Vissza az előzőleg látogatott oldalra (nem elérhető funkció)Vissza a tananyag kezdőlapjára (P)Ugrás a tananyag előző oldalára (E)Ugrás a tananyag következő oldalára (V)Fogalom megjelenítés (nem elérhető funkció)Fogalmak listája (nem elérhető funkció)Oldal nyomtatása (nem elérhető funkció)Oldaltérkép megtekintése (D)Keresés az oldalon (nem elérhető funkció)Súgó megtekintése (S)

Informatika oktatása / Az ismeretkörök részletezése /G. Infokommunikáció

Az ismeretkörök részletezése

G. Infokommunikáció

Az infokommunikáció kétféle ismeretet tartalmaz: az információkeresést és közlést, valamint a kommunikációt. Emiatt kétféle kompetencia fejlesztésében játszik kiemelkedő szerepet: a kommunikációs képességben és az információs tájékozódási és tájékoztatási képességben. Nem elhanyagolható azonban emellett az alkalmazói képesség és alkotóképesség fejlesztő szerepe sem.

Az információközlés (honlapkészítés) nagyon sok elvet átvesz az Alkalmazói ismeretekből. valamint az Alkalmazói rendszerek kezeléséből és a Programozás eszközeiből. A kommunikáció – mivel mindenhol természetes személyekről van szó – kapcsolódik az Információs társadalom biztonsági, jogi és etikai kérdéseihez is.

1-4. osztály (6-10 éves kor)

Itt célként tűzhetjük ki érdekes információk megtalálását és felhasználását.

Már ebben a korosztályban találkozhatnak a tanulók az Internettel, a honlapokon való barangolással. Nagyon sok olyan honlap létezik ma is, amelyek ezen korosztály számára is sok hasznos információt tartalmaznak (pl. Állatkert, Csodák palotája).

A technikai eszközök fejlődésével már a 6-10 éves gyerekek kezébe is eljutnak személyes kapcsolatokra alkalmas infokommunikációs eszközök, ebben a korosztályban mégis inkább a csoportos kommunikációs formákat erősítenénk. El tudunk képzelni például egy osztályfórumot, ahol az éppen közösséggé alakuló osztály tagjai kommunikálhatnak egymással, mindenki számára nyilvánosan.

Vissza a tartalomjegyzékhez

5-6. osztály (11-12 éves kor)

A célt ebben a korosztályban bővíthetjük a számunkra szükséges információ megkeresésével; illetve a kommunikáció alapjainak megismerésével.

Itt kezdődhet a komolyabb Internetes barangolás, szabad felfedezés, e korosztály számára lényegesen több hasznos honlap található. Egy szemléletes hasonlat: erdőben barangolunk, akár kitaposott utakon is, de térképünk még nincs és másokat sem tudunk megkérdezni.

A csoportok közötti kommunikációnak kellene itt erősödni. Ez speciális levelezést és csevegést jelent, amely nagyobb csoportok, osztályok közötti kapcsolattartást, együttműködést jelent. Van értelme kilépni az osztály, sőt az iskola közösségéből, olyan projektmunkákban részt venni, amelyben akár fizikailag távol levő osztályok is dolgozhatnak.

A kommunikáció akár saját magunkkal is történhet, szükségünk lehet különböző dokumentumok, programok, adathalmazok átvitelére egyik számítógépről egy másikra (például az iskolairól az otthonira). Ezt ebben a korosztályban levelezéssel célszerű megvalósítani.

Vissza a tartalomjegyzékhez

7-8. osztály (13-14 éves kor)

Itt már erőteljesebb lehet a keresési célok megfogalmazása, a térképi információk keresése (térinformatikai alapalkalmazások), a személyes kommunikáció kiteljesedése, valamint megjelenhet az egyszerűbb információközlés, honlapok készítése, azaz hasznos információ elrendezése mások számára.

