C Követelmények E
C Iskolatípusok a tanmenetekhez E
C Iskolatípus névhez rendelése E
C Stratégiai játék E
C Az első kiselőadás ütemezése E
C A második kiselőadás ütemezése E
C Tematika E
A tárgy
elfogadtatásához az alábbiak teljesítésére van szükség:
·
A
gyakorlatokon való aktív részvétel
·
Országos
informatikai verseny lebonyolításában való részvétel
·
Tanmenet
szerkesztése (egyéni feladat – beadása a
félév végéig)
·
A
feldolgozott iskolafajtához tartozó tanmenetben szereplő valamelyik órához tankönyvfejezet
írása (egyéni feladat – beadása a félév
végéig)
·
Annak meggondolása, hogy milyen módon kellene
átalakítani az informatika tárgy azon témáit, amelyek keményen kötődtek az MS
termékekhez (a dokumentum beadása a félév végéig)
·
Egy számítógépes stratégiai játék bemutatása oktatási
szempontokból (a dokumentum beadása a félév végéig)
Részletezés:
·
Órai részvétel
Az összevont gyakorlatok
előadás-szerűek, de –több ízben– helyben elvégzendő feladatokat is
tartalmaznak; a csoportbontásban tartott gyakorlatokon önállóan feldolgozott témák
kerülnek előadásra.
·
Középiskolai tanmenet
legalább 1 éves Informatika tantárgyhoz
Igényesen kidolgozott, legalább 5-7
oldalnyi dokumentum, amelyben a tervezett
informatikai témák órái a tervezett sorrendben, óránkénti bontásban; kitérve a
tervezett számonkérésre is (mellékletként egy példa-feladatsor és értékelési
elvek). Természetesen az „elő‑” és „utófeltételek” megadását is le kell
írni.
A dokumentum igényessége természetesen vonatkozik a
helyesírásra és a szövegszerkesztő adta szerkesztési lehetőségek színvonalas
kiaknázására (fejlécek, lapszámozás, stílusok, ábrák stb.).
Alábbiakban felsoroljuk azokat a
körülményeket, amelyeket figyelembe véve kell elkészíteni a tanmenetet:
|
Iskolafajta |
Évfolyam |
Specialitás |
1 |
4-osztályos gimnázium |
9. |
Matematika |
2 |
4-osztályos gimnázium |
10. |
Természettudományos |
3 |
4-osztályos gimnázium |
11. |
Idegen nyelves |
4 |
4-osztályos gimnázium |
12. |
Művészeti |
5 |
4-osztályos gimnázium |
9. |
Informatika |
6 |
4-osztályos gimnázium |
10. |
Általános |
7 |
4-osztályos gimnázium |
11. |
Matematika |
8 |
4-osztályos gimnázium |
12. |
Informatika |
9 |
4-osztályos gimnázium |
9. |
Természettudományos |
10 |
4-osztályos gimnázium |
10. |
Matematika |
11 |
4-osztályos gimnázium |
11. |
Informatika |
12 |
4-osztályos gimnázium |
12. |
Matematika |
13 |
4-osztályos gimnázium |
9. |
Általános |
14 |
4-osztályos gimnázium |
10. |
Idegen nyelves |
15 |
4-osztályos gimnázium |
11. |
Általános |
16 |
4-osztályos gimnázium |
12. |
Természettudományos |
17 |
4-osztályos gimnázium |
9. |
Idegen nyelves |
18 |
4-osztályos gimnázium |
10. |
Informatika |
19 |
4-osztályos gimnázium |
11. |
Természettudományos |
20 |
4-osztályos gimnázium |
12. |
Általános |
21 |
6-osztályos
gimnázium |
7. |
Matematika |
22 |
6-osztályos
gimnázium |
8. |
Természettudományos |
