A kezdetek - Pokemon Red és Blue

Bár Japánban a sorozat a Pocket Monsters Red és Pocket Monsters Green játékokkal debütált, a nyugati Nintendo rajongók két, kissé felújított verziót kaptak. Ez volt a Pokémon Red és Pokémon Blue, 1998 szeptemberében.

Pokemon Blue doboza, Blatoise-t ábrázol Pokemon Red doboza, Charizard-ot ábrázol

A játékban saját magunkat alakítjuk, a fiatal Pokémon edzőt, aki útra kel a Kanto régióban. Társul választhat maga mellé egy kezdő Pokémont: Bulbasaurt (apró lény, mely virágot nevelget a hátán), Charmandert (a tűzokádó gyíkot), vagy Squirtlet (a teknős, mely vízsugárral vagy buborékokkal harcol). Ahogy járjuk a világot, sorra még nem látott Pokémonokkal találkozunk: a magas fűben támadhatnak ránk, vagy összecsaphatunk a hozzánk hasonló kalandútra indult edzőkkel. Az útunkba kerülő, vad Pokémonokat elfoghatjuk és hatot közülük magunkkal vihetünk az útra. Minden egyes csatával erősödnek és fejlődnek. Célunk a játékban tehát ez: mind a 151 Pokémont felkutatni (és elfogni) és a Pokémon Liga bajnokává válni.

Segítőnk és egyben megbízónk is Professor Oak, a Pokémonok kutatója. Ő bíz meg minket a Pokémonok felkutatásával, egyben tanít meg az alapokra. Unokája a játékbeli riválisunk, többször is megkeseríti az életünket, a legváratlanabb helyzetekben képes minket csatára hívni.

Típusok és harc

Bár a játék elég nagy részét teszi ki a barangolás és régiónk felfedezése, a legélvezetesebb rész, ezzel a játék fő vonzereje a harc. Körökre osztva támadunk felváltva mi és az ellenfél, egészen amíg valamely fél összes Pokémonja ki nem merül. (Bár a játékban létezik halálés temető is a holt Pokémonoknak, a harc csak elfárasztja őket és elájulnak, lévén ez megfelelőbb a korosztálynak)

Egy Charmander és Squirtle vív Pokémon-csatát

Pokémonjaink erejét és támadásait nagyban meghatározza a tapasztalati szintjük (lv., level), a típusuk és hogy hogyan is neveltük őket.

A tapasztalati szint határozza meg Pokémonunk stat-jait ("értékeit"), például erő, gyorsaság, pontosság. Ezen kívül ahogy fejlődnek Pokémonjaink, úgy tehetnek szert újabb képességekre, támadásokra. Ezekből egyszerre négyet tudnak megjegyezni; edzőként mindig eldönthetjük, ér-e annyit egy újonnan megszerezhető képesség, hogy Pokémonunk elfelejtsen valami mást.

A Pokémonoknak és a támadásoknak is mind van típusa. Ezekből a Red és Blue játékokban 15, a legfrissebb játékokban (Pokémon X és Y) azonban már 18 van. A különböző típusú Pokémonok lehetnek egymás támadásaira immúnisak, ellenállóak, viszont kevésbé ellenállóak vagy épp gyengék is. Vannak egyszerűen megjegyezhető kombinációk, pl.: a víz erős a tűz ellen; azonban vannak nehezebben megjegyezhetőek, pl: a normál típus ellen különösen erős a harci.

Típustáblázat

Evolúció

Bizonyos Pokémonok elegendő harc és tapasztalat után képesek megváltoztatni az alakjukat, erősebbé válni. Ezt hívja a játék evolúciónak. Nem minden Pokémon képes rá, és egyes átalakulások csak cserekor vagy bizonyos tárgyak hatására mennek végbe.

A Pokémon evolúció bemutatása Koffing és Weezing példáján keresztül

Csere és a Pokédex

A játék azonban a gyűjtögetésre is komoly hangsúlyt fektet. A két játékban összesen 151 különböző fajta Pokémon található meg, azonban némelyikük verzióspecifikus, tehát vagy csak a Redben, vagy csak a Blueban találkozhatunk velük.

Táblázat a játékspecifikus Pokémonokról a Red és Blue játékokban Pokédex számmal
RedBlue
023Ekans027Sandshrew
024Arbok028Sandslash
043Oddish037Vulpix
044Gloom038Ninetales
045Vileplume052Meowth
056Mankey053Persian
057Primeape069Bellsprout
058Growlithe070Weepinbell
059Arcanine071Victreebell
123Schyter126Magmar
125Electabuzz127Pinsir

Ez részben egyszerű marketingfogás, amivel a GameBoyok összekötésére használható Game Link Cable eladásait növelték, azonban közösségépítő ereje is van, hiszen ösztönzi a játékosokat, forduljanak egymáshoz. Ehhez tartozik például az is, hogy egy cserél Pokémon gyorsabban fejlődik, újabb okot adva a csereberére.

Ma már fejlettebb konzolaink segítségével (DS, 3DS) interneten keresztül is cserélhetünk a világ bármely pontján lévő ismeretlennel. A közösség ezáltal nő, folyamatosan "rántva be" az újabb rajongókat.

A végső cél minden Pokémon játékban a Pokédex, azaz Pokémon-enciklopédia beteljesítése.