A 90-es évek második felében két terület fejlődött rohamosan, s fejlődésük közben egyre inkább össze is kapcsolódott. Az egyik az Internet, a másik pedig a mobilkommunikáció. E két terület összefonódásáról szól az Infokommunikáció.
Az Interneten kétféle tevékenységgel találkozhatunk. Az egyikben információt közlünk, melyet sokan, különböző időben és módon érhetnek el. Ide tartozik a honlapok rendszere, a távoli adatbázisok, információs rendszerek elérése, az adatletöltés távoli gépekről, ... Itt alapvető szerepet játszik az információ közlése, valamint későbbi keresése. Lényeges tehát az információ tudatos elrendezése, méghozzá a későbbi felhasználás elősegítése érdekében, valamint a hatékony információszerzési technikák kidolgozása.
A másikban kommunikálunk másokkal, ami lehet kétoldalú, mint az elektronikus levelezésben, a személyek közötti telefonálásban, a videotelefonálásban; illetve sokoldalú, mint a levelezőlisták használatában, a csevegőcsatornákon, a videokonferencia-rendszerekben, ...
A mobiltelefon ma már nemcsak egyszerű hordozható telefonkészülék, hanem levelezésre (sms), multimédia levelezésre (mms), honlapokon való barangolásra (wap) szolgáló intelligens készülék .
Bármelyik eszközt, bármelyik tevékenységet is nézzük, az eszközismeret felett mindenhol ott van a kommunikáció.
Napjainkra az ember-ember, illetve az ember-csoport kommunikáció alapvetően megváltozott, a kommunikáló felek közé intelligens eszközök épültek be; illetve ezen intelligens eszközök újfajta kommunikációs lehetőségeket teremtettek vagy a régieket egyszerűsítették. Ezt az újfajta kommunikációt alkotó és a jogokat körültekintően figyelembe vevő módon kell használni a mindennapokban: a tanulásban, a munkavégzésben, a kapcsolatteremtésben, a kikapcsolódásban, az önképzésben, a pihenésben, a fejlődésben.
Hagyományos kommunikáció fajtái:
Infokommunikáció lehetőségei:
Itt célként tűzhetjük ki érdekes információk megtalálását és felhasználását. Ezt elsősorban az könnyíti meg, ha az adott honlapokon térképet is találunk, ami megkönnyíti a keresést.
Fogalmak:
A célt ebben a korosztályban bővíthetjük a számunkra szükséges információ megkeresésével; illetve a kommunikáció alapjainak megismerésével. Itt kezdődhet a komolyabb Internetes barangolás, szabad felfedezés, e korosztály számára lényegesen több hasznos honlap található.
A csoportok közötti kommunikációnak kellene itt elkezdődni. Ez speciális levelezést és csevegést jelent, amely nagyobb csoportok, osztályok közötti kapcsolattartást, együttműködést jelent. Ehhez szükség van azon intelligens ismeretére, amelyek lehetővé teszik a közvetlen vagy a közvetett infokommunikációt. Itt szóba kerülhet a kapcsolatfelvétel technológiája, a partnerek elérhetőségének vizsgálata, a partnerek megkeresése.
Fogalmak:
Itt már erőteljesebb lehet a keresési célok megfogalmazása, a térképi információk keresése (térinformatikai alapalkalmazások), a személyes kommunikáció kiteljesedése, valamint megjelenhet az egyszerűbb információközlés, honlapok készítése, azaz hasznos információ elrendezése mások számára.
Ebben a korosztályban jöhet elő a kulcsszavas keresők használata, egyelőre csak egyszerű szavak keresésével. Mivel interneten sokféle információ található, el kell kezdenünk foglalkozni az információ hitelességével is (elhiggyem-e, amit olvastam?, melyiket tartsam hitelesnek a többféle közül?, ...).
Most kezdhető el a saját – egyszerű – honlapok készítése, a szövegszerkesztő programok lehetőségeiből kiindulva. Ha honlapot készítünk, akkor mindenképpen szó kell essék az információ célszerű elrendezéséről (strukturális elrendezés, tagolás, kiemelés, ...)
Most jöhet el az idő, amikor előtérbe kerülnek az egyéni kommunikációs formák, az elektronikus levelezés, csevegés különböző eszközökkel. Itt egyaránt fontos az eszközök lehetőségeinek megismerése és a célszerű, hasznos és hatékony kommunikációs formák megismerése.
A kommunikáció mellet szóba jöhet adatok (képek, zenék, szöveges állományok) cseréje, letöltése, nyilvános és zárt letöltő helyek használata.
Fogalmak:
Ebben a korosztályban az előző célkitűzéseit bővíthetjük: foglalkozhatunk az információ látványosabb, vizuális megjelenítésével, a tájékozódást támogató intelligens eszközökkel, valamint a csoportok közötti kommunikációval.
A honlapkészítés kiteljesedése következhet a középiskolás korban. Itt már szükség lehet Web-szerkesztő programok használatára, melyek sokkal több lehetőséget tartalmaznak egy egyszerű szövegszerkesztőnél. A statikus honlapokon megjelenhetnek dinamikus elemek, grafikák, animációk. A honlapok felhasználó barátságára is figyelmet kell fordítani, meg kell ismerni azokat a módszereket, amelyek megkönnyítik a használók munkáját (hierarchikus struktúra, térkép, könyvjelző, kitaposott út, ...)
Újabb alkalmazási terület lehet a térinformatikai jellegű szoftverek alkalmazása, interaktív térkép használata, útvonalkeresők, útvonal-összeállítók felhasználása konkrét feladatokban.
Szót kell ejteni arról, hogy az információ áru, annak minden következményével együtt, illetve az információbiztonságról (és ennek jogi, technikai kérdéseiről is).
Most újra a csoportos kommunikációval kell foglalkozni, szóba jöhet fórumok, levelezőlisták, hírcsoportok használata, az Internet lehetőségeinek kihasználásával más közösségekkel való kapcsolattartás, együttműködés (közösségi hálók),... Fontos feladat annak meghatározása, hogy adott kérdést kihez intézzünk (ki ért hozzá), kitől várhatunk hiteles válaszokat.
A végcél az információs rendszerek értő használata lehet, azaz a következő kérdésekkel is foglalkoznunk kell: a kérdést hol kell megfogalmazni? (pl. ha szeretnénk eljutni A településről B településre), hogyan kell jó kérdést feltenni?, hogyan lehet a választ gyorsan megtalálni?, ...
Fogalmak:
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
A tananyag az ELTESCORM keretrendszerrel készült