Tanulási útmutató
Összefoglalás
Az informatika gyakorlatorientáltsága meghatározza számonkérések fő típusait, fajtáit. Mivel a számítógépek használatához, programozásához sok lexikális ismeretre is szükség van, ezért minden esetben meggondolandó, hogy mi az a tudás, amit a fejünkben kell tartani és mi az, amit gyorsan meg kell tudnunk keresni, ha szükség van rá. Ez utóbbi fejből tudását számon kérni természetesen súlyos bűn!
Emiatt az informatikai számonkérések alapvetően mások lehetnek, mint a többi – nem ennyire gyakorlatorientált – tárgy számonkérései.
Számonkérési fajták informatikából
1. A számonkérés áttekintése
Alapprobléma-1: a csak gépes számonkéréssel a csak szorgalmasan tanuló, de otthon géppel nem rendelkező tanulók hátrányba kerülnek a lusta, de géppel rendelkezőkkel szemben.
Alapprobléma-2: gyakorlatorientált tárgynál az elméleti tudás önmagában nem ér semmit, a munkahelyek sem ezt várják.
Alapprobléma-3: a munkahelyek a feladatokat igényekkel adják meg, nem adnak sem mintát, sem részletes előírást.
A fő kérdés: a világ igazodjon a számonkérési elveinkhez vagy a számonkérésünket igazítsuk a világhoz?
Számon kért képességek
- Eszközismeret: érti-e, működik-e, milyen funkciókkal csinálta meg
- Gondolkodási ismeret: tudja-e alkalmazni a tanult ismereteket
- Minőségi ismeret: a megoldás minőségének értékelése
- Minőségismeret: a megoldás esztétikai értékelése
Számonkérés, visszacsatolás tananyaga, mi köze ennek a tanulandó anyaghoz:
- Mindent számon kell-e kérni, amit tanítunk?
- Számon kérhető-e, amit nem tanítottunk (pl. nem tanítunk minden táblázatkezelő függvényt, de a számonkérésen lemérjük, hogy ismeretlen függvényt tud-e használni)?
- A záró számonkérésen (érettségi) mit kell számon kérni? (Kell-e ott még pl. operációs rendszer funkciókkal foglalkozni? Analógia: a matematika érettségin osztályozzák-e önállóan az összeadni tudást?)
- Motiváló jellegű számonkérés lehet-e?
- Gyakorlati és elméleti számonkérés aránya.
- Eszközismereti és problémamegoldó számonkérés aránya.
- Csoportos vagy projektmunka számonkérése, osztályozása.
A számonkérés visszahatása a tanulandó anyagra.
- Az alkalmazáskor ne kelljen sokat gépelni, ezért importáljuk a nyersanyagot!
- Programfuttatásnál ne kelljen sokat gépelni, ezért fájlból olvassuk be az adatokat és fájlba írjuk az eredményt.
- Emiatt ezen funkciókat az egyébként szükségesnél korábban kell tanítani.
1.1. A feladatkitűzés alapelvei
1. Elvek
- könnyű legyen értékelni (lehessen az eredmény alapján, ne lehessen rá sokféle –logikailag eltérő – megoldás)
- sok részpontot lehessen adni
- a nagy feladat bővíthető legyen önálló részekkel
- legyen eredménye minden funkciónak (mi van, ha csak a kiírás hiányzik?) Példa: a T tulajdonságúak sorrendjének 11-20. helyezettje – két közbülső eredményt is kell kérni.
- kis feladatok között legyen szintézis és analízis jellegű is (az utóbbit könnyebb javítani)
- analízis jellegű feladatok: mit csinál, milyen feltételek mellett működik, egyes pontjain a változói milyen értéket vehetnek fel, mi a hibája, mi hiányzik belőle, hatékonyabbra átírás, rekurzív-nem rekurzív átírás
2. Negatív példák
- struktúrabejárás bővítési lépései: lista, fa, gráf (nem önálló résszel bővítés)
- legrövidebb út keresése gráfban (út, összes út, legrövidebb út – nem önálló részek)
- minimális költségű feszítőfa (nincs részpontszám)
- értékelési szempont az algoritmus és az adatszerkezet (eredményből nem lehet értékelni)
Számonkérési módszerek informatikából, céljuk, hasznosságuk.
Szóbeli számonkérések: kiselőadás, program vagy alkalmazás bemutató, egy téma átfogó ismertetése.
Számítógép nélküli írásos számonkérések: tesztek, algoritmusírás és elemzés, függvényírás, lekérdezés írás az alkalmazásokban.
