1.gyak. Lekérdezések megoldása természetes nyelven intuitív módon
ezután ugyanezt formálisan is fejezzük ki a relációs algebrában 
   
Feladatok: Az alábbi lekérdezéseket előbb természetes nyelven fogalmazzuk meg,
majd "táblákban gondolkodva" hogyan tudjuk mely táblából milyen műveletekkel
megkapni az eredménytáblát? Ezután adjuk meg formálisan is relációs algebrában!
Relációs algebrai műveletek. Alapműveletek és származtatott műveletek.
/készlet1: vetítés, kiválasztás, Descartes szorzat (direkt szorzat), unió, különbség.
/készlet2: vetítés, kiválasztás, természetes összekapcsolás, átnevezés, unió, különbség.
A Descartes szorzat kifejezése relációs algebrában a /készlet2 illetve a természetes
összekapcsolás kifejezése relációs algebrában a /készlet1 műveletei segítségével.
    

E1.1. Egyszerű táblák és lekérdezések a kezdetekhez (gyakorlati anyag)
Szeret tábla és feladatok és a tábla létrehozása: create_szeret
   
Reláció séma: Szeret(NEV, GYUMOLCS)
NEV            GYUMOLCS
--------------------
Malacka alma
Micimackó alma
Malacka körte
Micimackó körte
Kanga körte
Tigris körte
Micimackó málna
Malacka málna
Kanga málna
Tigris málna
Nyuszi eper
Malacka eper
Lekérdezések az első gyakorlatra:
  1. Melyek azok a gyümölcsök, amelyeket Micimackó szeret?
  2. Melyek azok a gyümölcsök, amelyeket Micimackó nem szeret? (de valaki más igen)
  3. Kik szeretik az almát?
  4. Kik nem szeretik az almát? (de valami mást igen)
  5. Kik szeretik az almát vagy a körtét? (megengedő vagy)
  6. Kik szeretik az almát is és a körtét is?
  7. Kik azok, akik szeretik az almát, de nem szeretik a körtét?
  8. Kik szeretik vagy az almát vagy a körtét, de csak az egyiket? (kizáró vagy)
  9. Kik szeretnek legalább kétféle gyümölcsöt?
10. Kik szeretnek legalább háromféle gyümölcsöt?
11. Kik szeretnek legfeljebb kétféle gyümölcsöt?
12. Kik szeretnek pontosan kétféle gyümölcsöt?
(folyt. a második gyakorlaton)
   

E1.2. Dolgozó (EMP) és Osztály (DEPT) táblákon alapuló lekérdezések (gyakorlati anyag)
Dolgozó, Osztály táblák és feladatok és a táblák létrehozása create_dolgozo
DOLGOZO tábla

DKOD DNEV FOGLALKOZAS FONOKE BELEPES FIZETES JUTALEK OAZON
-------------------------------------------------------------------
7369 SMITH CLERK 7902 1980.12.17 800 20
7499 ALLEN SALESMAN 7698 1981.02.20 1600 300 30
7521 WARD SALESMAN 7698 1981.02.22 1250 500 30
7566 JONES MANAGER 7839 1981.04.02 2975 20
7654 MARTIN SALESMAN 7698 1981.09.28 1250 1400 30
7698 BLAKE MANAGER 7839 1981.05.01 2850 30
7782 CLARK MANAGER 7839 1981.06.09 2450 10
7788 SCOTT ANALYST 7566 1982.12.09 3000 20
7839 KING PRESIDENT 1981.11.17 5000 10
7844 TURNER SALESMAN 7698 1981.09.08 1500 0 30
7876 ADAMS CLERK 7788 1983.01.12 1100 20
7900 JAMES CLERK 7698 1981.12.03 950 30
7902 FORD ANALYST 7566 1981.12.03 3000 20
7934 MILLER CLERK 7782 1982.01.23 1300 10

