Az információ és annak felhasználása központi szerepet foglal el a jelenkori társadalmak működésében. Az információ megszerzéséhez, megértéséhez, feldolgozásához, alkotó alkalmazásához szükséges ismeretek, készségek elsajátítása elengedhetetlen. Az intelligens és interaktív hálózati technológiák, szolgáltatások fejlődésével, valamint elterjedésével kibővültek a kommunikáció lehetőségei, ami jelentősen befolyásolja a személyközi társas, kulturális kapcsolatokat. A tanulóknak gyakorlatot kell szerezniük a különböző kommunikációs technológiák használatában annak érdekében, hogy a dinamikusan változó kommunikációs környezetben eligazodjanak, tudatosan és felelősen éljenek az információszerzési és interaktív lehetőségekkel. Az oktatási rendszernek tehát lehetővé kell tennie, hogy a tanulók megismerkedhessenek az információs technológiákkal, valamint az információkezelés jogi és etikai szabályaival.
Az informatikai eszközök és információforrások használata veszélyeket is hordoz. A tanulóknak meg kell ismerniük az információk és a gondolkodás összefüggéseit, az informatikai környezet egészségre gyakorolt hatását, a túlzott használat ártalmait, valamint az információs technológia használatának legális kereteit.
A multimédia kommunikációban betöltött szerepe egyre jelentősebb, így az írott szöveg mellett az informatika tanítása során az audiovizuális elemekkel is foglalkozni kell.
Az informatika mindennapi életünk szerves részévé vált. A földrajzi elhelyezkedésből és az anyagi különbségekből adódó esélyegyenlőtlenség jelentősen csökkenthető az informatikai eszközök és a könyvtári szolgáltatások használatával. Az információ nyilvánossá és mindenki számára hozzáférhetővé válása esélyt ad a demokrácia erősítésére.
Az informatikaoktatás célja a praktikus alkalmazói tudás, a készség- és képességfejlesztés mellett a logikus, algoritmikus gondolkodás és a problémamegoldás tanítása. A műveltségi terület fontos feladata, hogy felkészítse a tanulókat az informatikai eszközök, információforrások önálló és csoportos használatára.
Az informatika műveltségterület fejlesztési céljai akkor valósulhatnak meg, ha az egyes tantárgyak, műveltségterületek tanítása és a tanórán kívüli iskolai tevékenységek szervesen, összehangolt módon kapcsolódnak az informatikához. Az informatika műveltségterület egyes elemeinek elsajátíttatása, a készségek fejlesztése, az informatikai tudás alkalmazása tehát valamennyi műveltségterület feladata.
A fejlesztési feladatok szerkezete
Az alábbi táblázatokban található nyilak azt jelzik, hogy az adott tevékenység a felsőbb évfolyamokon is folytatódik, a következő képzési szakaszra érvényes kiegészítésekkel.
B1. Az informatikai eszközök használata
A fejlesztési feladatok meghatározása/kijelölése során nem az ösztönös, rutinszerű használaton, hanem az eszközök lehetőségeinek ismeretén, tudatos, alkotó felhasználásán van a hangsúly.
1–4. évfolyam |
5–8. évfolyam |
9–12. évfolyam |
|
---|---|---|---|
5–6. évfolyam |
7–8. évfolyam |
||
Ismerkedés az adott informatikai környezettel. |
Adott informatikai környezet tudatos használata. |
Tájékozódás a különböző informatikai környezetekben. |
Az informatikai környezet tudatos alakítása. |
Az informatikai eszközök egészségre gyakorolt hatásának megismertetése, → |
→a szerzett ismeretek bővítése. |
Az egészséges munkakörnyezet megteremtése. |
|
A számítógéppel való interaktív kapcsolattartás ismert programokon keresztül, → |
→valamint a legszükségesebb perifériák bemutatása és használata. |
Az informatikai eszközök működési elveinek megismerése és használata. |
A számítógépes perifériák megismerése, használatbavétele, működésük fizikai alapjai. |
Alkalmazások kezelésének megismerése. |
Az operációs rendszer alapműveleteinek megismerése. |
Az operációs rendszer és a számítógépes hálózat alapszolgáltatásainak használata. |
Az operációs rendszer, a számítógépes hálózat és a részüket képező egyéb szolgáltatások megismerése és használata. |
Az ismert eszközök közül az adott feladat megoldásához alkalmas hardver- és szoftvereszköz kiválasztása. |
Az összetett munkához szükséges eszközkészlet kiválasztási szempontjainak megismerése. |
||
Az adatok biztonságos tárolása. |
B2. Alkalmazói ismeretek
A kiemelt részterületek: szövegszerkesztés, ábra-, (fény)kép- és videoszerkesztés, multimédia-fejlesztés, prezentáció készítése, táblázatkezelés, adatbázis-kezelés.