Számítógépes számonkérések: lexikális ismeretek, kijelölt cél elérése minta alapján, problémamegoldás az alkalmazásokban, illetve programozással.
Csoportos számonkérések: közös feladatmegoldás, nagy feladat önálló részei, egymás munkájának folytatása.
A számonkérés és a számítógéppel ellátottság kapcsolata: ki érdemel jobb jegyet:
- (A) aki lusta, buta, az órán a többieket zavarja, ..., de van otthon számítógépe és emiatt sok billentyűkombinációt ismer, van napi rutinja és sok mindent gyorsan meg tud oldani,
- (B) aki okos, ügyes, szorgalmas, segíti a többieket, ..., de nincs otthon számítógépe, s emiatt a számítógép-kezelése lassú, így nem mindig készül el időre a feladatok megoldásával.
1.2. Javasolt formák
- Algoritmizálási, adatmodellezési ismeretek
- Alkalmazói ismeretek
- Informatika eszközeinek használata
- Szóbeli számonkérés: kiselőadások, szoftverismertetések, ...
- Iskolai projektek
Algoritmizálás írásban
- mit csinál?
- konkrét adatokra
- általánosan megfogalmazva
- milyen hibák vannak benne?
- hogyan lehet kijavítani?
- milyen feltételek mellett működik?
- mi hiányzik belőle?
- mire használjuk a változókat?
- milyen invariáns állítások vannak?
Programozás számítógépen
- konstruáló jellegű feladat megoldása
- helyes működés tesztesetekkel
- helyes megoldási elv
- tervezési jellegű feladat megoldása
- helyes működés tesztesetekkel
- helyes részekre bontás
- program módosítás, továbbfejlesztés
- program modulok összeépítése
- program élesztés, hibajavítás
- program hangolás, hatékonyság
- konstruáló jellegű feladat megoldása
- az alkalmazott algoritmus vizsgálata
- a választott típus és megvalósításának vizsgálata
- a programkód minőségi vizsgálata
- tagolás (sorok, eljárások, ...)
- olvashatóság, bekezdéses leírás
- globális-lokális változók, értelmes azonosítók
- szabályos struktúrák
- a programkód felhasználó barátsága
- beolvasás előtt kérdés
- beolvasott értékek ellenőrzése
- szükséges helyeken képernyőtörlés, lapváltás
- az eredmény szöveges kiegészítése
Alkalmazási ismeretek számítógépen
- Eszközismeret: sok apró részfeladat végrehajtatása valamilyen nyers (vagy félkész) állományon, a kérdés: mit tud adott időtartam alatt megoldani, gyorsan vagy lassan tud valamit megoldani (ismeri-e a szükséges funkciókat, fogalmakat és gyorsan megtalálja-e az alkalmazói rendszerben). Értékelése: hány részfeladatot oldott meg.
- Alkalmazásismeret: kapott minták alapján kell a feladatokat megoldani, amihez eszközt, illetve eszközön belül funkciókat, fogalmakat kell választani. Értékelése: nem mérnöki precizitást várunk, de pl. ha a mintán valami jól láthatóan különböző méretű, típusú, ..., akkor annak a megoldásban is különbözőnek kell lenni
- Tervezési ismeret: adott igénylista alapján kell feladatokat megoldani, mintákat kitalálni, majd megvalósítani. Értékelése: a megoldás megfelel-e az igényeknek (elég nagy szabadságot adva benne a diáknak)
Alkalmazói versenyfeladat tervezésre |
---|
A Magyar Nemzeti Bank újabb pénzcímlet bevezetését tervezi. A további pénzromlás megállítása érdekében az új címlet a magyarok ősi szerencseszáma alapján a 7777 forintos lesz. Készítsd el az új pénz tervét (elöl-, illetve hátulnézet)! Legyen rajta minden szükséges információ: a címlet számjegyekkel és betűkkel, a kiadás dátuma, sorozatszám, a kiadó bank neve és elnökének aláírása, a A bankjegyhamisítást a törvény bünteti felirat, valamint tetszőleges háttérábrák! |
Kombinált számonkérés
- Három program használata célszerű: rajzolóprogram, Logo program és táblázatkezelő.
Alkalmazói versenyfeladat kombinált számonkérésre |
---|
Alkalmazói versenyfeladat kombinált számonkérésre |
1.3. Nem javasolt formák
- Teszt lexikális ismeret számonkérésére
- Informatika történet, jogi, etikai, pszichológiai kérdések
- Közvetlen operációs rendszer ismeret
- Hagyományos feleltetés
- Az informatika matematikája
- Programozási nyelvi ismeretek papíron
Vissza a tartalomjegyzékhez