Vissza az előzőleg látogatott oldalra (nem elérhető funkció)Vissza a tananyag kezdőlapjára (P)Ugrás a tananyag előző oldalára (E)Ugrás a tananyag következő oldalára (V)Fogalom megjelenítés (nem elérhető funkció)Fogalmak listája (nem elérhető funkció)Oldal nyomtatása (nem elérhető funkció)Oldaltérkép megtekintése (D)Keresés az oldalon (nem elérhető funkció)Súgó megtekintése (S)

Informatika oktatása / Az informatika kulcsfogalmai

Tanulási útmutató

Összefoglalás

Ebben a leckében áttekintjük azokat a fogalmakat (az un. kulcsfogalmakat), amelyek egyre mélyebb kifejtésével tájékozódhatunk az informatika világában, megérthetjük annak összefüggéseit, működését.

Az informatika kulcsfogalmai

1. Az informatika fogalomrendszere

„Egy-egy műveltségterület vagy tantárgy ismeretanyagának megtervezése során fontos, hogy lássuk a fától az erdőt. Látnunk kell, hogy a sok-sok ismeretelem és megtanulandó fogalom közül melyek az igazán fontosak. A tartalmi súlyozás egyik lehetséges módja, ha megpróbáljuk először a műveltségterület kulcsfogalmait azonosítani. Ha pedig ez sikerül, ki kell választanunk azokat, amelyek megtanítására az alapfokú, illetve a középfokú közismereti képzésben mindenképpen szükség van.

A kulcsfogalom-rendszer egyrészt a műveltségi területek fejlesztési feladataihoz kapcsolódó legfontosabb kulcsfogalmakat és azok egymásra épülését, másrészt a különböző műveltségi területeken megjelenő alapvető kulcsfogalmak kapcsolódásait, tartalmazza. Amikor megpróbáljuk azonosítani egy-egy műveltségterület kulcsfogalmait, a következő kérdéseket érdemes feltenni magunknak. Melyek azok a fogalmak, amelyek a fogalmi háló csomópontjait jelentik, amelyek nagyon sok más fogalommal kapcsolatba hozhatók? Melyek azok a fogalmak, amelyek más-más kontextusban szükségszerűen újra és újra megjelennek az ismeretek értelmezésekor? Melyek azok a fogalmak, amelyek a konkrét tényeket struktúrákká rendezik, amelyeknek ismerete által könnyebb értelmezni és befogadni az új információkat és tapasztalatokat is? Melyek azok a fogalmak, amelyeket, ha nem ért meg rendesen a tanuló, nem lesz képes az ismereteit összerendezni és értelmesen felhasználni?” [VV]

1. szint

2. szint

3. szint

A. Adat

A.1. Adattípus (adatstruktúra)

A.1.1. Elemi adat

A.1.2. Összetett adat

A.2. Adatbevitel

A.3. Adattárolás

A.4. Eredmény megjelenítés

A.5. Adatábrázolás

A.6. Kulcs

B. Algoritmus

B.1. Algoritmikus struktúra

B.1.1. Elemi muveletek

B.1.2. Szekvencia

B.1.3. Elágazás

B.1.4. Ciklus

B.2. Algoritmikus absztrakció

B.2.1. Eljárás

B.2.2. Függvény

B.2.3. Rekurzió

B.3. Típusalgoritmus

C. Dokumentum

C.1. Rajzos dokumentum

C.1.1. Raszteres kép

C.1.2. Geometrikus kép

C.2. Szöveges dokumentum

C.3. Adattábla

C.4. Bemutató

C.5. Adatbázis

C.6. Multimédiás dokumentum

D. Feladat

E. Infokommunikáció

E.1. Információforrás

E.2. Információközlés

E.3. Egyéni kommunikáció

E.4. Csoportos kommunikáció

E.5. Információbiztonság

E.6. Információs térkép

F. Modell

F.1. Modellalkotás

F.2. Szimuláció

G. Probléma

H. Projekt

I. Program

I.1. Kódolás

I.2. Programozási nyelv

I.3. Tesztelés

J. Hardver

J.1. Központi egység

J.2. Memória

J.3. Perifériák

J.4. Háttértárak

J.5. Hálózat

J.6. Eroforrás

J.7. Analóg-digitális

K. Szoftver

K.1. Operációs rendszer

K.2. Alkalmazói rendszer

K.3. Információs rendszer

K.4. Fordítóprogram

K.5. Fejlesztoi környezet

L. Mérés – vezérlés – szabályozás

Az informatika kulcsfogalmai természetesen szoros kapcsolatban vannak az informatikai kompetenciákkal és az informatikai műveltségi terület ismeretköreivel is.

Vissza a tartalomjegyzékhez

Új Széchenyi terv
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszirozásával valósul meg.

A tananyag az ELTESCORM keretrendszerrel készült