A regionális versenyek tapasztalatai alapján úgy döntöttünk, hogy az országos alkalmazói versenyen nem lesz sem teszt, sem elméleti jellegű feladat, a verseny keretében ragaszkodunk ahhoz, hogy elsősorban az informatikai írástudást, az alkalmazói ismereteket szeretnénk mérni. Ezzel ebből a versenyből kizártuk mind a programozási, mind pedig a rendszergazdasághoz közel álló operációs rendszerrel, illetve hálózatokkal kapcsolatos ismereteket. [ATAGLPSzZsL,NA]
A verseny elsődleges célja az, hogy a középiskolák tanulóinak lehetőséget adjon alkalmazási ismereteik és képességeik összehasonlítására. Egyúttal szeretnénk segítséget adni a számítástechnika iránt érdeklődő tanulóknak és tanáraiknak az iskolai foglalkozások tematikájának összeállításához.
Az alkalmazási területek áttekintésével az egyes fordulókhoz más-más alkalmazási területeket rendeltünk (iskolai, regionális és országos forduló).
A 9-10. osztályos korcsoportban:
1. forduló | 2. forduló | 3. forduló |
---|---|---|
Rajzolás | - | Képszerkesztés |
Szövegszerkesztés | Szövegszerkesztés | Szövegszerkesztés |
Táblázatkezelés | Táblázatkezelés | Táblázatkezelés |
- | Prezentáció | - |
- | - | Honlapkészítés |
A 11-12. osztályos korcsoportban:
1. forduló | 2. forduló | 3. forduló |
---|---|---|
Rajzolás | - | Képszerkesztés |
Szövegszerkesztés | Szövegszerkesztés | Szövegszerkesztés |
Táblázatkezelés | Táblázatkezelés | Táblázatkezelés |
- | Adatbázis-kezelés | Adatbázis-kezelés |
- | Prezentáció | - |
- | - | Honlapkészítés |
A versenyzők köre miatt a három fordulóban a feladatok jellege is különbözik egymástól:
1. forduló (3 óra) | 2. forduló (5 óra) | 3. forduló (6 óra) |
---|---|---|
Reprodukciós feladatok, valamint minta alapján elkészítendő feladatok. | Elsősorban minta alapján elkészítendő feladatok. | Minta, valamint leírás alapján elkészítendő feladatok. |
Az első forduló a résztvevők nagy száma és az emiatti várható tudásszintje miatt elsősorban az eszközhasználatban való jártasságot méri. Ehhez a versenyzők olyan feladatokat kapnak, amelyekben minden megoldandó feladatot részletesen leírunk (pl. igazítsd középre, írd 14 pontos betűkkel, rajzolj kb. 4 cm oldalhosszúságú piros négyzetet, ...). Ezzel a tanulók kreativitásának viszonylag kevés szerepet hagyunk, az eszközismeretet pedig azzal mérjük, hogy a nagyon sok részfeladatból az adott időtartam alatt hányat tudnak megoldani. A részletes feladatleírás mellé a versenyzők természetesen mintát is kapnak.
A második fordulóban a feladatok kisebb része az első fordulóhoz hasonló, reprodukciós típusú, nagyobb része azonban újabb fajta. Ezeknél a feladatoknál a versenyzők mintát kapnak (szöveges dokumentum, táblázat, ...), aminek alapján a megoldást el kell készíteniük. Ebben az esetben természetesen nem várjuk el, hogy a versenyzők pontosan lemérjék, hogy egy szöveg karakterei hány pontosak, egy kör pontosan milyen sugarú, ..., de ha a mintán valami jól láthatóan különböző méretű, típusú, akkor annak a megoldásban is különbözőnek kell lenni.
