Vissza az előzőleg látogatott oldalra (nem elérhető funkció)Vissza a tananyag kezdőlapjára (P)Ugrás a tananyag előző oldalára (E)Ugrás a tananyag következő oldalára (V)Fogalom megjelenítés (nem elérhető funkció)Fogalmak listája (nem elérhető funkció)Oldal nyomtatása (nem elérhető funkció)Oldaltérkép megtekintése (D)Keresés az oldalon (nem elérhető funkció)Súgó megtekintése (S)

Informatika oktatása / Szoftverválasztás /4.5. „Globális” oktatási kérdések

Szoftverválasztás

4. Operációs rendszerek felhasználói felületei

4.5. „Globális” oktatási kérdések

4.5.1. Milyen sorrendben, s hogyan lehet oktatni e három „felületet”?

(1) „Szokványos” indulás: „kezdetben vala” a Windows (automatikus indulás), majd kellékek közül például Paint, illetve egy multimédia alapú, kisgyermekek számára tervezett alkalmazói szoftver (pl.: Magic SchoolBus, Creative Writer, Fine Artist). Ügyelni kell a felület (asztal) puritán egyszerűségére: csak az legyen rajta, amire akkor szükség van. Majd az operációs rendszer mélyebb rétegei a GUI-n keresztül (pl. FileManager-rel, Explorer-rel). Később csupaszon (DOS-ablak), majd x-Commander (az utóbbi kettőt, akár fordítva is lehet).

(2) Egy lehetséges másik sorrend: csupasz operációs rendszer-minimum, majd x-Commander (amelyen keresztül a teljesebb operációs rendszer feltárulkozik). Később GUI és alapkellékek, alkalmazások. (Alapkellékek lehetnek a Paint, a Clock, a Calendar – kedvcsinálóként, „munka”-alkalmazások: NotePad, Word, Excel.) Majd speciális, profibb alkalmazások, például egy szótár vagy nyelvoktató program, vagy egy profibb rajzoló (CorelDraw!, Painter), CAD (3D Home), multimédiák (pl.: Encarta Encyclopaedia, Ancient Lands, Musical Instrument ...). Ez a megközelítés az „idősebbek” számára (pl. felnőtteknél) történő számítógép bevezetésnél képzelhető el.

4.5.2. Két „népszerű piaci” kérdés

A kérdések egyike a hardverre, a másika – a hozzá nagyban kötődő – az operációs rendszerre vonatkozik.

(1) Macintosh vagy PC legyen az iskolában?

(2) Az operációs rendszer Linux vs. Windows legyen?

A „földrészenként” (USA vs. Európa) más és más (?) a válasz: melyik architektúra / koncepció jobb az oktatás számára, az Apple csiszoltabb vagy az IBM nyitottabb koncepciója. Az érzelemmentes, „objektív” válasz sokkomponensű. Függ a szolgáltatások minőségétől, a sokrétűségétől, az ellátottságtól (szoftver; hardver; karbantartás=upgrade/alkatrész), a HÉTKÖZNAPOKban betöltött szereptől (dominancia), a működési és a piaci stabilitástól.

Operációs rendszerek (WinXP, Win7, WinVista, MacOSX, Linux) használati statisztikája Magyarországon, Európában, USAban. [SC]Operációs rendszerek használati statisztikája Magyarországon, Európában és az USAban. [SC]
Operációs rendszerek használati statisztikája. Fent: 2012 áprilisában. [NMS]
Lent: 2012 októberében Wikimedia szerint. [Wiki]Operációs rendszerek használati statisztikája

További kommentár nélkül töltsük ki az alábbi táblázatot meglátásunk szerint! Szabad újabb és újabb szempontokkal bővíteni a táblázatot.

Szempont

Súly

PC

Macintosh

Elterjedtség az ÉLETben (Magyarországon/EUban?)

Ár (átlagosan)

Árválaszték

Teljesítmény/ár viszony (átlagosan)

Hardverbővíthetőség/-elégségesség

„Felületváltozatosság” (OR, ..., grafikus)

Biztonságosság (hw; szervízhálózat)

Biztonságosság (OR; sw; vírusok...)

OR-frissíthetőség („ára” időben/pénzben)

Más szoftverek frissíthetősége („ára” időben/pénzben)

Szoftverellátottság (van/milyenség)

Levelezők és böngészők...

Szövegszerkesztő

Táblázatkezelő

Adatbázis-kezelő

Rajzoló program

Prezentációkészítő

Programozási nyelvek

Tantárgyi programok (term.tud.)

Tantárgyi programok (társ.tud.)

Tantárgyi programok (műsz.tud.: CAD/CAM)

Magyar nyelvűség (Segítők/Menük/Helyesírásell.)

Többfelhasználóság (iskolai miliő figyelembe vétele)

...

Megjegyzés

(1) Eddigiekben az asztali számítógépekről szóltunk. Sokan már temetik ezt a kategóriát a notebookok, sőt az okostelefonok térnyerésére hivatkozva. Valóban elgondolkodtató vélekedés. Nézzünk meg néhány ma (2013 elején) tényként elfogadható adatot!

A NetMarketShare szerint (2012 végén): 88,0% asztali vs. 11,6% mobil/tablet.

Asztali vagy mobil számítógép? [NMS]Asztali vagy mobil számítógép? [NMS]

Vitathatatlan előnye a notebook-oknak a szállíthatóságuk, de ezt az előnyt vajon az oktatásba beállítandó számítógépnek ki lehet-e használni? (Bizonyára van, ahol igen, de általában aligha.)

Egy notebook használatának kényelmessége az első, amit a felhasználó kifogásolhat (billentyűzet, monitor méret, egér helyett touchpad). A sebességmutatókban, memória és monitorméretben is jelentősen alatta marad a hasonló fejlettségű asztali versenytárnak. (A nagy monitor viszont a mobilitását rongálja.)

A notebook-ok/laptopok közismerten a Mac zárságával rendelkeznek: nem vagy meglehetősen bonyodalmasan cserélhető benne bármilyen alkatrész (ez különösen a processzor esetében fájdalmas, amelyet 1-2 évenként egy asztali gépnél cserélni szokás). Tapasztalat szerint az operációs rendszer csere sem minden estben megy probléma nélkül (összefüggésben a hardver behatároltsággal). A szoftverek tekintetében is korlátozottak a képességei (erős grafikájú szoftverekre tessék gondolni), leszámítva persze néhány méreg drága top modellt.

(2) A mobilvilágban éles küzdelem zajlik, egyelőre nehezen megjósolható végkifejlettel, az okostelefonok operációs rendszerei között. Valóban ezek is a témánkhoz tartozik, hiszen ezek személyében is egy operációs rendszer felület bújik meg, még ha speciális célú hardveren futva. A népszerűségi verseny pillanatnyi állása:

Mobil operációs rendszerek népszerűsége 2012 decemberében. [NMS]Mobil operációs rendszerek népszerűsége 2012 decemberében [NMS]

Érdemes lenne ezeknek az operációs rendszereknek a funkcionális és ergonómiai összevetését elvégezni, de alighanem a még folytonos változások miatt kidobott idő lenne ezzel komolyabban foglalkozni. Persze odafigyelni kell!

Vissza a tartalomjegyzékhez

Új Széchenyi terv
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszirozásával valósul meg.

A tananyag az ELTESCORM keretrendszerrel készült