23 |
6-osztályos
gimnázium |
9. |
Idegen nyelves |
24 |
6-osztályos
gimnázium |
10. |
Művészeti |
25 |
6-osztályos
gimnázium |
11. |
Rajz és vizuális
kultúra |
26 |
6-osztályos
gimnázium |
12. |
Általános |
27 |
6-osztályos
gimnázium |
7. |
Matematika |
28 |
6-osztályos gimnázium |
8. |
Informatika |
29 |
6-osztályos
gimnázium |
9. |
Természettudományos |
30 |
6-osztályos
gimnázium |
10. |
Matematika |
31 |
6-osztályos
gimnázium |
11. |
Informatika |
32 |
6-osztályos
gimnázium |
12. |
Idegenforgalmi |
33 |
6-osztályos
gimnázium |
7. |
Általános |
34 |
6-osztályos gimnázium |
8. |
Humán |
35 |
6-osztályos
gimnázium |
9. |
Általános |
36 |
6-osztályos
gimnázium |
10. |
Természettudományos |
37 |
6-osztályos
gimnázium |
11. |
Idegen nyelves |
38 |
6-osztályos
gimnázium |
12. |
Rajz és vizuális
kultúra |
39 |
6-osztályos
gimnázium |
7. |
Természettudományos |
40 |
6-osztályos
gimnázium |
8. |
Általános |
41 |
6-osztályos
gimnázium |
9. |
Matematika |
42 |
6-osztályos
gimnázium |
10. |
Természettudományos |
43 |
6-osztályos
gimnázium |
11. |
Humán |
44 |
6-osztályos
gimnázium |
12. |
Művészeti |
45 |
6-osztályos
gimnázium |
7. |
Informatika |
46 |
6-osztályos gimnázium |
8. |
Általános |
47 |
6-osztályos
gimnázium |
9. |
Matematika |
48 |
6-osztályos
gimnázium |
10. |
Informatika |
49 |
6-osztályos
gimnázium |
11. |
Természettudományos |
50 |
6-osztályos
gimnázium |
12. |
Matematika |
51 |
4-osztályos szakközépiskola |
9. |
Vendéglátó ipari |
52 |
4-osztályos szakközépiskola |
10. |
Művészeti |
53 |
4-osztályos szakközépiskola |
11. |
Informatika |
54 |
4-osztályos szakközépiskola |
12. |
Informatika |
55 |
4-osztályos szakközépiskola |
9. |
Művészeti |
56 |
4-osztályos szakközépiskola |
10. |
Vendéglátó ipari |
57 |
4-osztályos szakközépiskola |
11. |
Közgazdasági |
Az iskolatípus
személyhez rendelését –amelyhez a tanmenetet meg kell alkotni– az alábbi
táblázat tartalmazza (a 2012.02.13-i
állapot szerinti ETR-es jelentkezések alapján):
Név |
Sorszám |
Név |
Sorszám |
Barta Anita |
23 |
Mischinger Péter |
16 |
Csongrádi Tamás |
38 |
Molnár Katalin |
32 |
Király Dániel |
3 |
Nikházy László |
47 |
Kiss Csaba |
36 |
Oriskó Norbert |
28 |
Lámfalusi Mónika Rita |
12 |
Sándor Bence |
25 |
Mezei Judit |
31 |
|
|
·
Tankönyvfejezet
Az előbbi tanmenet egy
szabadon választott órájához tankönyvfejezet
írása. A tankönyvről felteendő, hogy az év megelőző óráihoz tartozó anyagot
fejezetekre bontva tartalmazza. A megírandó fejezet a célcsoport számára emészthető
formában és mennyiségben tálalja a tanmenet adott órájához rendelt anyagrészt
(feladatokkal, példákkal ellátva). A fejezeten érződik
az egész tankönyv igényessége.
·
MS
szoftver helyett valami más az informatika tárgyban
Annak
meggondolása, hogy milyen módon
kellene átalakítani az informatika tárgy azon témáit, amelyek keményen kötődtek
az MS termékekhez.
Azaz miben tér el –mondjuk– a WinXP (v.