Harmadik fordulóban megszűnik az első forduló feladattípusa. A feladatok kb. fele olyan jellegű marad, mint a második forduló új feladattípusa (azaz egy kapott minta alapján kell elkészíteni valamit, de ehhez semmilyen konkrét utasítást nem csatolunk). A feladatok másik felénél pedig még mintát sem adunk, csupán egy feladatleírást. Ebből a versenyzőnek kell kitalálni, hogy a feladat megoldásában mit kell elkészítenie.
A három fordulót jól jellemezheti az alábbi, versenyen nem szereplő példa:
Rajzolási versenyfeladat |
---|
![]() 2. forduló: Rajzold meg a mellékelt ábrán látható zászlót! 3. forduló: Rajzolj magyar zászlót! |
Mind a három fordulóban közös, hogy a megoldások elkészítéséhez sok adatra, szövegre, képre van szükség, amelyet a versenyzők különböző típusú állományokban kapnak meg, azaz a gépelési munkájuk ebből a szempontból minimális. Természetesen az állományok sokszor nem olyan formátumúak, mint amilyet a feladat megoldásában el kell készíteni, azaz szükség lehet átalakítási/konverziós lépésre.
A verseny fontos jellemzője, hogy egy-egy forduló feladatait egyetlen témakör köré építi. Az egyik első forduló egy moziról, illetve egy színházról szólt (jegy, havi program, egy színdarab szereposztása, a színház nézőterének képe, a színház logója, jegybevételek, kedvezmények számítása, ...). Egy második forduló témája pedig az aktuális esemény, a téli olimpia volt (ötkarika rajzolása, sportágak és versenyszámok leírása, olimpiai naptár, az elmúlt olimpiák adatainak statisztikai feldolgozása, prezentáció a torinói olimpiáról, ...).
Így konkrét, nagyobb lélegzetű, egymással összefüggő feladatokon keresztül mérethetik meg magukat a versenyzők, és – nem utolsósorban – a feladat megvalósítása során megismerkednek az adott témakörrel, például megismerik a húsvéti népszokásokat, a szürettel kapcsolatos tevékenységeket, vagy éppen a Téli Olimpiák történetét és számos más érdekességet is.
Mindezzel az a célunk, hogy mintákat adjunk informatikával támogatott projektekre. Erre a hagyományos iskolai tanítási időben nagyon kevés lehetőség van, a munkahelyeken viszont ilyen problémákat kell megoldani. Az informatika tanárok sem találkoznak ilyen jellegű problémákkal. Feladatötletekben próbál segíteni a verseny (természetesen az adott fordulóban használható alkalmazói rendszerek korlátozzák a lehetséges feladatkitűzést).
Nézzük ezek után kicsit részletesebben a 3 forduló feladattípusait!
Eszközismeret: sok apró részfeladat végrehajtatása valamilyen nyers állományon. A kérdés: mit tud adott időtartam alatt megoldani, gyorsan vagy lassan tud valamit megoldani (ismeri-e a szükséges funkciókat, fogalmakat és gyorsan megtalálja-e az alkalmazói rendszerben)
A szövegszerkesztési feladatok dominálnak az első fordulóban. Mindegyikhez tartozik egy-egy minta, valamint részletes utasítás-sorozat a megvalósításra.
Egy nagy feladat a 2001. évi budapesti gimnáziumi alkalmazói versenyről (a CEOI 2001 egyik napi újságjának elkészítése volt a feladat):
Ezen a versenyen a döntőben is szerepelt olyan jellegű feladat, ami az újabb országos versenyeken elsősorban az első fordulóban jelenik meg, így a mérete a jelenlegi típusoknál sokkal nagyobb volt.
