1.gyak. Lekérdezések megoldása természetes nyelven intuitív módon
ezután ugyanezt formálisan is fejezzük ki a relációs algebrában 
    
Gyak.követelmények       AB1gyak (főmenü)          Következő 2.gyak 
      
Feladatok: Az alábbi lekérdezéseket előbb természetes nyelven fogalmazzuk meg,
majd "táblákban gondolkodva" hogyan tudjuk mely táblából milyen műveletekkel
megkapni az eredménytáblát? Ezután adjuk meg formálisan is relációs algebrában!
Relációs algebrai műveletek. Alapműveletek és származtatott műveletek.
/készlet1: vetítés, kiválasztás, Descartes szorzat (direkt szorzat), unió, különbség.
/készlet2: vetítés, kiválasztás, természetes összekapcsolás, átnevezés, unió, különbség
(megj.: előadáson ezt a készlet2-t tekintjük a relációs algebrai alapműveleteknek). 
A Descartes szorzat kifejezése relációs algebrában a /készlet2 illetve a természetes
összekapcsolás kifejezése relációs algebrában a /készlet1 műveletei segítségével.
    

E1.1. Egyszerű táblák és lekérdezések a kezdetekhez
Szeret tábla és feladatok és a tábla létrehozása: create_szeret
   
Reláció séma: Szeret(NEV, GYUMOLCS)
 
---------------------------
(A) Kezdő szintű feladatok relációs algebrai lekérdezésekre az első gyakorlatra
---------------------------
  1. Melyek azok a gyümölcsök, amelyeket Micimackó szeret?
  2. Melyek azok a gyümölcsök, amelyeket Micimackó nem szeret? (de valaki más igen)
  3. Kik szeretik az almát?
  4. Kik nem szeretik az almát? (de valami mást igen)
---
  5. Kik szeretik az almát vagy a körtét? (megengedő vagy)
  6. Kik szeretik az almát is és a körtét is?
  7. Kik azok, akik szeretik az almát, de nem szeretik a körtét?
  8. Kik szeretik vagy az almát vagy a körtét, de csak az egyiket? (kizáró vagy)
---
  9. Kik szeretnek legalább kétféle gyümölcsöt?
10. Kik szeretnek legalább háromféle gyümölcsöt?
11. Kik szeretnek legfeljebb kétféle gyümölcsöt?
12. Kik szeretnek pontosan kétféle gyümölcsöt?
---------------------------
(B) Haladó szintű feladatok relációs algebrai lekérdezésekre (3 v. 5.gyak)
---------------------------
13. Kik szeretnek minden gyümölcsöt?
14. Kik azok, akik legalább azokat a gyümölcsöket szeretik, mint Micimackó?
15. Kik azok, akik legfeljebb azokat a gyümölcsöket szeretik, mint Micimackó?
16. Kik azok, akik pontosan azokat a gyümölcsöket szeretik, mint Micimackó?
17. Melyek azok a (név,név) párok, akiknek legalább egy gyümölcsben eltér
      az ízlésük, azaz az  egyik szereti ezt a gyümölcsöt, a másik meg nem?
18. Melyek azok a (Nev,Nev) párok, akiknek pontosan ugyanaz az ízlésük, 
      vagyis pontosan  ugyanazokat a gyümölcsöket szeretik?
---    
A maximum kifejezése alap relációs algebrában olyan módon, ahogy az előadáson
szerepelt (Termék-PC példában az a feladat, amikor a leggyorsabb pc-t kerestük)
19. Legyen Mesehős(Nev, Suly) a relációséma és a reláció azt tartalmazza,
      hogy ki milyen súlyú. Ki a legsúlyosabb?
(Segítség: a maximum az az érték, aminél nincs nagyobb, ezeket el kell hagyni)
(Másik megoldás: hányadossal, mint ahogyan a minden (az összes) gyümölcsöt
kifejeztük hasonlóan: a maximum az összes többi értéknél nagyobb vagy egyenlő)
(Az SQL-ben természetesen az összesítő függvényekkel egyszerűbben is kifejezzük).
     

E1.2. Dolgozó (EMP) és Osztály (DEPT) táblákon alapuló lekérdezések
Dolgozó, Osztály táblák és feladatok és a táblák létrehozása create_dolgozo
 
---------------------------
(A) Kezdő szintű feladatok relációs algebrai lekérdezésekre az első gyakorlatra:
---------------------------
  1. Kik azok a dolgozók, akiknek a fizetése > 2800?
  2. Kik azok a dolgozók, akik a 10-es vagy a 20-as osztályon dolgoznak?
  3. Kik azok a dolgozók, akiknek a főnöke KING?
  4. Kik azok a dolgozók, akik főnökének a főnöke KING?
  5. Adjuk meg azoknak a főnököknek a nevét, akiknek a foglalkozása nem 'MANAGER'. 
  6. Adjuk meg azokat a dolgozókat, akik többet keresnek a főnöküknél.
  7. Kik azok a dolgozók, akik osztályának telephelye DALLAS vagy CHICAGO?
  8. Kik azok a dolgozók, akik osztályának telephelye nem DALLAS és nem CHICAGO?
  9. Adjuk meg azoknak a nevét, akiknek a fizetése > 2000 vagy a CHICAGO telephelyű
       osztályon dolgoznak.
   

