Vissza az előzőleg látogatott oldalra (nem elérhető funkció)Vissza a tananyag kezdőlapjára (P)Ugrás a tananyag előző oldalára (E)Ugrás a tananyag következő oldalára (V)Fogalom megjelenítés (nem elérhető funkció)Fogalmak listája (nem elérhető funkció)Oldal nyomtatása (nem elérhető funkció)Oldaltérkép megtekintése (D)Keresés az oldalon (nem elérhető funkció)Súgó megtekintése (S)

Informatika oktatása / Szoftverválasztás /4.2. A „csupasz” operációs rendszer

Szoftverválasztás

4. Operációs rendszerek felhasználói felületei

4.2. A „csupasz” operációs rendszer

4.2.1. Kell egyáltalán a „csupasz” operációs rendszer oktatása?

Ismerjük el: ha a számítógép lelkivilágába belelátni akarunk, esetleg kell, akkor ismerni kell a hardverhez közelebb álló szintet (nyelvezet/gondolkodásmódot)!

Ha föl kell használnia a (hétköznapi) embernek, a tanárnak, a tanulónak időnként operációs rendszer bizonyos fogalmait, vagy ha akár csak ezek ismerete könnyebbé teszi a számítógép használatát, vagy ha a működés megértése ez által válik lehetségessé, könnyebbé, akkor igen! Ha nem, akkor el kell hagyni!

Alighanem a válasz: IGEN! Egy hétköznapi példa is ezt látszik igazolni: a jogosítvány megszerzéséhez is szükségesek bizonyos „praktikus” ismeretek, bár a szorosan vett autóvezetéshez nem látszik nélkülözhetetlennek. Figyeljük meg az alábbi táblázatban az összecsengéseket!

A tudás megtestesülése

Normál helyzetben

Ha „kemény” baj van

Ha „humán” baj van

Jogosítvány

„kormányzási” rutin;
KRESZ,
„viselkedési kultúra” az utakon

Autószerelési (-működési)
ismeret-minimum
(Műszaki ismeretek)

Elsősegélynyújtás

Számítógép-használói
jogosítvány

Számítógép-használati rutin;
„viselkedési kultúra” a számítógépnél, a számítógépteremben, a hálózaton

Hardver-összeállítási,
operációs rendszer működési
ismeret-minimum

Alkalmazói „intelligencia” (operációs rendszer speciális hibadetektáló,
javító szolgáltatásai, súgó),
ABEO

A fenti hétköznapi hasonlat mellett oktatási párhuzam is található. Pedagógiai haszna ahhoz hasonló, mint amikor a tanuló

Megjegyzés

Az idő előrehaladásával egyre haloványabb a „használati” ok, hiszen ma már a „mezei” felhasználó csak elvétve kényszerül beavatkozásra parancsnyelvi szinten. Egyre magasabb szinten teszik lehetővé a segédprogramok az alacsony szintű átparaméterezést. Gondoljunk a com és ini fájlok helyére lépő registry-re és az effajta fájlok, adatbázisok kezelő programjaira (pl. router-paraméterezés az otthoni hálózatban).

Parancsablak Windows operációs rendszerben.Parancsablak Windows operációs rendszerben

4.2.2. Mikor használ az ember, ha alkalmazó, operációs rendszer közeli ismereteket, s miket?

Az alábbiakban az operációs rendszer legfontosabb alapfogalmait „funkcionálisan” (tipikus feladatokhoz, problémákhoz rendelve) csoportosítjuk.

Megjegyzés

Más a fontos, ha szoftverfejlesztésre használjuk a számítógépet, és más, ha multimédia alkalmazásokra, filmnézésre.

4.2.3. Mikor használ az ember, ha programozó, operációs rendszerhez közeli ismereteket, s miket?

4.2.4. Milyen témákat (fogalmakat) célszerű tisztázni minimálisan az operációs rendszerrel kapcsolatosan?

Az előző kérdéseknél a miket kérdésre adott válaszokat táblázatolva és számlálva az előfordulást, megkapjuk azt is, hogy melyik mennyire „frekventált” téma. Bővítsük az alábbi táblázatot, és végezzük el a fogalmak gyakoriságszámlálását, hogy megtudjuk a kérdésre a választ!

Szempont

Előfordulás-szám

Szempont

Előfordulás-szám

Berendezésnév

Megszakítás

Fájlnév-konvenciók

Formázás

Fájlműveletek

Portok

Könyvtárszerkezet

Tömörítés, tömörítők

Könyvtárműveletek

Fájlnév-konvenciók

Fájlcsoport kijelölések

...

Nyomtatófajták, -képességek

Vissza a tartalomjegyzékhez

Új Széchenyi terv
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszirozásával valósul meg.

A tananyag az ELTESCORM keretrendszerrel készült