Szövegszerkesztési versenyfeladat |
---|
Készítsd el a NEWS.DOC állományt a mellékelt 4 oldalas újságnak megfelelően! Minden karakter TIMES NEW ROMAN típusú legyen, kivéve a NewsLetter és a Number 1 felirat, ezek valamilyen írott jellegű betűvel készüljenek! A képek úgy legyenek, ahogyan a mintában látszik, a cím és a szerzők pedig az első lapon jobbra felül, bekeretezve, árnyékolva! Az alcímek 16 pontos, fekete betűkkel legyenek írva, a többiek 12 pontos betűkkel, minden bekezdés 0.5 cm behúzással kezdődjön, mindkét margóhoz legyen igazítva, s utána fél sort hagyjunk ki! Az alcímeket középre kell igazítani, előttük és utánuk 2 teljes sor maradjon ki! Az angol sorszámoknál a szám utáni 2 karakter 2nd formában legyen, az évfolyamok közötti kötőjeleket (-) gondolatjelre (—), az idézőjelpárokat pedig a magyar szokásnak megfelelően párra kell cserélni! A programot táblázatos formában kell megadni, a szerzők munkahelyét pedig tabulátorral egymás alá igazítani! Az elektronikus címeket (ha nem férnek ki 1 sorba) egymás alá kell igazítani! A lapokat számozni kell, 1-től kezdődően, alcím ne legyen lap alján! |
Egyszerű feladat a 2006. évi országos alkalmazói versenyről:
Szövegszerkesztési versenyfeladat |
---|
Készítsd el a Regős Bendegúz filmszínház jegyét a mintának megfelelően! ![]() (A) A jegy egy kétoszlopos táblázat; keretezve; első oszlopa 4,5, a második pedig 9 szélességű. (B) A mozi neve előtt és mögött 6 pontos térköz van; a név 20 pontos Monotype Corsiva típusú (vagy bármilyen kurzív betűtípus). (C) A cím és a telefonszám után 6 pontos térköz van; az oszlopban minden középre igazított. (D) A második oszlop első és harmadik sora vastagon szedett; az első és harmadik sor előtt és után 6 pontos, a második és a negyedik sor után 6 pontos a térköz. (E) A második sort vízszintes vonal választja el a következő sortól; az első 18-, a harmadik-negyedik 14 pontos. (F) A harmadik sorban középre igazított tabulátor van a 3,5 cm-es és a 6 cm-es pozíción; valamint egy jobbra igazított tabulátor van a 8,5 cm-es pozíción. (G) A jegy hátterében a logó képe látszik (az általad készített hatter.png), a jegy méretére nagyítva. |
A táblázatkezelés ebben a fordulóban még igen egyszerű, minimális ismereteket igényel csupán:
Táblázatkezelési versenyfeladat |
---|
Iskolád közönségszervezőjeként Te tartod a kapcsolatot a mozival. A mozi az alábbi kedvezményeket biztosítja, egyszerre közülük csak az egyik vehető igénybe:
Készíts táblázatot, amelyből bármikor kiolvashatod, hogy adott létszámú (max. 60 fős) csoport számára hogyan tudsz legolcsóbban jegyet szerezni! (A) Hozd létre (rögzített ablaktáblával) az I oszloptól kezdődően az ábrán látható fejléchez tartozó, 60 soros táblázatot! ![]() (B) Számítsd ki 1 nézőre a DIÁK, a CSOPORT, majd az ISKOLA rovathoz tartozó kedvezmény mértékét! A megfelelő módszerrel általánosítsd ezt 2, 3, ..., 60 néző esetére a három oszlopban! (C) Függvény segítségével válaszd ki a három közül a legkedvezőbb esetet, és ennek alapján töltsd ki a DIÁK, a CSOPORT vagy az ISKOLA megnevezések közül a megfelelővel a következő oszlopot! (Ide tehát NEM a kedvezmény mértékét, hanem a kedvezménytípus nevét kell írnod!) Ha a legelőnyösebb változathoz több lehetőség is tartozik, közülük bármelyik nevét szerepeltetheted! (D) A magyar filmekre szóló jegyek árából a mozi egységesen 15% engedményt ad, ha a néző az előző kedvezmények egyikét sem veszi igénybe. Ennek figyelembe vételével, függvény segítségével töltsd ki az utolsó oszlopot a magyar filmek esetén legelőnyösebb kedvezménnyel! Más szóval, ha egy adott létszám esetén a legnagyobb kedvezményt ez a lehetőség nyújtja, akkor a megfelelő cellába kerüljön a MAGYAR szó, ha pedig nem, akkor ismételd meg a DIÁK, a CSOPORT vagy az ISKOLA megnevezések közül a megfelelőt! |
Eszközismeret, dokumentumismeret: papíron ismert célkitűzés pontos megvalósítása.