OSZTALY tábla

OAZON ONEV TELEPHELY
--------------------------
10 ACCOUNTING NEW YORK
20 RESEARCH DALLAS
30 SALES CHICAGO
40 OPERATIONS BOSTON
Lekérdezések az 1-2.gyakorlatra:
  1. Kik azok a dolgozók, akiknek a fizetése > 2800?
  2. Kik azok a dolgozók, akik 1982.01.01 után léptek be a céghez?
  3. Kik azok a dolgozók, akik a 10-es vagy a 20-as osztályon dolgoznak?
  4. Kik azok a dolgozók, akiknek a főnöke KING?
  5. Kik azok a dolgozók, akik főnökének a főnöke KING?
  6. Adjuk meg azoknak a főnököknek a nevét, akiknek a foglalkozása nem 'MANAGER'. 
  7. Adjuk meg azokat a dolgozókat, akik többet keresnek a főnöküknél.
  8. Kik azok a dolgozók, akik osztályának telephelye DALLAS vagy CHICAGO?
  9. Kik azok a dolgozók, akik osztályának telephelye nem DALLAS és nem CHICAGO?
10. Adjuk meg azoknak a nevét, akiknek a fizetése > 2000 vagy a CHICAGO-i osztályon dolgoznak.
(folyt. a második gyakorlaton)
   

E1.3. Tankönyv II.világháború csatahajói sémán alapuló lekérdezések (gyakorlati anyag)
Csatahajók táblák és feladatok  és a táblák létrehozása: create_csatahajok
   
Ez a példa, a II. világháború csatahajóival(bb) és cirkálóival (bc) foglalkozik,
és a következő sémájú relációkat tartalmazza:
   
Hajóosztályok(osztály, típus, ország, ágyúkSzáma, kaliber, vízkiszorítás)
Hajók(hajónév, osztály, felavatva)
Csaták(csatanév, dátum)
Kimenetelek(hajónév, csatanév, eredmény)
   
Feladatok az első gyakorlatra:
a) Adjuk meg azokat a hajóosztályokat a gyártó országok nevével együtt,
    amelyeknek az ágyúi legalább 16-os kaliberűek.
b) Melyek azok a hajók, amelyeket 1921 előtt avattak fel?
c) Adjuk meg a Denmark Strait-csatában elsüllyedt hajók nevét.
d) Az 1921-es washingtoni egyezmény betiltotta a 35000 tonnánál súlyosabb
     hajókat. Adjuk meg azokat a hajókat, amelyek megszegték az egyezményt.
e) Adjuk meg a Guadalcanal csatában részt vett hajók nevét, vízkiszorítását és
    ágyúinak a számát.
f) Adjuk meg az adatbázisban szereplő összes hadihajó nevét.
    (Ne feledjük, hogy a Hajók relációban nem feltétlenül szerepel az összes hajó!)
(folyt. a második gyakorlaton) 
        

E1.4. Tankönyv Termék sémán alapuló lekérdezések (EZ AZ ELŐADÁSON SZEREPEL!)
Termékek táblák  és feladatok  és a táblák létrehozása: create_termekek
   
Adatbázis séma:
Termék(gyártó, modell, típus)
PC(modell, sebesség, memória, merevlemez, ár)
Laptop(modell, sebesség, memória, merevlemez, képernyo, ár)
Nyomtató(modell, színes, típus, ár)
   
Feladatok: !! Ezek az első két előadáson ismertetett példák, a gyakorlaton ne legyenek!!
  a) Melyek azok a PC-modellek, amelyek sebessége legalább 3.00?
  b) Mely gyártók készítenek legalább száz gigabájt méretű merevlemezzel rendelkező laptopot?
  c) Adjuk meg a B gyártó által gyártott összes termék modellszámát és árát, típustól függetlenül.
  d) Adjuk meg valamennyi színes lézernyomtató modellszámát.
  e) Melyek azok a gyártók, amelyek laptopot árulnak, PC-t viszont nem?
! f) Melyek azok a merevlemezméretek, amelyek legalább két PC-ben megtalálhatók?
(folyt. !! A második előadáson lesznek ezekre a táblákra a lekérdezések kifejezése!!) 
    

Fel a lap tetejére                          Vissza az AB1gyak oldalára (főmenü)