Vissza az előzőleg látogatott oldalra (nem elérhető funkció)Vissza a tananyag kezdőlapjára (P)Ugrás a tananyag előző oldalára (E)Ugrás a tananyag következő oldalára (V)Fogalom megjelenítés (nem elérhető funkció)Fogalmak listája (nem elérhető funkció)Oldal nyomtatása (nem elérhető funkció)Oldaltérkép megtekintése (D)Keresés az oldalon (nem elérhető funkció)Súgó megtekintése (S)

Informatika oktatása / Mi az informatika?

Tanulási útmutató

Összefoglalás

Sok más tantárggyal szemben az informatikáról érdemes feltenni azt a kérdést, hogy mi is legyen az informatika tantárgyban. A többi tantárggyal szemben az informatika nagyon rövid múltra tekinthet vissza, és ez a rövid múlt alatt is rohamosan változott.

Emiatt a kérdés nemcsak „ma” érdekes, hanem a jövőben is érdekes lesz.

Mi az informatika?

1. Az informatika definíciója

Az informatika, mint az egyik legfiatalabb tudományterület, műveltségi terület, igen nehezen megfogalmazható. Ennek egyik oka a terület fiatalsága, másik pedig a rendkívül gyors fejlődése, s hatása sok más műveltségi területre.

Az informatika éppen napjainkban olvad össze a hagyományos kommunikációval, s ennek hatásai már az átlagembert is elérték (Internetes kommunikáció, mobil kommunikáció), s feltűntek a média és az informatika összeolvadásának első jelei is.

A más műveltségi területekre való hatása miatt a határai nagyon képlékenyek. Nehezen definiálható például az öröklődéssel, a genetikával kapcsolatban, hogy hol ér véget a biológia és hol kezdődik az informatika.

Nézzünk két lehetséges definíciót!

Definíció-1: az informatika az információ keletkezésével, továbbításával, tárolásával, feldolgozásával foglalkozó tudomány (azaz része a hírközlés, a szórakoztató elektronika, a genetika, a pszichológia, a technika, ...).

Definíció-2: informatika = a számítógépes információfeldolgozás eszközeivel, általános módszereivel foglalkozó tudományterület.

Megjegyzés

Számítógépes információfeldolgozás helyett ma már inkább intelligens eszközzel való információ feldolgozásról beszélhetünk.

Az első definíció inkább a német (francia), a második pedig az angol nyelvterülethez köthető. Az első definíció nyilvánvalóan az általánosabb megfogalmazás, a második pedig a speciálisabb (még akkor is, ha a számítógép kifejezést a lehető legszélesebben értelmezzük, azaz beleértjük pl. a mobiltelefont is).

Ezzel persze az informatika definiálását tulajdonképpen elhalasztottuk, hiszen visszavezettük az információ fogalmára.

Megpróbálhatjuk másképpen is megközelíteni a kérdést. Az informatika alapvetően az ember-ember kommunikációval foglalkozó tudomány. Ez szintén igen általános fogalom, hiszen része a beszéd, az írás, a mimika, a viselkedés, ... Az ember-ember kommunikáció először az írás megjelenésével vált erőteljesen két részre: az információadó, illetve vevő térben és időben máshol lehet. Az elmúlt 50 év számítástechnikai (hírközlési) fejlődése nagyon sok új lehetőséget teremtett a két fél közötti információ „feldolgozására”. Ebből tulajdonképpen újra egy általánosabb és egy szűkebb definíciót hozhatunk ki: beszélhetünk emberek közötti általános kommunikációról, illetve intelligens kommunikációs eszközökön keresztüli kommunikációról. [BA1,BA2]

Célunk ebben a műben az informatika általános definiálásánál sokkal szűkebb lesz: meg szeretnénk határozni, hogy mi a közoktatásban az informatika műveltségi terület tartalma.

Vissza a tartalomjegyzékhez

Új Széchenyi terv
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszirozásával valósul meg.

A tananyag az ELTESCORM keretrendszerrel készült