B2.1. Írott és audiovizuális dokumentumok elektronikus létrehozása
A gyakorlati életben használt legfontosabb írott formátumok gépi megvalósítása, igény a mondanivaló lényegét tükröző esztétikus külalak kialakítására.
1–4. évfolyam |
5–8. évfolyam |
9–12. évfolyam |
|
---|---|---|---|
5–6. évfolyam |
7–8. évfolyam |
||
Egyszerű, rajzos és személyhez kötődő dokumentumok készítése. A rajzeszközök megfelelő használata, → |
→ rajzos-szöveges dokumentumok létrehozása, átalakítása, formázása, mentése. Szövegműveletek végrehajtása. |
Rajzos-szöveges, táblázatos dokumentumok létrehozása, átalakítása, formázása. A dokumentumtípusok megismerése. |
Nagyobb dokumentumok létrehozása, átalakítása, formázása. Különböző formátumú produktumok készítése, a megfelelő formátum célszerű kiválasztása. |
Egyszerű zenés alkalmazások, animációk elkészítése és használata. |
Multimédiás dokumentumok előállítása kész alapelemekből, → |
→ illetve az alapelemek készítése. Előadások, bemutatók készítése. |
Multimédiás dokumentumok készítése. Interaktív anyagok, bemutatók készítése. |
A feladat megoldásához szükséges alkalmazói környezet használata,→ |
→ alkalmazói eszközök kiválasztása és komplex használata. |
B2.2. Adatkezelés, adatfeldolgozás, információmegjelenítés
Az adatok kezelése és feldolgozása az alapja egy-egy folyamat elemzésének és a döntés-előkészítésnek. Az ezeket kezelő eszközök működésének megismerése és megértése fontos a mindennapokban való eligazodáshoz.
1–4. évfolyam |
5–8. évfolyam |
9–12. évfolyam |
|
---|---|---|---|
5–6. évfolyam |
7–8. évfolyam |
||
A környezetünkben lévő személyek, tárgyak jellemzőinek kiválasztása, rögzítése. |
Az adat szemléltetését, értelmezését, vizsgálatát segítő eszközök megismerése, → |
→ eszközök, illetve módszerek megismerése, → |
→eszközök kezelése. |
Adatok csoportosítása, értelmezése, → |
→ táblázatba rendezése, |
→ azok grafikus ábrázolása, következtetések levonása, → |
→ statisztikai jellemzők kiszámolása, következtetések levonása. |
Néhány közhasznú információforrás megismerése, → |
→ használata. |
Adatbázisokból való információszerzés módjainak megismerése. |
Adatbázisokból, számítógépes hálózatból való információszerzés megismerése. |
|
Adatkeresés digitális tudásbázis-rendszerben (SDT), → |
→ a megtalált információ rögzítése, értelmezése, feldolgozása. |
Adatok tárolásához szükséges egyszerű adatbázis kialakítása. |
|
Térképhasználati ismeretek alapozása, → |
→ keresése az interneten. |
Térinformatikai alapismeretek. |
B3. Problémamegoldás informatikai eszközökkel és módszerekkel
Természeti és társadalmi környezetünk megértéséhez modelleket alkotunk, e modelleket pedig számítógéppel is létrehozhatjuk és vizsgálhatjuk. Adatstruktúrákkal dolgozunk, tevékenységsorozatokat, kommunikációs és információkeresési folyamatokat tervezünk. Cél, hogy a tanulók sajátítsák el a számítógépes problémamegoldás tervezésének és megvalósításának módszereit. Legyenek képesek kiválasztani a megoldáshoz leginkább megfelelő hardver-szoftver eszközöket. Ha a problémamegoldás során több eszközt használnak, akkor legyenek képesek megoldani a közöttük levő adatátadás feladatát.