Win2007) a helyébe lépő valamely Linuxtól (v. Sulixtól),
az Office egyes alkotó elemei és az LibreOffice (az OpenOffice utódja) megfelelő elemeitől. Az utóbbiak
helyére esetleg valamilyen böngészőbe ágyazott alkalmazói programot (pl. Google Docs) képzelhetünk. Az
elemzés során az előadó párhuzamot von a korábbi és a bevezetendő szoftver
jellegzetességei között, bemutatja az áttérés nehézségeit, és megoldást
javasol.
A bemutatás „kerek” előadás formájában történik (számítógéppel támogatva).
Kérem, hogy az előadására különös gonddal készítsék elő az elektronikus
anyagot, hiszen a laborgépekre installálni nem tudunk, ennek ellenére kerek
kép kell kialakuljon a bemutatott szoftverről,
oktatási alkalmazhatóságáról.
Az előadás dokumentum formában félév végéig
beadandó, igényesen kivitelezve; értékelési szempontok: itt olvashatók. Az igényesség
mibenlétéről lásd a tanmenetnél olvashatókat.
A szorosabban vett téma személyhez
rendelése:
Név |
Téma |
Barta Anita |
PowerPoint vs. Google Docs |
Csongrádi Tamás |
PowerPoint vs. Prezi |
Király Dániel |
PowerPoint vs. Impress (ÎLibreOffice) |
Kiss Csaba |
Inkscape (esetleg
Visio) vs. Draw (ÎLibreOffice) |
Lámfalusi Mónika Rita |
Excel vs. Google Docs |
Mezei Judit |
Word vs. Writer (ÎLibreOffice) |
Mischinger Péter |
WinXP vs. Ubuntu |
Molnár Katalin |
Access vs. Base (ÎLibreOffice) |
Nikházy László |
WinXP vs. Sulix |
Oriskó Norbert |
Word vs. Google Docs |
Sándor Bence |
Excel vs. Calc (ÎLibreOffice) |
·
Egy számítógépes stratégiai játék bemutatása oktatási
szempontokból
A játék lényegének és kezelésének részletes
bemutatása mellett nagy hangsúllyal ki kell térni az oktatási bevetésének lehetőségeire, előnyeire/veszélyeire, és
módszertanára is. Kérem, hogy az előadására különös gonddal készítsék elő
az elektronikus anyagot, hiszen a laborgépekre installálni a szoftvereket nem
tudjuk, ennek ellenére kerek kép kell kialakuljon a
bemutatott szoftverről, oktatási alkalmazhatóságáról. Néhány ötlet az elemzésre érdemes játékokról: Ikariam, Travian, Klánháború, SecondOrb, The West, World of Warcraft,
és továbbiak bő tárházaként bogarászhatnak a következő web-helyeken:
http://www.miniclip.com/games/hu/, http://startlapjatekok.hu/.
http://armorgames.com/.
A bemutatás „kerek” előadás formájában történik (számítógéppel támogatva).
Kérem, hogy az előadására különös gonddal készítsék elő az elektronikus
anyagot, hiszen a laborgépekre installálni nem tudunk, ennek ellenére kerek kép
kell kialakuljon a bemutatott szoftverről, oktatási
alkalmazhatóságáról. Az előadás dokumentum formában
félév végéig beadandó, igényesen kivitelezve; értékelési szempontok: itt olvashatók. Az igényesség mibenlétéről lásd a tanmenetnél olvashatókat.
·
Informatika verseny
szervezésében és feladatértékelésben való
részvétel
Nemes Tihamér (Alkalmazói) |
|
2012.03.24. (szombat, 9-17) – szervezés |
2012.03.26.-28. (hétfő-szerda) – értékelés |
LOGO |
|
2012.04.14. (szombat, 9-15) – szervezés |
2012.04.16.-18. (hétfő-szerda) – értékelés |
Az előadásokat csak az erre
szánt gyakorlatokon lehet megtartani. Figyelembe veendő, hogy aránytalan
jelentkezések esetén az előadásra –idő hiányában– nem kerül sor; ez esetben azt
nem tudjuk értékelni.
