Vissza az előzőleg látogatott oldalra (nem elérhető funkció)Vissza a tananyag kezdőlapjára (P)Ugrás a tananyag előző oldalára (E)Ugrás a tananyag következő oldalára (V)Fogalom megjelenítés (nem elérhető funkció)Fogalmak listája (nem elérhető funkció)Oldal nyomtatása (nem elérhető funkció)Oldaltérkép megtekintése (D)Keresés az oldalon (nem elérhető funkció)Súgó megtekintése (S)

Informatika oktatása / Programozási modellek

Tanulási útmutató

Összefoglalás

A programozás nehéz, komoly absztrakciót igénylő tevékenység, ezért tanítása sok nehézségbe ütközhet. Könnyebbé tehető a programozás tanulása – mint egyébként minden másé is –, ha már meglevő ismeretekre támaszkodhatunk, illetve ha érdekes-játékos feladatokon keresztül vezethetjük be.

Programozási modellek

A programozás nehéz, komoly absztrakciót igénylő tevékenység, ezért tanítása sok nehézségbe ütközhet. Segíthetnek azonban fontos tanítási elvek:

Az előismeretekhez való kapcsolódás elve: egy téma tanítása során kapcsolódni kell az alacsonyabb szintjeihez, továbbá építeni kell a tanulók iskolán kívüli tapasztalataira.

Az egyszerűsítés elve: meg kell könnyíteni a tanulók munkáját, hozzáférhetővé kell tenni az anyagot a számukra egyszerűbb bemutatási módokkal anélkül, hogy az informatika lényege csorbulna.

1. Hétköznapi algoritmusok

Az emberek nap, mint nap algoritmusokat hajtanak végre. A számítógép szintén algoritmus végrehajtó gép, azaz kézenfekvő a számítógépes algoritmusok megértését az emberek hétköznapi algoritmusaihoz kapcsolni.

Első lépésként meg kell érteni azt, hogy mit is nevezünk algoritmusnak. Természetesen itt nem pontos definícióra gondolunk, hanem az algoritmus fogalmának főbb jellemzőire.

A programozásban szereplő algoritmikus struktúrák (szekvencia, elágazás, ciklus) megjelennek a hétköznapi algoritmus végrehajtásban is, sőt sokkal sokszínűbben, mint azt a programozásban általában használjuk. Itt a tanítás tennivalója: a hétköznapi algoritmusvilág sokféleségének leszűkítése a programozás algoritmikus struktúráira.

Az algoritmusvilág után foglalkoznunk kell az adatok világával is. A hétköznapi algoritmusok világában is találkozunk kellékekkel (bemenő adatok), termékekkel (kimenő adatok), valamint a megoldás során használt egyéb dolgokkal (belső adatok). Az adatok lehetnek olyanok, amiket nem bontunk részekre (elemiek), valamint olyanok, amelyek másokból épülnek fel (összetettek). Ezek egy része az algoritmus végrehajtása során nem változik (konstans), más része pedig igen (változó). Azt is megfigyelhetjük, hogy az adatok tipizálhatók (típus).

Azt is megállapíthatjuk, hogy egyrészt hasznos lehet az egyes algoritmusrészletek elnevezése, másrészt pedig a kitalált algoritmus egyes részei olyanok is lehetnek, melyeket a végrehajtó további magyarázatok nélkül nem tud végrehajtani, emiatt azokat tovább kell részekre bontani (eljárás és függvény).

1.1. Forgalomirányító lámpa működési algoritmusa

Írjuk meg egy közlekedési csomópont forgalomirányító lámpája működési algoritmusát!

Lámpa állítás:

Kapcsold be a piros lámpát!

Várj 3 percig!

Kapcsold be a sárga lámpát!

Várj 30 másodpercig!

Kapcsold ki a piros és sárga lámpát!

Kapcsold be a zöld lámpát!

Várj 3 percig!

Kapcsold ki a zöld lámpát!

Kapcsold be a sárga lámpát!

Várj 30 másodpercig!

Kapcsold ki a sárga lámpát!

Lámpa állítás

Vége.

Ez egy algoritmus, szemben a jelzőlámpa formai leírásával (ami szintén a „jelzőlámpáról szól”), amely semmiképpen sem az. Ez alapján az algoritmus jellemzői a következők:

Értelmezzük az egyes vonásait az algoritmusnak:

Vissza a tartalomjegyzékhez

Új Széchenyi terv
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszirozásával valósul meg.

A tananyag az ELTESCORM keretrendszerrel készült