A rajzolási feladatok általában egyszerűek, a legegyszerűbb rajzolóprogrammal is megvalósíthatók. A versenyzők a feladatokat papíron (költségtakarékosság miatt sajnos fekete-fehérben) és PDF állományokban is megkapják. A rajzolási feladatoknál ez nagyon megkönnyítené a megoldást, hiszen csak vágólapra kellene menteni az éppen látható képernyőképet, majd le kellene vágni róla a rajzhoz nem tartozó részeket. Ennek elkerülése érdekében a PDF állományokban a rajz mögé valamilyen bonyolult háttérképet helyezünk el, aminek az eltávolítása nagyobb munka lenne, mint a kért rajz elkészítése.
A 2006-os téli olimpiáról szól az alábbi rajzolási feladat:
Rajzolási versenyfeladat |
---|
![]() Ügyelj a színek sorrendjére (felső sorban: sötétkék, fekete, piros, alsó sorban: sárga, sötétzöld) és vedd figyelembe, hogy a karikák milyen módon kapcsolódnak egymásba, melyik rész látható, és melyik van kitakarva! |
A szövegszerkesztési feladatoknál is jellemző a minta mellett a minimális utasítás-sorozat megadása. Ezek csak arról szólnak, ami a mintadokumentumon nem látható: pontos méretek, színek. A dokumentumok általános jellemzői a verseny összes feladatában rögzítettek (pl. lapméret, margók, feltételezett betűtípus és méret, ...). Minden más jellemzőt a mellékelt ábráról kell leolvasni. Erről szól az alábbi feladat:
Szövegszerkesztési versenyfeladat t |
---|
![]() A mintán látható követelmények mellett a megoldásodnak az alábbi feltételeket kell teljesítenie! A cellák háttere világos-, illetve sötétkék, a cím sötétkék, az olimpia dátumai (10-től 26-ig) vastagon szedettek, a nyitó- és a záróünnepség napja piros. A cellák négyzet alakúak, a közöttük levő üres, sötétkék sávok feleakkora magasságúak. A jobbra levő 3 cm-es oszlopban az olimpiai láng és a tükörképe is 2,5 cm szélességű. A keretek sötétkékek, a cellákban minden középre van igazítva. |
Bár szövegszerkesztési feladatról van szó, de elképzelhető, hogy egyes részeit más alkalmazói programmal kell megoldani. Itt például az olimpiai láng tükörképét könnyebb valamilyen rajzolóprogrammal előállítani. Egyes táblázatokat könnyebb elkészíteni táblázatkezelővel, majd csak a kész táblázatot kell átvinni a szöveges dokumentumba.
A táblázatkezelési feladatok határozottan nehezebbek, és itt is jellemző, hogy a feladat jelentős részét a mintaként adott ábráról kell leolvasni.