B3.1. A probléma megoldásához szükséges módszerek és eszközök kiválasztása
1–4. évfolyam |
5–8. évfolyam |
9–12. évfolyam |
|
---|---|---|---|
5–6. évfolyam |
7–8. évfolyam |
||
Információ kifejezése beszéddel, írással, rajzzal, jelekkel, → |
→ jellemző felhasználási lehetőségeinek megismerése. |
|
|
Az algoritmus hétköznapi fogalmának megismerése. |
Az algoritmus informatikai fogalmának megismerése. |
A problémák megoldásához szükséges eszközök és módszerek megismerése, → |
→ valamint ezek komplex alkalmazása. |
Problémák megoldása részben tanári segítséggel, részben önállóan. |
Problémák megoldása önállóan, illetve irányított csoportmunkában, → |
→ munkacsoportban. A problémamegoldó tevékenység tervezése. |
|
Ábra készítése teknőcgrafikával. |
A robotika alapjainak megismerése, → |
→ egyszerű vezérlési problémák megoldása. |
|
B3.2. Algoritmizálás és adatmodellezés
A hétköznapi tevékenységek algoritmizálható részleteinek felismerése és megfogalmazása különféle formákban.
1–4. évfolyam |
5–8. évfolyam |
9–12. évfolyam |
|
---|---|---|---|
5–6. évfolyam |
7–8. évfolyam |
||
Egyszerűbb algoritmusok felismerése, megfogalmazása, végrehajtása. |
Adott feladat megoldásához tartozó algoritmusok megfogalmazása, megvalósítása számítógépen, → |
→ a feladat megoldásához algoritmuselemek, algoritmusok tervezése, végrehajtása, → |
→ algoritmusok elemzése. |
|
A problémamegoldás során az ismert adatokból az eredmények meghatározása. |
A problémamegoldáshoz szükséges adatok és az eredmény kapcsolata, → |
→ megtervezése, értelmezése. |
|
|
Elemi és összetett adatok megkülönböztetése, kezelése, → |
→ használata. Adatmodellezés, egyszerű modellek megismerése. |
Egy egyszerű, automata elvű fejlesztőrendszer használata. |
Feladatok megoldása egyszerű, automata elvű fejlesztőrendszerrel. |
Robotvezérlési, grafikai feladatok megoldása fejlesztőrendszerrel. |
|
B3.3. Egyszerűbb folyamatok modellezése
Modellkészítés a környezet folyamatainak tanulmányozására.
1–4. évfolyam |
5–8. évfolyam |
9–12. évfolyam |
|
---|---|---|---|
5–6. évfolyam |
7–8. évfolyam |
||
A tanuló által a hétköznapokban használt modell vizsgálata eltérő paraméterekkel. |
A szabályozó eszközök hatásának megfigyelése oktatóprogramokban. |
Véletlen jelenségek modelljeinek megismerése, a paramétermódosítás hatásainak megfigyelése. |
Mérések és szimulációk, a paramétermódosítás hatásai, törvényszerűségek megfogalmazása, modellalkotás egyszerű tevékenységekre. |
B4. Infokommunikáció
A magán, a hivatalos és a közérdekű kommunikációban való hatékony részvételhez szükséges ismerni az egyes kommunikációs formák közti különbségeket, eltérő funkcióikat, hatásaikat és technikai megvalósításuk módjait.
