A szakképzés informatikai/számítástechnikai szakmáit – a többi szakmához hasonlóan – az Országos Képzési Jegyzék írja le. Ezek a szakmák (és elágazásaik) a következők: [OKJ]
A szakképzési törvény szerint az érettségire épülő szakképzéseket a szakközépiskolák a 13-14. évfolyamokon taníthatják. Az egyes szakmákra azonban már a 11-12. évfolyamon is bevezethetnek szakmacsoportos alapozó ismereteket tartalmazó tantárgyakat. Ebben a fejezetben ezekkel az informatika szakmacsoportra vonatkozó bevezető ismeretekkel foglalkozunk.
Már a bevezető ismeretek is építenek a közismereti informatika 1-10. osztályokban megjelenő tananyagaira. A szakmai alapozó célra ezután az informatikai ismeretkörök közül az alábbiak jöhetnek szóba:
Az Informatikai eszközök ismeretkört célszerű több alterületre osztani, elsősorban a hardverhez közeli szakmák miatt. Az itt közölt tananyag a 11-12. osztályban tanítható, az évfolyamokra osztásáról már a konkrét tantervekben lehet szó.
Fontos a közismereti informatikához képest, hogy a tanulók legyenek tisztában a programkészítés teljes folyamatával: feladat-meghatározás, a matematikai modell felépítése, adatelemzés, algoritmuskészítés, kódolás, tesztelés, hibakeresés, hatékonyságvizsgálat, dokumentálás.
Az adattípusok körében szükséges az összes fontos elemi adattípus ismerete (egész, valós, logikai, karakter, felsorolás, mutató), valamint fontos összetett típusok használata (tömb, rekord, halmaz, állomány, szöveg). A mutató típus használatán keresztül előjön a láncolt ábrázolás, a dinamikus memóriakezelés. Különösen fontos az objektumelvű programozás alapgondolatának megértése (öröklődés, zártság, polimorfizmus), elemi objektumelvű programok készítése. Adatkezelés vizuális programobjektumokkal.
A lényeges programozási típusfeladatokat ismerjék fel, s megoldásukat tudják rutinszerűen használni a feladatmegoldás során: összegzés, eldöntés, kiválasztás, keresés, megszámolás, maximum-kiválasztás, kiválogatás, többféle rendezés. A programkészítésben alkalmazzák a felülről lefelé, valamint az alulró felfelé tervezés stratégiáját.
Egy programozási nyelv elemeinek részletes ismeretére van szükség, valamint a programfejlesztési környezet lehetőségeinek tudatos használatára. Használják a fejlesztői környezethez tartozó programkönyvtárakat! Használjanak grafikus fejlesztői környezetet is!
Mindenképpen szükséges többféle programozási nyelv ismerete, különböző számítási modellek (Neumann-elvű, funkcionális, logikai) alapgondolata. A tanulók legyenek tisztában a programozási nyelvek történetével, fejlődésével!
A tanulók használjanak és értsenek többféle algoritmusleíró eszközt.
Ez a terület jelentősen túlmutat a közismereti informatika hasonló ismeretkörén. Itt már alapvető a relációs adatbázis-kezelés alapjainak elsajátítása, többtáblás adatbázisok használata, a funkcionális függőség és a normalizálás módszereinek ismerete. Mindenképpen szükséges egy adatbázis-kezelő nyelv ismerete, az SQL használata lekérdezések megvalósítására.
Vizuális interaktív adatbázis-kezelés, menürendszeren keresztül, valamint a programozási lehetőségek kihasználása is fontos.
A szükséges adatbázis-kezelési ismeretek: relációk fogalma, kialakítása, kapcsolat táblák között, adatok feltöltése, rendezés, szűrés, listázás, űrlapok és formok használata, jelentések készítése.
A tanulók legyenek képesek méréstechnikai feladatok elvégzésére, mérési adatok értékelésére, számítógépes feldolgozására! Ismerjék az analóg és a digitális mérőműszerek fajtáit, szerkezetét, használatát! Legyen képesek alapvető fizikai jelenségek (feszültség, áramerősség, ellenállás) mérésére! Ismerjék az A/D és a D/A-átalakítás módszereit!
Ismerjék a számítógépes hálózatok alapvető felépítési módjait, a hálózati topológiákat, az OSI modell rétegeit, protokollokat, kódolási eljárásokat.
Használjanak konkrét hálózati operációs rendszereket, ismerjék a hálózatmenedzselés, rendszer-adminisztrálás feladatait.
Ide tartozik a számítógépek felépítése, architektúrák, számítógépes rendszerek működése.
Ismerjék a hálózati alapelemeket, szekvenciális és kombinációs hálózatok felépítését, számlálókat, multiplexereket, ... Fontos téma lehet integrált áramkörök mérése.
Lényegesek lehetnek a számítógépek felépítésével, működésével kapcsolatos ismeretek, az assembly programozás alapjai. Meg kell ismerni az utasítástípusokat, regiszterek fajtáit, címzési módokat, megszakításkezelést.
A jelölőnyelvek (markup language) kialakulásának története, a fontosabb szabványok.
A statikus oldaltervezés eszközei: Bevezetés a HTML 4 nyelvbe, a dokumentum szerkezete, a HTML dokumentum megjelenése (karakterkészlet, kódolás), HTML adattípusok, a HTML dokumentum struktúrája, Szövegek, listák, táblázatok és linkek, objektumok, képek, kliens oldali térképek, frame-k, űrlapok, interaktivitás eszközei, a dokumentumtípus megadása, az eltérő típusok szerepe).
A megjelenés és tartalom szétválasztásának szükségessége: stíluslap csatolása, csoportosítás, öröklődés, class és id szelektor, látszólagos osztályok és elemek, rangsor, formázásmodell, mértékegységek, színjelölések, fontosabb CSS tulajdonságok.
Oldaltervezés, platformfüggetlenség, válaszidők és oldalméret, belső és külső linkek ergonomikus használata. Stíluslap használati elvek, a frame-k kiváltásának lehetőségei, tartalomtervezés, oldaldarabolás, olvashatóság. Multimédiás tartalommal kapcsolatos elvárások, az animációk/képek/hangok főbb alkalmazási területei. Site tervezés, felbontás kérdése, metaforák, navigációs megoldások, menük és almenük, navigációs problémák. Keresési fajták és problémák, felhasználói elvárások, intranet/extranet fejlesztés.
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
A tananyag az ELTESCORM keretrendszerrel készült