Táblázatkezelési versenyfeladat |
---|
Készíts az olimpia.xls munkafüzet DIAGRAM munkalapjára az olimpiák résztvevőinek számát ábrázoló diagramot! A feladat megoldása érdekében szükség esetén kibővítheted az ADATOK munkalapot. (A) Ábrázold oszlopdiagramon az egyes olimpiákon résztvevő versenyzők számát! ![]() (B) Ugyanezen diagramon tüntesd föl három különböző színnel, egy-egy vízszintes vonallal a legkisebb, a legnagyobb és az átlagos versenyzőszámnak megfelelő szinteket! A diagram készítésekor légy tekintettel a két következő olimpiára is, tehát ha majdan beírjuk az ADATLAP munkalap I20, illetve I21 cellájába az indulók létszámát, akkor a megfelelő magasságú oszlop, illetve maga a létszám értéke is jelenjen meg az arra szolgáló helyen! Ekkor természetesen az átlagot (és ha szükséges, a minimumot vagy a maximumot) jelző vonal is kerüljön új helyére! (C) Ugyanebbe a diagramba illessz a létszámadatokra egy exponenciális trendvonalat (exponenciális regresszió)! Készítsd el a mellékelt ábrának megfelelően a STATISZTIKA munkalapot! A munkalapon az egyazon országban rendezett olimpiákat együtt kezeljük. A feladat megoldása érdekében szükség esetén kibővítheted a STATISZTIKA munkalapot! ![]() |
Megjelenik ebben a fordulóban a prezentációs feladat, szintén mintákkal és ehhez tartozó rövid leírással (csak ahol szükséges).
Prezentációs versenyfeladat |
---|
Az alábbi képeknek megfelelően készítsd el a prezentációt! A felhasználható képek a Kepek könyvtárban, a szövegek az olimpia.txt állományban vannak. A diák háttere egy világoskék-fehér színátmenet legyen! A szövegek színe egységesen sötétkék! 1. dia: ![]() 2. dia: ![]() 3. dia: A térkép alatt látható képeken helyezz el egy tetszőleges beúszási effektet, amely az egérkattintásra hajtódjon végre! A Torino szöveg a http://www.comune.torino.it/ weboldalra hivatkozzon! ![]() 4. dia: A megfelelő linkek:
![]() |
Alkotókészség: adott célkitűzéshez mit tud előállítani.
A harmadik fordulóra jellemző, hogy sok esetben mintát sem adunk, hanem csak követelményeket írunk le. Erről szól például a következő feladat, amelyben egy cikkgyűjtemény alapján egy újságot kell előállítani!
Szövegszerkesztési versenyfeladat |
---|
Az Internetfüggők Országos Egyesülete új civil szervezet. Saját tagjai számára házilag nyomtatott újságot készít. Te leszel a felelős szerkesztője. Az újság terjedelme: 8 oldal A/5 formátumban. Tervezd meg és készítsd el az újság címsorát és kolofonját! A címsor tartalmazza az újság nevén kívül utalást az egyesületre és megjelenéssel kapcsolatos adatokat (megjelenés dátuma, évfolyam, lapszám)! (Az újság nevét neked kell kitalálni!) A kolofonban szerepeljenek a kiadás, a szerkesztés és nyomtatás legfontosabb adatai: a lap neve, a felelős kiadó, felelős szerkesztő! Ezen kívül még szerepelhetnek a szerkesztőség adatai (pl. címe, e-mailje, telefonja); információk az egyesületről, mint a lap tulajdonosáról; a nyomda megnevezése, címe stb.; a lapterjesztő és az előfizetési lehetőség stb. Ez utóbbi adatokat neked kell létrehozni, ha ezeket közölni akarod. A címsor az újság első oldala tetején, a kolofon a lap végén (8. oldalán) legyen egy körülhatárolt téglalapban. Az egyesület logója is szerepeljen valamelyik helyen! Egyes adatokról is szabadon eldönthető, hogy a cím-sorban vagy a kolofonban szerepeljenek. A rendelkezésre álló írások terjedelme lényegesen több, mint ami az újság egy számába belefér, tehát válogatni kell belőlük. A felhasználható írásokat a rovatcímek szerinti fájlokban találod meg. Állítsd elő az újság aktuális számát! (A megjelenés dátuma a verseny napja.) |