E1.3. Tankönyv II.világháború csatahajói sémán alapuló lekérdezések (gyakorlati anyag)
Csatahajók táblák és feladatok  és a táblák létrehozása: create_csatahajok
   
Ez a példa, a II. világháború csatahajóival(bb) és cirkálóival (bc) foglalkozik,
és a következő sémájú relációkat tartalmazza:
   
Hajóosztályok(osztály, típus, ország, ágyúkSzáma, kaliber, vízkiszorítás)
Hajók(hajónév, osztály, felavatva)
Csaták(csatanév, dátum)
Kimenetelek(hajónév, csatanév, eredmény)
   
---------------------------
(A) Kezdő szintű feladatok relációs algebrai lekérdezésekre az első gyakorlatra
---------------------------
a) Adjuk meg azokat a hajóosztályokat a gyártó országok nevével együtt,
    amelyeknek az ágyúi legalább 16-os kaliberűek.
b) Melyek azok a hajók, amelyeket 1921 előtt avattak fel?
c) Adjuk meg a Denmark Strait-csatában elsüllyedt hajók nevét.
d) Az 1921-es washingtoni egyezmény betiltotta a 35000 tonnánál súlyosabb
     hajókat. Adjuk meg azokat a hajókat, amelyek megszegték az egyezményt.
e) Adjuk meg a Guadalcanal csatában részt vett hajók nevét, vízkiszorítását és
    ágyúinak a számát.
f) Adjuk meg az adatbázisban szereplő összes hadihajó nevét.
    (Ne feledjük, hogy a Hajók relációban nem feltétlenül szerepel az összes hajó!)
---------------------------
(B) Haladó szintű feladatok relációs algebrai lekérdezésekre (3 v. 5.gyak)
---------------------------
!g)  Adjuk meg azokat az osztályokat, amelyekbe csak egy hajó tartozik.
!h) Melyek azok az országok, amelyeknek csatahajóik is és cirkálóhajóik is voltak?
!i)  Adjuk meg azokat a hajókat, amelyek "újjáéledtek", azaz egyszer már megsérültek
     egy csatában, de egy későbbi csatában újra harcoltak.
          

E1.4. Tankönyv Termék sémán alapuló lekérdezések (EZ AZ ELŐADÁSON SZEREPEL!)
Termékek táblák  és feladatok  és a táblák létrehozása: create_termekek
   
Adatbázis séma:
Termék(gyártó, modell, típus)
PC(modell, sebesség, memória, merevlemez, ár)
Laptop(modell, sebesség, memória, merevlemez, képernyo, ár)
Nyomtató(modell, színes, típus, ár)
   
Feladatok: !! Ezek az előadáson ismertetett példák, a gyakorlaton ne legyenek!!
---------------------------
(A) Kezdő szintű feladatok relációs algebrai lekérdezésekre az első előadáshoz
---------------------------
  a) Melyek azok a PC-modellek, amelyek sebessége legalább 3.00?
  b) Mely gyártók készítenek legalább száz gigabájt méretű merevlemezzel rendelkező laptopot?
  c) Adjuk meg a B gyártó által gyártott összes termék modellszámát és árát, típustól függetlenül.
  d) Adjuk meg valamennyi színes lézernyomtató modellszámát.
  e) Melyek azok a gyártók, amelyek laptopot árulnak, PC-t viszont nem?
! f) Melyek azok a merevlemezméretek, amelyek legalább két PC-ben megtalálhatók?
! g) Adjuk meg azokat a PC-modell párokat, amelyek ugyanolyan gyorsak és
      a memóriájuk is ugyanakkora. Egy pár csak egyszer jelenjen meg, azaz ha már szerepel
      az (i, j), akkor a (j, i) ne jelenjen meg.
!! h) Melyek azok a gyártók, amelyek gyártanak legalább két, egymástól különböző,
       legalább 2.80 gigahertzen működő számítógépet (PC-t vagy laptopot)
---------------------------
(B) Haladó szintű feladatok relációs algebrai lekérdezésekre (3 v. 5.gyak)
---------------------------
!! i) Melyik gyártó gyártja a leggyorsabb számítógépet (PC-t vagy laptopot)?
!! j) Melyik gyártó gyárt legalább három, különböző sebességu PC-t?
!! k) Melyek azok a gyártók, amelyek pontosan három típusú PC-t forgalmaznak?
   

 Fel a lap tetejére                          Vissza az AB1gyak oldalára (főmenü)