A hétköznapokban rendszeresen töltünk ki nyomtatványokat, űrlapokat, készítünk mások számára ilyeneket. Ezek készítésekor mindig valamilyen információszerzés vagy átadás a célunk, melyet adathalmazokkal, adatstruktúrákkal kell alátámasztanunk. Emiatt is alapvető fontosságú a világ objektumainak adatokkal való leírása.
Szintjei:
A valós jelenségeket sokszor a modelljeiken keresztül ismerjük meg. Ehhez tisztában kell lenni a modellezés alapfogalmaival, tevékenységeivel, a modellek felhasználásának módszereivel. A megismerésen túl tudatosan használni kell a modelleket valós jelenségek előrejelzésére is! A modellezés informatikán belüli különlegessége, hogy a modellek működtetése is komplex alkotó folyamat.
Szintjei:
Az alkotó emberi tevékenység nagyon sok esetben problémamegoldás, a probléma minél pontosabb megfogalmazásától, a megoldás értékeléséig. Emiatt szükség van a probléma analizálására; annak eldöntésére, hogy szükség van-e a megoldáshoz informatikai eszközre; mely informatikai eszköz vagy eszközök használhatók; hogyan használhatók; ha nincs ilyen eszköz, akkor pedig hogyan készíthetünk ilyet. [VV]
Pólya György szerint a problémamegoldás folyamatának a következő fázisai vannak [PGy1, PGy2]:
Szintjei:
Napjainkra az ember-ember, illetve az ember-csoport kommunikáció alapvetően megváltozott, a kommunikáló felek közé intelligens eszközök épültek be; illetve ezen intelligens eszközök újfajta kommunikációs lehetőségeket teremtettek vagy a régieket egyszerűsítik. Ezt az újfajta kommunikációt alkotó és a jogokat körültekintően figyelembe vevő módon kell használni a mindennapokban: a tanulásban, a munkavégzésben, a kapcsolatteremtésben, a kikapcsolódásban, az önképzésben, a pihenésben, a fejlődésben. [BA2]
Szintjei:
A mindennapokban felmerülő problémák gyakran könnyebben megoldhatók informatikai eszközökkel, mint a hagyományosakkal. Azaz itt nem az alkalmazói rendszerek használatáról van szó, hanem általában a számítógépek (intelligens eszközök) alkalmazásának képességéről. Ehhez tisztában kell lenni az alapvető általános alkalmazásokkal, az azokhoz tartozó informatikai eszközökkel és módszerekkel.
Szintjei:
Az alkalmazói képességhez először természetesen alkalmazói tudás szükséges, amihez pedig jártasság az eszközök kezelésében. Ennek fokozatosan nehezedő szintjein egyre kevesebb információ áll rendelkezésre a megoldandó feladatokhoz.
Előbb-utóbb elérünk arra a szintre, amikor el kell tudnunk dönteni, hogy egy feladat megoldásához használjunk-e számítógépet. Ehhez meg kell vizsgálnunk, hogy a számítógép alkalmas-e az adott feladat megoldására, továbbá ha alkalmas, akkor érdemes-e (gazdaságosabb, időtakarékosabb, pontosabb, mint a számítógép nélküli megoldás).
Az informatika lehetőséget teremt olyan feladatok megoldására is, melyeket nem egyetlen személy old meg, a feladatmegoldásban mások eredményeinek felhasználási képességétől kezdve a projektmunkákban való részvételen át, egészen a projektek tervezéséig és megvalósításáig. Mindehhez szükség van a csoportmunkát támogató informatikai eszközök használatának képességére, valamint a csoportmunka metodikájának ismeretére.
Szintjei:
Az informatikai feladatmegoldás nagyon sokszor alkotómunka, ahol az alkotásban informatikai eszközöket használunk. Mint minden alkotómunka, ez is elemi alkotások megismétlésével kezdődik, ezen alkotásokból újabbak készítésével folytatódik, majd adott igények alapján önálló alkotások készítésével zárul. Az alkotóképesség fejlődése tehát az egyszerű utánzástól/mintakövetéstől a mintavariáláson át a valódi kreativitásig tart.
Szintjei:
Legelemibb szintjén kapunk egy mintát, amit a rendelkezésünkre álló eszközökkel reprodukálunk. Ennél kicsit nehezebb, amikor egy kész alkotást kell továbbfejleszteni, általában igénylista alapján. Például kapunk egy száraz iskolatörténeti leírást, amit képekkel látványosabbá, táblázatokkal informatívabbá kell tenni. Az ilyen feladatok jellemzője, hogy a keretek rendelkezésre állnak, azt kell kitölteni, bővíteni. Ha már keretek sincsenek (csak igénylista van), akkor el is kell képzelni a terméket a megalkotása előtt, majd meg is kell tervezni. A legmagasabb szint esetén semmi támpontot nem kapunk. Egy iskolában például azt a feladatot adták ki diákoknak, hogy találjanak ki egy különleges, látványos prezentációt a szalagavató bálra és azt készítsék is el.
Az információs társadalom egyik lényege az információk hozzáférési jogának biztosítása. A hatalmas információhalmazban azonban nehéz a számunkra szükséges információ megtalálása, illetve a mások számára hasznos információ olyan elrendezése, elhelyezése, hogy azt könnyen találhassák meg és hatékonyan használhassák fel.
