(1) Szokványos indulás: kezdetben vala a Windows (automatikus indulás), majd kellékek közül például Paint, illetve egy multimédia alapú, kisgyermekek számára tervezett alkalmazói szoftver (pl.: Magic SchoolBus, Creative Writer, Fine Artist). Ügyelni kell a felület (asztal) puritán egyszerűségére: csak az legyen rajta, amire akkor szükség van. Majd az operációs rendszer mélyebb rétegei a GUI-n keresztül (pl. FileManager-rel, Explorer-rel). Később csupaszon (DOS-ablak), majd x-Commander (az utóbbi kettőt, akár fordítva is lehet).
(2) Egy lehetséges másik sorrend: csupasz operációs rendszer-minimum, majd x-Commander (amelyen keresztül a teljesebb operációs rendszer feltárulkozik). Később GUI és alapkellékek, alkalmazások. (Alapkellékek lehetnek a Paint, a Clock, a Calendar – kedvcsinálóként, munka-alkalmazások: NotePad, Word, Excel.) Majd speciális, profibb alkalmazások, például egy szótár vagy nyelvoktató program, vagy egy profibb rajzoló (CorelDraw!, Painter), CAD (3D Home), multimédiák (pl.: Encarta Encyclopaedia, Ancient Lands, Musical Instrument ...). Ez a megközelítés az idősebbek számára (pl. felnőtteknél) történő számítógép bevezetésnél képzelhető el.
A kérdések egyike a hardverre, a másika – a hozzá nagyban kötődő – az operációs rendszerre vonatkozik.
(1) Macintosh vagy PC legyen az iskolában?
(2) Az operációs rendszer Linux vs. Windows legyen?
A földrészenként (USA vs. Európa) más és más (?) a válasz: melyik architektúra / koncepció jobb az oktatás számára, az Apple csiszoltabb vagy az IBM nyitottabb koncepciója. Az érzelemmentes, objektív válasz sokkomponensű. Függ a szolgáltatások minőségétől, a sokrétűségétől, az ellátottságtól (szoftver; hardver; karbantartás=upgrade/alkatrész), a HÉTKÖZNAPOKban betöltött szereptől (dominancia), a működési és a piaci stabilitástól.
További kommentár nélkül töltsük ki az alábbi táblázatot meglátásunk szerint! Szabad újabb és újabb szempontokkal bővíteni a táblázatot.
Szempont | Súly | PC | Macintosh |
---|---|---|---|
Elterjedtség az ÉLETben (Magyarországon/EUban?) |
|
|
|
Ár (átlagosan) |
|
|
|
Árválaszték |
|
|
|
Teljesítmény/ár viszony (átlagosan) |
|
|
|
Hardverbővíthetőség/-elégségesség |
|
|
|
Felületváltozatosság (OR, ..., grafikus) |
|
|
|
Biztonságosság (hw; szervízhálózat) |
|
|
|
Biztonságosság (OR; sw; vírusok...) |
|
|
|
OR-frissíthetőség (ára időben/pénzben) |
|
|
|
Más szoftverek frissíthetősége (ára időben/pénzben) |
|
|
|
Szoftverellátottság (van/milyenség) |
|
|
|
Levelezők és böngészők... |
|
|
|
Szövegszerkesztő |
|
|
|
Táblázatkezelő |
|
|
|
Adatbázis-kezelő |
|
|
|
Rajzoló program |
|
|
|
Prezentációkészítő |
|
|
|
Programozási nyelvek |
|
|
|
Tantárgyi programok (term.tud.) |
|
|
|
Tantárgyi programok (társ.tud.) |
|
|
|
Tantárgyi programok (műsz.tud.: CAD/CAM) |
|
|
|
Magyar nyelvűség (Segítők/Menük/Helyesírásell.) |
|
|
|
Többfelhasználóság (iskolai miliő figyelembe vétele) |
|
|
|
... |
|
|
|
(1) Eddigiekben az asztali számítógépekről szóltunk. Sokan már temetik ezt a kategóriát a notebookok, sőt az okostelefonok térnyerésére hivatkozva. Valóban elgondolkodtató vélekedés. Nézzünk meg néhány ma (2013 elején) tényként elfogadható adatot!
A NetMarketShare szerint (2012 végén): 88,0% asztali vs. 11,6% mobil/tablet.
Vitathatatlan előnye a notebook-oknak a szállíthatóságuk, de ezt az előnyt vajon az oktatásba beállítandó számítógépnek ki lehet-e használni? (Bizonyára van, ahol igen, de általában aligha.)
Egy notebook használatának kényelmessége az első, amit a felhasználó kifogásolhat (billentyűzet, monitor méret, egér helyett touchpad). A sebességmutatókban, memória és monitorméretben is jelentősen alatta marad a hasonló fejlettségű asztali versenytárnak. (A nagy monitor viszont a mobilitását rongálja.)
A notebook-ok/laptopok közismerten a Mac zárságával rendelkeznek: nem vagy meglehetősen bonyodalmasan cserélhető benne bármilyen alkatrész (ez különösen a processzor esetében fájdalmas, amelyet 1-2 évenként egy asztali gépnél cserélni szokás). Tapasztalat szerint az operációs rendszer csere sem minden estben megy probléma nélkül (összefüggésben a hardver behatároltsággal). A szoftverek tekintetében is korlátozottak a képességei (erős grafikájú szoftverekre tessék gondolni), leszámítva persze néhány méreg drága top modellt.
(2) A mobilvilágban éles küzdelem zajlik, egyelőre nehezen megjósolható végkifejlettel, az okostelefonok operációs rendszerei között. Valóban ezek is a témánkhoz tartozik, hiszen ezek személyében is egy operációs rendszer felület bújik meg, még ha speciális célú hardveren futva. A népszerűségi verseny pillanatnyi állása:
Érdemes lenne ezeknek az operációs rendszereknek a funkcionális és ergonómiai összevetését elvégezni, de alighanem a még folytonos változások miatt kidobott idő lenne ezzel komolyabban foglalkozni. Persze odafigyelni kell!
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
A tananyag az ELTESCORM keretrendszerrel készült