Adatbázis-kezelés feladat
Adatbázis-kezelési versenyfeladat |
---|
Az Internetfüggők Országos Egyesülete tagjainak adatait adatbázisban tároljuk. Ebben a feladatban főleg a tagok címeire koncentrálunk. A létrehozott adattáblákkal szeretnénk leírni az irányítószám-város kapcsolatokat. Ez egy több-a-többhöz jellegű kapcsolat, hiszen egy irányítószám alatt több település is lehet (pl. kis falvak), de egy településhez több irányítószám is tartozhat (pl. egy nagy város esetén). ![]() (A) Hozd létre az adattáblákat a fenti információk alapján! Az idegen kulcsokat (kapcsolatokat) úgy állítsd be, hogy az adatbázis-kezelő megőrizze a hivatkozási integritást! (B) Hozz létre egy segéd adattáblát TAGOK néven, a következő oszlopokkal: *kod (szöveges), nev (szöveges), irsz (szöveges), varos (szöveges), pcim (szöveges), tipus (szöveges), ujsag (szöveges) Illeszd be ebbe a táblába a TAGOK.MDB állomány adatait! (C) Készíts hozzáfűző lekérdezést (VAROSOK), ami a TAGOK átmeneti táblából feltölti az IRSZAM táblát úgy, hogy minden, a TAGOK-ban szereplő irányítószám pontosan egyszer szerepeljen benne! (D) Készíts hozzáfűző lekérdezést (IRSZAMOK), ami a TAGOK átmeneti táblából feltölti a VAROS táblát úgy, hogy minden, a TAGOK-ban szereplő város pontosan egyszer szerepeljen a varosnev mezőben! A varoskod generálódjon automatikusan a számláló mező segítségével. (E) Készíts lekérdezést (BUDAPESTI), mely megadja, hogy hány olyan budapesti tag van, akinek az újság mezője üres! (F) Készíts lekérdezést (LAKOSOK), ami megadja, hogy hányan laknak abban a városban, amelyikben a legtöbben laknak! |
A honlapszerkesztés feladat ebben a fordulóban jelenik meg, emiatt kétféle stílusú is lehet. Egyes években mintát és leírást is adunk a feladatról, más években pedig csak a követelményeket írjuk le, mint az alábbi, 2004-es feladatban:
Honlapkészítési versenyfeladat |
---|
A Szakács Informatikusok Szövetsége (SZISZ) konferenciát szervez Informatika a fazékban címmel Alsókocsonyán, a Kastélyszállóban, a Fő utca 12-ben, 2004. április 1-3-án. Készítsd el a konferencia honlapját, az eddig elkészített feladatok eredményeinek felhasználásával! A honlap a http://www.sziszinfo.hu/ címen lesz elérhető. (A kezdőlapot megjelenítő állomány neve legyen index.html!) A honlapon az alábbi menüpontok szerepeljenek.
Kezdőlap tartalma
Konferencia program tartalma
Jelentkezés tartalma
A honlap arculata utaljon a konferencia témájára! Ügyelj arra, hogy a weben használatos kép- és állománytípusokat használj, és hogy a különböző menüpontok minden aloldal megtekintésekor is elérhetők legyenek! |
A rajzolás itt már elsősorban képszerkesztés, fényképek feldolgozása, mint látható egy 2013-as feladatban
Képszerkesztési versenyfeladat |
---|
A mellékelt minta és forrás (sinkanszen_zero.jpg) alapján készíts el egy képrejtvényt (rejtveny.jpg), melynek lényege, hogy az eredeti, és a módosított képek közötti különbségeket kell megtalálni! A forrás képen tüntesd el balról a két vágányt (balról az első és második vágányok között a kép alja felé van egy fehér kő, az maradjon ott!), a vonatnak a bal oldali lámpáját, valamint az első kocsin látható, elölről, az ajtótól számolt 4. és 5. ablakot!
|
Kapcsolódó eszközismeretek: könyvtárstruktúrában, interneten keresés, ...