B4.1. Információkeresés, információközlési rendszerek
A kommunikáció alapfeltétele, hogy a célnak megfelelő információkat közlési szándékainknak megfelelően közvetítsük. A publikálás, közlés történhet többek között nyomtatásban, adatbázisok feltöltésével, információs rendszereken vagy weblapokon keresztül. A mások által közzétett információk hatékony visszakereséséhez a keresési technikák mellett fontos a pontos kérdésfeltevés és az információközlési rendszerek ismerete.
1–4. évfolyam |
5–8. évfolyam |
9–12. évfolyam |
|
---|---|---|---|
5–6. évfolyam |
7–8. évfolyam |
||
Egyszerű helyzetekkel kapcsolatos kérdések megfogalmazása. |
Keresőkérdések megfogalmazása. |
Összetett keresések űrlapok segítségével. |
|
Irányított információkeresés → |
→ és eredményének értelmezése. |
Hatékony, céltudatos információszerzés. |
Önálló információszerzés. |
|
Információforrások irányított kiválasztása,→ |
→ hitelességének vizsgálata, szelektálása. |
Az információk közlési célnak megfelelő alakítása, a manipuláció felismerése. |
|
|
Nyomtatásra és webes publikálásra szánt dokumentumok készítése. |
A publikálás módszereinek megismerése. |
B4.2. Az információs technológián alapuló kommunikációs formák
Az infokommunikáció az informatika, a hírközlés és a média konvergenciáját, integrálódását fejezi ki.
1–4. évfolyam |
5–8. évfolyam |
9–12. évfolyam |
|
---|---|---|---|
5–6. évfolyam |
7–8. évfolyam |
||
|
Az információ küldésének és fogadásának megismerése. |
A kommunikációs modell megismerése. Infokommunikációs eszközök használata, a mobilkommunikációs eszközök megismerése. |
Kommunikációra képes eszközök összekapcsolási lehetőségeinek megismerése. |
Az elterjedt infokommunikációs eszközök lehetőségeinek és kockázatainak megismerése. |
Kapcsolatteremtés infokommunikációs eszközök útján. Felelős magatartás az online világban. |
A kommunikációs célnak megfelelő választás a médiumok között. A fogyatékkal élőkkel való és a fogyatékkal élők közötti kommunikációt biztosító eszközök megismerése. |
Az infokommunikációs eszközök mindennapi életre gyakorolt hatásának vizsgálata. |
B4.3. Médiainformatika
Az elektronikus médiumok értő használata informatikai tudást feltételez. A tanulókkal meg kell ismertetni az új média lehetőségeit, a virtuális valóságot, az interaktív médiát és az elektronikus könyv használatát.
1–4. évfolyam |
5–8. évfolyam |
9–12. évfolyam |
|
---|---|---|---|
5–6. évfolyam |
7–8. évfolyam |
||
Az informatikai eszközöket alkalmazó média egyes lehetőségeinek megismerése. |
Internetes portálok, szöveges és képi információforrások használata. |
A hagyományos médiumok modern megjelenési formáinak megismerése, alkalmazásuk a megismerési folyamatban. |
A hagyományos médiumoktól különböző, informatikai eszközöket alkalmazó lehetőségek, azok felhasználása a megismerési folyamatban. |
B5. Az információs társadalom
A tanulók ismerjék meg az IKT alkalmazásával felmerülő etikai, pszichológiai, szociológiai és jogi kérdéseket annak érdekében, hogy a technika fejlődése és az információrobbanás hozta változások szerepét és életükre gyakorolt hatását értelmezni tudják.
B5.1. Az információkezelés jogi és etikai vonatkozásai
Figyelmet kell fordítani az adatbiztonsággal, az adatmegőrzéssel, a szerzői és a személyiségi joggal kapcsolatos szabályokra, valamint az informatikai rendszerek alkalmazásával és az információ megbízhatóságával kapcsolatos veszélyekre.
