekre az órán nem maradt idő,
gyakorló
feladatként otthon be lehet fejezni, aminek célja
az önálló gyakorlás.