Példa a 2001. évi budapesti gimnáziumi alkalmazói versenyről, kis változtatással:
Prezentációs versenyfeladat |
---|
Készíts egy bemutatót, amely néhány apró hírt tartalmaz a nagyvilágból! A bemutató 4 diából álljon! Az 1. dia címként, s tartalomjegyzékként is szolgáljon! Az utóbbi nyilván azt jelentse, hogy a fejezetcímre kattintva automatikusan ahhoz a diához lapoz el a PowerPoint. A híranyagokat Interneten kell keresned, 1 oldal terjedelemben 3 országról (Dél-Afrika, Etiópia és Szingapúr). Mindegyik anyagot egy-egy diára kell úgy elhelyezned, hogy a cikk mellett legyen a szintén az Interneten megkeresett – az országhoz tartozó – zászló képe. Minden lap a következő dolgokat tartalmazza a cikk és a kép mellett: egyedi diacím, a cikkre utaló cím a zászlón, maga a cikk is egy tekercset utánzó háttérre van elhelyezve. Ha az Interneten nem találsz anyagot, akkor a C:\SEGED könyvtárban levőt használhatod, de ekkor csak a pontok 50%-át kaphatod meg. |
Összefoglalóan nézzük meg, milyen tudás szükséges az egyes témakörökből az egyes korosztályok versenyein! Mindegyik feladattípusnál szükség lehet a bemenetként kapott nyers (sőt felesleges információt tartalmazó) adatok előfeldolgozására. Ha a kapott anyagokat feldolgoztuk, akkor a következő tennivalóink lehetnek:
Témakör | Tudás |
---|---|
Szövegszerkesztés | Szövegek beillesztése, karakterek formázása. Bekezdések formázása, felsorolások. Képek és más objektumok beillesztése, formázása. Táblázatkészítés, tabulátorok, hasábok. Élőfej és élőláb, lábjegyzet, hivatkozások. Háttér, szegélyek, mintázatok. Oldalbeállítások. Nyelvi szolgáltatások. Stílusok készítése / módosítása. |
Táblázatkezelés | Táblázat létrehozása/módosítása/formázása. Cellaformázás, sorok, oszlopok formázása, feltételes formázás. Cellatartomány rendezése, szűrése. Képletek, függvények, tömbképletek. Részösszegek kezelése. Célérték keresés, esetvizsgálat. Kimutatás és kimutatás-diagram. Képek és más objektumok beszúrása. Diagramkészítés, trendvonal felvétel. |
Adatbázis-kezelés | Adattáblák létrehozása, kapcsolatok beállítása. Frissítő, törlő, módosító és választó lekérdezések. Függvények használata, csoportosítás, csoportokra vonatkozó feltételek. Eredmény sorok formázása, rendezése. Összetett lekérdezések készítése. Űrlapok létrehozása. Jelentések készítése. |
Honlapszerkesztés | Szövegek beillesztése, formázása. Lap tulajdonságainak megadása. Hivatkozások és könyvjelzők. Bekezdések formázása. Rajzelemek, képek beillesztése, kép adott színének átlátszóvá tétele. Flash animációk beillesztése. Táblázatkészítés, beágyazott keret használata. Űrlapok létrehozása; űrlap tartalmának továbbítási módjai. |
Prezentáció | Szövegbevitel, médiaelemek beszúrása. Diaelrendezések alkalmazása. Élőfej, élőláb használata, helyőrzők formázása. Objektumok formázása, hivatkozások elhelyezése, objektumok animációja. Dia áttűnések. Háttér beállítása. Diaminta használata. Diagram készítése, táblázat beszúrása. Vetítési beállítások módosítása. |
Grafika | Kép tulajdonságainak beállítása. Szabadkézi rajzolás. Szín beállítása kódrendszerek szerint. Vonalak, görbék, síkidomok, alakzatok rajzolása. Alakzat kitöltése. Színcsere. Felirat elhelyezése a képen. Elemek elhelyezése és letörlése. Gyakori képmanipulálási műveletek. Képek exportálása különböző formátumokban |
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
A tananyag az ELTESCORM keretrendszerrel készült