1–4. évfolyam |
5–8. évfolyam |
9–12. évfolyam |
|
---|---|---|---|
5–6. évfolyam |
7–8. évfolyam |
||
A személyi információk és a személyes adatok fogalmának megismerése. |
Az informatikai biztonság kérdései, az adatokkal való visszaélések, veszélyek megismerése, → |
→ azok kivédése, a védekezés módszereinek megismerése. Az információ hitelessége és ellenőrzési lehetőségeinek megismerése. |
Az adatvédelmi alapfogalmakkal és az információhitelesség megőrzési technikáival való megismerkedés. |
A netikett alapjainak megismerése. |
Az infokommunikációs viselkedési szabályok megismerése. A források és saját gondolatok megkülönböztetése. |
Az informatikai eszközök alkalmazásának fontosabb etikai kérdései. Az információforrások etikus felhasználásának megismerése. |
Szerzői jogi alapfogalmak. Az infokommunikációs publikálási szabályok megismerése. |
|
|
Az információ és az informatika emberi kapcsolatokra gyakorolt hatásának megismerése. |
Az információ és az informatika gazdaságra, környezetre, kultúrára, személyiségre, egészségre gyakorolt hatásának megismerése. |
B5.2. Az e-szolgáltatások szerepe és használata
Az elektronikus hivatali ügyintézés és az elektronikus vásárlás/eladás biztonságos lebonyolítási feltételeinek szempontjait és szabályait meg kell ismertetni a tanulókkal.
1–4. évfolyam |
5–8. évfolyam |
9–12. évfolyam |
|
---|---|---|---|
5–6. évfolyam |
7–8. évfolyam |
||
A gyerekeknek szóló legelterjedtebb elektronikus szolgáltatások megismerése. |
Az e-szolgáltatások hétköznapi életben betöltött szerepének megismerése. |
Az e-szolgáltatások használatának célirányos megismerése, → |
→ előnyeinek és veszélyeinek megismerése. A fogyasztói viselkedést befolyásoló technikák felismerése a médiában. |
B6. Könyvtári informatika
A könyvtárak információforrásaikkal és szolgáltatásaikkal meghatározó tanulási forrásközpontjai, nyitott műhelyei a tanulásnak, tanításnak. Ennek garanciája a tanulók könyvtárhasználati műveltsége, ide értve a könyvtári információkeresési informatikai lehetőségeinek alkalmazását is.
1–4. évfolyam |
5–8. évfolyam |
9–12. évfolyam |
|
---|---|---|---|
5–6. évfolyam |
7–8. évfolyam |
||
Eligazodás az iskolai könyvtár tér- és állományszerkezetében. |
Könyvtártípusok megkülönböztetése. Az iskolai könyvtár eszköztárának készségszintű használata. |
A lakóhelyi könyvtár eszköztárának készségszintű használata. |
A különböző információs intézmények, elektronikus könyvtárak, adatbázisok funkcióinak megismerése. |
A könyvtárak alapszolgáltatásainak ismerete, a használat szabályainak betartása. |
A hagyományos és új információs eszközökön alapuló könyvtári szolgáltatások megismerése. |
Könyvtári szolgáltatások irányított alkalmazása a tanulásban és a tájékozódásban. |
A könyvtári információs rendszer szolgáltatásainak aktív felhasználása a tanulásban. |
Elterjedt dokumentumtípusok, elektronikus források formai, tartalmi jellemzőinek megismerése, megkülönböztetése, használatuk alapjai. |
A korosztálynak készült tájékoztató források biztos használata. A tanulmányi problémának megfelelő források kiválasztása. |
Kézikönyvek, ismeretterjesztő források önálló kiválasztása, felhasználása tanulmányi célokhoz. |
|
A források azonosító adatainak megállapítása. |
A forrásmegjelölés alapjainak alkalmazása, etikai vonatkozásainak megértése. |
A bibliográfia hivatkozástechnikájának alkalmazása a leggyakrabban használt dokumentumtípusok esetén. |
Hivatkozásjegyzék, irodalomjegyzék készítése. A források alkotó felhasználása az etikai normák követésével. |
