Szoftverválasztás
2. Programozási nyelvek értékelése
2.5. Összefoglalás
Összefoglalásként először hadd had ragadjuk ki gondolataink közül a céllal kapcsolatosakat!
- (1) A programozási nyelvek oktatásának célja – az alapvető cél, az algoritmikus gondolkodás fejlesztésén túl – a programozás oktatásának lehetővé tétele, annak hatékony támogatása. A programozás oktatási cél nyilván egy speciálisan informatika témájú tantárgyon keresztül valósítható meg.
- (2) A programozás oktatási cél azonban – kifejtett nézetünk szerint – más tantárgyakkal is kapcsolatba hozható. Egyrészt az egyes irodai szoftverekben – általában – létező programozási lehetőségek kihasználásra gondoltunk. Így az informatikatanár és a humán tantárgyak oktatóinak együttműködésére számítunk. Másrészt a szimulációs modellezés elsősorban – bár nem kizárólagosan – a természettudományos tantárgyakkal való közös oktatási projektek keretén belül valósíthatók meg mind a programozás, mind a modellezés (tehát a másik tantárgy!) kedvéért.
Világos, hogy a programozási nyelvek kiválasztásakor – célcsoporttól függően – a tanulási és a szakmai szempontok súlya eltérő. Az első programozási nyelvet tanuló ifjúságnál nagy hangsúlya van a tanulhatóságnak. Később is megmarad a tanulhatóságot előmozdító nyelvi (programozási nyelv+fejlesztői környezet) jellemzők, de komolyan esnek latba a szakmaiak. Az informatikus felsőoktatási képzés esetében már elhanyagolhatók a tanulhatóságot érintők.
A tanulhatóság jellemzőiként az alábbiakra gondoltunk.
- A programozási nyelv
- anyanyelvi alapszavas, esetleges rajzos alapú legyen;
- egyszerű (vagy könnyen kikövetkeztethető) szintaxisú legyen;
- a motiváló erő érdekében: a program eredménye látványos legyen, ami elsősorban a vizualitásban való gazdagságot, animációs képességeket jelent;
- hétköznapi fogalmakkal dolgozzon;
- stabil, kialakult legyen!
- A fejlesztői környezet
- anyanyelvi vagy grafikus objektumokkal manipuláló (4GL) felületű legyen;
- egyszerű műveleteket kínáljon föl;
- áttekinthető menüstruktúrával, vagy eszközpalettával rendelkezzen;
- stabil, megbízható legyen!
A szakmai szempontok legfontosabbjaiként a következőket emeljük ki.
- A programozási nyelv
- szabályos (adat- és utasítás-) struktúrákkal rendelkezzen;
- támogassa a felülről lefelé problémamegoldást, azaz legyen benne finomításokat megvalósító fogalom (eljárások, függvények, operátorok);
- rendelkezzen a strukturált programozásnak megfelelő összetett utasításokkal;
- legyen mód a legfontosabb összetett adattípusok konstruálására, definiálására;
- a moduláris programozást támogassa (mind a taníthatóság tanári szempontjából, mind a projekt szemléletű oktatás, mind a haladó programozási ok miatt)!
- A fejlesztői környezet
- a nagyobb lélegzetű, illetve több modulból álló programozást is támogassa;
- a projekt szemléletű programfejlesztéshez járuljon hozzá bizonyos adminisztratív jellegű szolgáltatásaival (pl. dokumentációkészítés, TODO-lista stb.)!
Vissza a tartalomjegyzékhez