Ebben a korosztályban jöhet elő a kulcsszavas keresők használata, egyelőre csak egyszerű szavak keresésével. Ez természetesen azzal járhat, hogy nagyon sok találatot kapunk, nem is mindig hiteleseket. Érdemes tehát a megtalált információ hitelességével, fontosságával is foglalkozni.

Most kezdhető el a saját – egyszerű – honlapok készítése, a szövegszerkesztő programok lehetőségeiből kiindulva. Nem elsősorban a technikai, technológiai ismeretek elsajátításával érdemes foglalkozni, hanem a honlapok tartalmi elemeivel, a honlapkészítés esztétikai és ergonómiai elveivel.

Most jöhet el az idő, amikor előtérbe kerülnek az egyéni kommunikációs formák, az elektronikus levelezés, csevegés. Az egyéni kommunikációs formákat jól fel lehet használni a projektmunkákban az együttműködésre, együtt gondolkodásra. Emiatt természetesen kapcsolható hozzá a megosztott dokumentumok kezelésére alkalmas szoftvervilág.

Mivel az Informatikai eszközök ismeretkörben ekkor teljesedik ki a számítógépen tárolt adatok struktúrájának ismerete (könyvtárszerkezet), ettől már csak egy lépés távoli számítógépek elérése, adatok mozgatása különböző számítógépek között (pl. ftp, távoli asztal).

Itt foglalkozhatunk a térinformatika alapjaival, az Interneten található tematikus térképek felhasználásával. Használhatjuk a térképeket keresésre, tájékozódásra, útvonaltervezésre. Az interaktív, nagyítható, segédinformációkkal ellátott térképek drasztikusan átalakíthatják a közlekedési szokásokat.

Vissza a tartalomjegyzékhez

9-10. osztály (15-16 éves kor)

Ebben a korosztályban az előző célkitűzéseit bővíthetjük: foglalkozhatunk az információ látványosabb, vizuális megjelenítésével, a tájékozódást támogató intelligens eszközökkel, valamint a csoportok közötti kommunikációval.

A honlapkészítés kiteljesedése következhet a középiskolás korban. Itt már szükség lehet Web-szerkesztő programok használatára, melyek sokkal több lehetőséget tartalmaznak egy egyszerű szövegszerkesztőnél. A statikus honlapokon megjelenhetnek dinamikus elemek, grafikák, animációk.

Most már a csoportos kommunikációval kell foglalkozni, szóba jöhet levelezőlisták, fórumok, hírcsoportok használata, az Internet lehetőségeinek kihasználásával más közösségekkel való kapcsolattartás, együttműködés.

Kibővülő alkalmazási terület lehet a térinformatikai jellegű szoftverek alkalmazása, interaktív térkép használata, útvonalkeresők, útvonal-összeállítók felhasználása konkrét feladatokban.

Vissza a tartalomjegyzékhez

11-12. osztály (17-18 éves kor)

Itt kettős célt fogalmazhatunk meg: a szoftverfejlesztésre alkalmasoknál a kommunikáció programozási jellegű ismereteivel kell foglalkozni, a többieknél pedig az egyre terjedő hétköznapi kommunikációs alkalmazásokkal, valamint kommunikációs hálózatok építésével.

Megjegyzés

A hálózaton itt most szociális, emberek közötti hálózatokat értünk, s nem az informatika számítógépes hálózat fogalmát.

Az informatikus pályákra készülőknél megjelenhet a HTML-programozás, a programozható jellegű Web-es alkalmazások.

Itt jöhet szóba a kommunikációs eszközök összekapcsolása, annak megértése, hogy a mobiltelefon és a számítógép, a kábeltévé és az Internet egymáshoz szervesen kapcsolódó kommunikációs lehetőségeket tartalmaznak.

A térinformatikai alkalmazásokban megjelenhetnek a navigációs eszközök, a mobil helymeghatározó eszközök alkalmazásai.

Vissza a tartalomjegyzékhez

Új Széchenyi terv
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszirozásával valósul meg.

A tananyag az ELTESCORM keretrendszerrel készült