Vissza az előzőleg látogatott oldalra (nem elérhető funkció)Vissza a tananyag kezdőlapjára (P)Ugrás a tananyag előző oldalára (E)Ugrás a tananyag következő oldalára (V)Fogalom megjelenítés (nem elérhető funkció)Fogalmak listája (nem elérhető funkció)Oldal nyomtatása (nem elérhető funkció)Oldaltérkép megtekintése (D)Keresés az oldalon (nem elérhető funkció)Súgó megtekintése (S)

Informatika oktatása / Az informatika kulcsfogalmai /L. Mérés, vezérlés, szabályozás

Az informatika kulcsfogalmai

2. A kulcsfogalmak áttekintése

L. Mérés, vezérlés, szabályozás

A számítógép külső rendszerekhez kapcsolódó mérési és vezérlési feladatait meg lehet fogalmazni a legkülönfélébb tantárgybeli (fizika, kémia, biológia, sőt ipari) feladatok alapján.

A mérés, vezérlés, szabályozás témaköre túlmutat az informatikán, elektronikai tudást is igényel. Főként programozható elektronikai eszközök alkalmazása, készítése során találkozhatnak vele a diákok tanulmányaik során. Bár többnyire elektronikai szakközépiskolákban foglalkoznak jobban a témával, mégis indokolt lehet az általános iskolákban és a gimnáziumokban is foglalkozni vele. Itt elsősorban a robotika oktatásban való megjelenése lehet indokolt. A robotok alkalmazása a programozás tanításának egy lehetséges útja. Akár lehet ezzel is kezdeni a programozás tanulását, de akik már programoztak korábban, a számukra is van mindig továbblépési lehetőség. A különböző szenzorok segítségével különféle méréseket végezhetünk el. Sok közülük önállóan is működik, de egybeépítve egy vezérelhető robottal automatikus méréseket is végezhetünk.

A külső rendszerek szolgáltatta jelek a technika világában sokszor analógok (azaz folytonosak), ami a „számjegyes gondolkozású” (digitális) számítógép számára földolgozhatatlan. Ezért a jelek transzformálására van szükség, amit az ún. A/D átalakító végzi.

A méréssel és a vezérléssel kapcsolatban tudnivaló: a célgép működését különböző erre alkalmas jelekkel programozott időközökben irányítja, tekintet nélkül annak pillanatnyi állapotára.

A szabályozásról: a számítógép fogad és küld adatokat a célgépbe, illetve kimeneti kapujára (portjára). A program értékeli a fogadott adatokat és ezek alapján küldi az irányító adatokat.

A mérési, vezérlési, szabályozási feladatok megoldásra a legjobb modellt a robotok adják (aminek alapja sok más informatikai eszközhöz hasonlóan a játék).

1-4. évfolyam fejlesztési feladatai

A számítógéppel egyszerű automatákat (Lego játékok, robotok) vezérelhetünk, mozgathatunk, velük célfeladatokat oldhatunk meg.

Fogalmak:

5-6. évfolyam fejlesztési feladatai

Egyes automaták a külvilágot érzékelhetik (mikrofon, kamera, ...) és ezek alapján módosíthatják tevékenységüket (például automata jármű vezérlése, robotpilóta). Meg kell érteniük, hogy ezek az automaták az érzékelt külvilág hatására is csak azok között a lehetőségek (illetve viselkedési formák) közül választhatnak, amelyeket a programozójuk kitalált.

Fogalmak:

7-8. évfolyam fejlesztési feladatai

Meg kellene ismerni a szaktárgyak kísérleteiben megjelenő mérőeszközt (hőmérő, fénymérő, feszültségmérő, árammérő, ...), legyenek tisztában azzal, hogy ezeket a mérőeszközöket számítógéphez lehet csatolni, s a mérést számítógéppel kiértékelni.

Meg kell ismerni, hogy a robotok nemcsak programmal „taníthatók”, hanem mintával/utánzással is (pl. egy robotkart először mi mozgatunk egy adott tárgy megfogásához és elmozdításához, és eközben az operációs rendszere feljegyzi, hogy milyen lépéseket tett meg, majd legközelebb ezeket a lépéseket, mint tárolt programot, már önállóan is végre tudja hajtani).

Fogalmak:

9-10. évfolyam fejlesztési feladatai

Számítógépes mérések természettudományos órákon, a mérések számítógépes feldolgozása. A tanulók értsék meg, hogy a számítógép képes különböző más berendezéseket vezérelni, érzékelők által a külvilágból adatokat szerezni.

Legyenek tisztában a vezérlés és szabályozás alapelvével, ismerjenek egyszerű példákat (pl. világítás bekapcsolása, ha sötét van, száraz virágföld érzékelése esetén az öntöző bekapcsolása)! Az analóg, illetve a digitális jeleket különböztessék meg egymástól, az A/D, illetve a D/A átalakítás szükségességével legyenek tisztában. Tudják, hogy az intelligens gyártórendszerek a számítógépek mérési, vezérlési lehetőségeire épülnek!

Fogalmak:

Vissza a tartalomjegyzékhez

Új Széchenyi terv
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszirozásával valósul meg.

A tananyag az ELTESCORM keretrendszerrel készült