Szintjei:
Ezt a képesség párost ketté is bonthatnánk: tájékozódási, illetve tájékoztatási képességre. Az együttes tárgyalásuk indoka az, hogy jól elrendezett információhalmazban könnyű a tájékozódás is, azaz e kétféle képesség nagyon is összefügg egymással.
Számtalan rendszerrel találkozunk: ilyen az egész informatikai rendszer, ami körülvesz, a különböző hálózati rendszerek, a kommunikációs rendszerek. Azt szoktuk meg, hogy logikusan gondolkodunk, és a dolgokat elemzéssel értjük meg, ez sokszor sikerre is vezet, de nem mindig.
A rendszerrel szemben másfajta gondolkodásmódot is igénybe kell venni. Az egyszerűbb klasszikus logika sokszor tehetetlen a rendszerrel szemben (lásd káosz elmélet). A rendszer önmagától is működik, a részek kölcsönhatása révén. A dolgok kimenetelét sokszor a rendszer struktúrája, nem pedig az emberek erőfeszítései határozzák meg. Az eseményeket irányító összefüggések felismerésével képesek leszünk befolyásolni életünk, munkánk alakulását. Ezek vizsgálata, kezelése, fejlesztése és előállítása, másfajta tudást, vizsgálatot igényel.
Szintjei:
Témakör | 1-4 | 5-6 | 7-8 | 9-12 |
---|---|---|---|---|
Az informatikai eszközök használata | A1,E1,F1,J1 | A1,B1,E1,F1, J1 | A1,D2,E1,F1, J1 | A1,D3,E1,F1,J1 |
Informatika alkalmazói ismeretek | B1,D1,F1,G1, H1 | A2,B1,D1,F2, G1,H2 | A3,B2,D2,F3, G2,H3,I2,J2 | A4,B5,D4,F3, G2,H4,I5,J2 |
Infotechnológia | A2,B1,D1,H1, J2 | A5,B2,C2,D3, G1,H2,J2 | A7,B3,C4,D5, G3,H3,J2 | A7,B5,C5,D6, G5,H4,J3 |
Infokommunikáció | I1 | A2,B1,D1,E2, F1,I2 | A3,B1,D2,E3, F2,H1,I4,J2 | A4,B5,C1,D4,E5, F3,G4,H3,I5,J2 |
Információs társadalom | - | B1 | B1,E1 | B1,C1,D1,E3,I1,J4 |
Könyvtári informatika | B1,I1 | A1,B2,I2 | A2,B2,I2 | A2,B2,I3,J1 |
A fenti táblázatban valamennyi kompetencia (A..J betűjelű) az adott korcsoportra és témakörre meghatározott legmagasabb szinten szerepel (azaz pl. a 4. sor 3. oszlopában szereplő E3 azt jelenti, hogy az infokommunikációs témakör a 7-8. osztályban az E jelű kompetencia 1., 2. és 3. szintjét valósítja meg).
Kulcskompetenciák |
Témakör |
Informatikai kompetenciák |
||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
||
3 |
5 |
Az informatikai eszközök használata |
Algoritmikus gondolkodás |
|||||||
3 |
5 |
Problémamegoldás |
||||||||
1 |
5 |
Kommunikációs képesség |
||||||||
5 |
Alkalmazói képesség |
|||||||||
5 |
7 |
Rendszerszintű gondolkodás |
||||||||
3 |
5 |
Informatika alkalmazói ismeretek |
Algoritmikus gondolkodás |
|||||||
3 |
5 |
Adatmodellezés |
||||||||
3 |
5 |
Problémamegoldás |
||||||||
1 |
5 |
6 |
Alkalmazói képesség |
|||||||
5 |
7 |
Együttműködő-képesség |
||||||||
5 |
9 |
Alkotóképesség |
||||||||
1 |
5 |
6 |
Információs tájékozódási képesség |
|||||||
5 |
7 |
Rendszerszintű gondolkodás |
||||||||
3 |
5 |
Infotechnológia |
Algoritmikus gondolkodás |
|||||||
3 |
5 |
Adatmodellezés |
||||||||
3 |
4 |
5 |
Modellezés |
|||||||
3 |
4 |
5 |
6 |
Problémamegoldás |
||||||
5 |
7 |
Együttműködő-képesség |
||||||||
5 |
9 |
Alkotóképesség |
||||||||
5 |
7 |
Rendszerszintű gondolkodás |
||||||||
3 |
5 |
Infokommunikáció |
Algoritmikus gondolkodás |
|||||||
3 |
5 |
Adatmodellezés |
||||||||
3 |
5 |
6 |
Problémamegoldás |
|||||||
1 |
5 |
Kommunikációs képesség |
||||||||
1 |
5 |
6 |
Alkalmazói képesség |
|||||||
1 |
5 |
9 |
Alkotóképesség |
|||||||
1 |
5 |
6 |
Információs tájékozódási képesség |
|||||||
5 |
7 |
Rendszerszintű gondolkodás |
||||||||
5 |
Információs társadalom |
Adatmodellezés |
||||||||
1 |
5 |
Kommunikációs képesség |
||||||||
5 |
Könyvtári informatika |
Algoritmikus gondolkodás |
||||||||
5 |
Adatmodellezés |
|||||||||
1 |
5 |
6 |
Információs tájékozódási képesség |
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
A tananyag az ELTESCORM keretrendszerrel készült