Vissza az előzőleg látogatott oldalra (nem elérhető funkció)Vissza a tananyag kezdőlapjára (P)Ugrás a tananyag előző oldalára (E)Ugrás a tananyag következő oldalára (V)Fogalom megjelenítés (nem elérhető funkció)Fogalmak listája (nem elérhető funkció)Oldal nyomtatása (nem elérhető funkció)Oldaltérkép megtekintése (D)Keresés az oldalon (nem elérhető funkció)Súgó megtekintése (S)

Informatika oktatása / Számonkérési fajták informatikából /7. Számonkérés további informatikai versenyeken

Számonkérési fajták informatikából

7. Számonkérés további informatikai versenyeken

7.1. Neumann János Nemzetközi Tehetségkutató Programtermék Verseny

A verseny kategóriái:[NJ]

Oktató programok, amelyek közismereti illetve szakmai tárgyak önálló (konzultáció nélküli) tanulására alkalmasak

Alkalmazói programok, amelyek a számítógépek széleskörű felhasználását mutatják be. Ebben a kategóriában versenyeznek a szoftvertechnológiai (operációs rendszer szintű) programok is.

Játékprogramok. Ebben a kategóriában a versenyzők saját ötleteik alapján írt játékprogramjaikkal versenyezhetnek. A zsűri elfogad olyan játékprogramokat vagy programrészeket is, amelyeket a pályázó másoktól átvett ötletek alapján fejlesztett tovább. Az a játékprogram is indulhat, amit a versenyző egy, már meglévő játék alapján önállóan fejlesztett, vagy önmaga jelentősen módosított. Ezekben az esetekben az ötlet illetve a külső program forrását is fel kell a pályázatban tüntetni.

Megépített (digitális) automata berendezés (hardver) és vezérlése (szoftver). Ebben a kategóriában indulnak azok a pályamunkák, amelyek egy megépített hardver eszközt (robot, PLC, egyéb automata stb.) és vezérlését megvalósító szoftvert tartalmaznak. A nevezéshez mellékelni kell a hardverről készített rövid videofilmet.

Számítógépes művészeti programok, ebben a kategóriában – három csoportban – háromféle program versenyezhet:

A pályamunkák kiállításra kerülnek, a nevezéssel együtt a versenyzők beleegyeznek a pályamunkáik kiállításon történő megjelenéséhez. A pályamunkák bírálatát felkért művészek segítik!

Számítógéppel támogatott tervezés. Ebbe a kategóriába a különböző CAD programokkal megszerkesztett tervrajzok, látványtervek, műszaki animációk tartoznak.

A határidőre beérkezett pályázatokat a rendezők előzsűrizik. A pályázat értékelésénél fontos szempont a program helyessége, alkalmazói programok esetén az emberközeliség, a multimédia és az internetes programoknál a tartalom mellett a látvány. A verseny döntőjében a legtöbb pontszámot kapott pályamunkák kerülnek.

A döntőbe behívott versenyzők a zsűrinek és a közönségnek maximum 15 perces előadás keretében mutatják be programterméküket. A művészetek kategóriái esetében a pályamunka készítőjének meghallgatásától a zsűri eltekinthet! Ezen kategóriák zsűrizése művészek bevonásával történik. Egyéb kategóriák esetében a zsűri a terméket annak minősége, a bemutatás színvonala és a feltett kérdésekre adott válaszok alapján értékeli. Az értékelés, a pályamunkák pontozása az előzsűrizésnél ismertetett módszerrel történik.

Vissza a tartalomjegyzékhez

7.2. e-HÓD/HÓDítsd meg a biteket

Bebras: Nemzetközi informatikai és számítógépkészség verseny (International Contest on Informatics and Computer Fluency) 2004-ben kezdődött, Litvániában. AZ évek során sok ország csatlakozott e versenyhez. Az e-HÓD/HÓDítsd meg a biteket a BEBRAS-kezdeményezés magyar partnere, 2011 óta. [HÓD]

A Bebras Dr. Valentina Dagiene litván professzor által életre keltett verseny, mely a nemzetközi Kenguruhoz hasonló célokkal rendelkezik, de nem a matematika, hanem az informatika területén. Bebras litvánul hódot jelent. A verseny célja, hogy rövid, gyorsan (kb. 3 perc alatt) megérthető és megoldható feladatokkal megvalósítsa az alábbiakat:

A kérdések három nehézségi szinten csak strukturált és logikus gondolkodást igényelnek, semmilyen különleges informatikai tudás nem szükséges a megválaszolásukhoz. A feladatok érdekes problémákat mutatnak be. Nem tesztek inkább szórakoztató gondolkodtató feladványok.

A versenyt négy korcsoport számára rendezik:

Ezek közül Magyarországon 2011-ben az első két korcsoportban hirdették meg a megmérettetést. A versenyt az ELTE IK MOT T@T Labor és az NJSZT Közoktatási Szakosztálya szervezi.

Az alábbi feladatban egy robot működését kell követni, visszafelé:

Robotszimulációs versenyfeladat

Tányérhalmok

Robotunk a baloldali halomról képes elvenni egy tányért, és az 1. vagy a 2. halomra tudja áthelyezni. Erre 1-eseket és 2-eseket tartalmazó számsorral lehet beprogramozni. A számok arra utasítják, hogy a baloldali halom éppen legfelül lévő tányérját az 1. vagy a 2. halomra helyezze.

A robot épp most futtatta sikeresen a következő programot: " 2 1 2 1 1 2 1 ".

A tányérhalmok most így néznek ki:

A 11_SzK_7_1-es ábra 1. rajzos részlete

Hogyan néztek ki a tányérhalmok, mielőtt a robot végrehajtotta volna az utasítást?

A) A 11_SzK_7_1-es ábra 2. rajzos részlete B) A 11_SzK_7_1-es ábra 3. rajzos részlete

C) A 11_SzK_7_1-es ábra 4. rajzos részlete D) A 11_SzK_7_1-es ábra 5. rajzos részlete

A következő egy kódolási feladat megfejtése:

Kódolási versenyfeladat

Fekete-fehér képek

A számítógépen tárolt képeket a gép általában pixeleknek nevezett pontinformációkból álló négyzetrács formájában írja le. A fekete-fehér képek pixeljei „feketék” vagy „fehérek”. A fekete-fehér képeket balról jobbra haladva soronként számokkal is le lehet írni. Először az összefüggő fehér pixelek számát tüntetik fel, majd az ezeket követő összefüggő fekete pixelek számát, ezután ismét a fehér pixelekét stb.

Például: a „T” képe az első sorban 0 fehér pixel mellett 5 fekete pixelt tartalmaz. Az ezt követő képsorok 2 fehér pixellel kezdődnek, melyeket 1 fekete és 2 további fehér pixel követ.

A 11_SzK_7_2-es ábra rajzos részlete

A következő számok is egy fekete-fehér képet írnak le:

Forráskód 0, 1, 3, 1 0, 1, 3, 1 0, 5 0, 1, 3, 1 0, 1, 3, 1

Melyik betűt ábrázolja ez a kép?

(A) Egy "B" betűt

(B) Egy "U" betűt

(C) Egy "H" betűt

(D) Egy "E" betűt

Vissza a tartalomjegyzékhez

Új Széchenyi terv
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszirozásával valósul meg.

A tananyag az ELTESCORM keretrendszerrel készült