1–4. évfolyam
1. Az informatikai eszközök használata
2. Alkalmazói ismeretek
2.1. Írott és audiovizuális dokumentumok elektronikus létrehozása
2.2. Adatkezelés, adatfeldolgozás, információmegjelenítés
3. Problémamegoldás informatikai eszközökkel és módszerekkel
3.1. A probléma megoldásához szükséges módszerek és eszközök kiválasztása
3.2. Algoritmizálás és adatmodellezés
3.3. Egyszerűbb folyamatok modellezése
4. Infokommunikáció
4.1. Információkeresés, információközlési rendszerek
4.2. Az információs technológián alapuló kommunikációs formák
4.3. Médiainformatika
5. Az információs társadalom
5.1. Az információkezelés jogi és etikai vonatkozásai
5.2. Az e-szolgáltatások szerepe és használata
6. Könyvtári informatika
5–8. évfolyam
1. Az informatikai eszközök használata
2. Alkalmazói ismeretek
2.1. Írott és audiovizuális dokumentumok elektronikus létrehozása
2.2. Adatkezelés, adatfeldolgozás, információmegjelenítés
3. Problémamegoldás informatikai eszközökkel és módszerekkel
3.1. A probléma megoldásához szükséges módszerek és eszközök kiválasztása
3.2. Algoritmizálás és adatmodellezés
3.3. Egyszerűbb folyamatok modellezése
4. Infokommunikáció
4.1. Információkeresés, információközlési rendszerek
4.2. Az információs technológián alapuló kommunikációs formák
4.3. Médiainformatika
5. Az információs társadalom
5.1. Az információkezelés jogi és etikai vonatkozásai
5.2. Az e-szolgáltatások szerepe és használata
6. Könyvtári informatika
9–12. évfolyam
1. Az informatikai eszközök használata
2. Alkalmazói ismeretek
2.1. Írott és audiovizuális dokumentumok elektronikus létrehozása
2.2. Adatkezelés, adatfeldolgozás, információmegjelenítés
3. Problémamegoldás informatikai eszközökkel és módszerekkel
3.1. A probléma megoldásához szükséges módszerek és eszközök kiválasztása
3.2. Algoritmizálás és adatmodellezés
3.3. Egyszerűbb folyamatok modellezése
4. Infokommunikáció
4.1. Információkeresés, információközlési rendszerek
4.2. Az információs technológián alapuló kommunikációs formák
4.3. Médiainformatika
5. Az információs társadalom
5.1. Az információkezelés jogi és etikai vonatkozásai
5.2. Az e-szolgáltatások szerepe és használata
6. Könyvtári informatika
A Nemzeti Alaptanterv (és a ráépülő kerettantervek) alapvető problémája, hogy 10 éves elképzeléseket tartalmaz az informatika szerepéről. Bevezeti ugyan a modern informatikai eszközöket az oktatásba, de nem foglalkozik az újabb tantervelméleti (koncepcionális szint), tematikai és módszertani fejleményekkel.
Az informatika műveltségi területen témaköröket határozunk meg, megfogalmazzuk a fejlesztendő informatikai kompetenciákat, továbbá felépítjük az informatika kulcsfogalmait. A modern informatika tantervalkotásban ezekre építünk.
Nagy-Britanniában például tematikai szempontból az alábbiak szerint képzelik el az informatikát [UK]:
We suggest that a new curriculum in Computer Science and Information Technology should consist of the following three distinct strands:
- Computer Science as a discrete discipline.
- Information Technology as a discrete discipline.
- Digital Literacy, understood as basic functional skills, such as the ability to use a keyboard, mouse, email, and web browser.
A fenti idézet – és nagyon sok új tantervi törekvés – arra is utal, hogy jelentősen eltolódnak az arányok az informatikaoktatáson belül. Átalakul a tantárgyfelépítési rendszere is. A fontosabb problémák:
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
A tananyag az ELTESCORM keretrendszerrel készült