Előadás és gyakorlatok 2002-2003, II. félév
Előadás:
Péntek |
12:00 |
14:00 |
Tanulórendszerek: Megerősítéses tanulás
|
Északi
Tömb |
0.79 |
előadás |
Gyakorlatok:
Csütörtök |
16:00-17:30 |
Képfeldolgozás |
Északi Tömb |
3.67 |
gyakorlat |
Csütörtök |
17:30-19:00 |
Beszédfelismerés |
Déli Tömb |
Hajós György terem 1-820 |
gyakorlat |
Péntek |
14:00-15:30</TD>
| Mesterséges intelligencia alkalmazások |
Déli Tömb |
Riesz Frigyes terem 1-819 |
gyakorlat |
Tananyagok, könyvjelzők, egyéb információk megtalálhatók
itt.
Email
jelentkezést is kérek.
Aki emailt küld, automatikusan felkerül az
ANNAI levelezési listára, ahonnan
bármikor kiiratkozhat.
Megerősítéses tanulás előadás
Az előadásban a környezettől kapott jutalmakból és
büntetésekből
tanuló mesterséges rendszerekkel
foglalkozunk. Az előadással kapcsolatos matematikai anyagok megtalálhatók a
itt. A
tananyag minden évben részben megújul, igyekszik követni a téma legújabb
kutatási eredményeit. Az előadás kitűzött célja az is, hogy a szigorú
megfogalmazások mellett közérthető formában is ismertesse a mesterséges
intelligencia kulcskérdéseit. Így az előadás meghallgatása javasolt:
- első és másodéveseknek, ha képet akarnak kapni arról, hogy mit, miért és hogyan kellene tanulniuk,
- harmadéveseknek, ha programozói szakdolgozatukhoz keresnek látványos témát,
- első-ötödéveseknek, ha az évfolyam felső 10%-ban gondolják magukat,
- negyedéveseknek, ha szakdolgozatukhoz keresnek témát,
- negyed-ötödéveseknek, ha közepesen nehéz
kreditpontokat céloztak meg.
Gyakorlatok
Beszédfelismerés, alakzatok követése, mesterséges neuronháló gyakorlatok mindegyike
jórészt egyéni munkát -- programozói gyakorlatot -- igényel. A
gyakorlat szó kétféleképpen értendő:
- a hallgató saját, érdekes, vagy érdekesnek gondolt (?)
témájával is foglalkozhat, választhat témajavaslatok közül,
tanácsot kérhet, ötleteket hozhat, ötleteket iterálhat,
- a hallgató matematikailag igényes eszközök használata segítségével megérthet (gyakorlatot szerezhet) egyes fontos elveket, mielőtt 'száraz', esetenként nehéz matematikai
levezetések útját állhatnák, kedvét szeghetnék.
Tapasztalat, hogy sokan
jelentkeznek, és kevesen kapnak gyakorlati
jegyet. A gyakorlat elvégzéséhez MATLAB használata
javasolt, amely a tanszékcsoport több gépén telepítve van. 50
főre szóló konkurrens licensz támogatja használatát. Elsősorban a Matlab
toolbox-ok használata értékes és hasznos. Az Intel Open Computer Vision (Intel
OpenCV) szabadon használható C szoftverkönyvtár lehetőséget ad arra, hogy valós
idejű látványos demonstrációk készülhessenek a gyakorlat során. Elsősorban a számítógéppel
való 'kölcsönhatás' területe érdekes manapság, a
beszéd és a képfeldolgozás együttes használata, az
úgynevezett környezeti intelligencia került
a kutatás-fejlesztés
középpontjába. Kormányprogramban is erőfeszítések történnek az otthon végezhető számítógépes munka segítésére.
Az otthoni munkavégzést választók aránya Európában eléri a 8%-ot és még mindig
folyamatosan növekszik, míg
Magyarországon csak mintegy 1% körül mozog. Internetes technológiák, táv-feladatok
(távoktatás, tele-kooperáció) is lehet az MI algoritmus gyakorlati megvalósításának tárgya.
Grafikai, animációs feladatokkal összekapcsolható a gyakorlat, grafikai gyakorlati jegyek
is lehetségesek -- a grafikát oktató tanárokkal közös ez
a szándék. Így feladatokat megosztó két- vagy többfős témaválasztások is
lehetségesek. A témák, különösen a nem egyszemélyes témák esetében
az első lépés a részfeladatok elválasztása és a szoftver interface-ek
definiálása. A téma az interface(-ek) és a demonstrációk ismeretében indulhat el.
Kutatási projektek
Projektek
Előadás, archivált anyagok
Hirdetések
etc.