Az alábbi táblázatokban,
aki/ami pirossal lett szedve, azzal valami gond van (pl. nem vette föl a
gyakorlatot, v. hiányzik a téma…). Akik eddig semmit sem jeleztek, azok
„egykeként” olvashatók, téma nélkül. Mivel jelen beosztás provizórikus, ezért
addig, amíg valaki nekünk elképzeléseit nem jelzi, más időpontra tudta nélkül
is áthelyezhetjük (az arányosabb időkihasználás érdekében).
Az első
témakörben elhangzó előadások személyekhez rendelése olvasható az alábbiakban.
Az egy-egy alkalomra tervezett előadások száma az esetleges
(velünk egyeztetett) cserék folytán nem változhat. Ügyelni kell a témaválasztásra:
egy alkalommal ugyanaz a téma nem hangozhat el több példányban.
04.17. kedd 1015-1145 PC4
labor |
|
Lámfalusi Mónika |
Mezei Judit |
Oriskó Norbert |
Sándor Bence |
|
|
04.24. kedd 1015-1145 PC4
labor |
|
Barta Anita |
Kiss Csaba |
Molnár
Katalin |
Csongrádi
Tamás |
Király Dániel |
Nikházy László: 05.15. |
A második témakörben elhangzó előadások személyekhez
rendelése olvasható az alábbiakban.
05.08. kedd 1015-1145 PC4
labor |
|
Kiss Csaba: Command and Conquer – Red Alert 3 |
|
Molnár
Katalin: Age of Mithogy (??? :o) |
Csongrádi
Tamás: Civilization V |
Lámfalusi Mónika: Crop
Circles |
|
05.15. kedd 1015-1145 PC4
labor |
|
Mezei Judit: The
Battle for Westnoth |
Oriskó Norbert: Hóditó |
Király
Dániel: Europa Universalis
& al. |
Sándor Bence: Röfik |
Nikházy László: Age
of Empires II. – The Age
of Kings |
Nikházy László: WinXP vs
Sulix |
Az írásos anyagok elektronikus beküldési határideje: 2012.
május 20. (vasárnap) éjfél.
A beadás a moodle-n keresztül
történik („Informatika
oktatása”). Egyetlen, EHAKÓD-dal azonosított
tömörített állományban.
Aláírást és jegyet csak az kaphat, aki a
követelményeket időben és maradéktalanul teljesítette.
Alkalom |
Téma |
||||
|
|
|
|
|
|
1. |
02.07. |
|
|
|
Regisztráció |
2. |
02.14. |
|
|
E |
Számonkérési formák. Tipikus
hibák az informatika-alkalmazásban, a programozásban. |
3. |
02.21. |
|
|
E |
Informatika és nyelv |
4. |
02.28. |
|
|
E |
Kimenetszabályozás: érettségi vizsga. I-i szakképzés, az Országos
Képzési Jegyzék (OKJ), speciális szakképzések. Az Európai
Számítógép-használói Jogosítvány (ECDL). |
5. |
03.06. |
|
|
E |
A programozás egyes
módszertani kérdései. |
6. |
03.13. |
|
|
E |
Informatikai
versenyek, tehetséggondozás –
Tudnivalók az informatikai versenyek értékelésének elveiről.– A LOGO verseny tudnivalói. – Az Alkalmazói, a Nemes
Tihamér verseny tudnivalói. |
7. |
03.20. |
|
|
E |
Operációs rendszerek
felhasználói felületei és az oktatás. |
|
03.24. |
|
|
G |
versenyszervezésben
való részvétel |
|
03.26. |
-28. |
|
G |
versenyfeladatok
értékelése |
8. |
03.27. |
|
|
E |
Matematika és
programozás. Programozási modellek („Karesz a robot”, hétköznapi
algoritmusok) Az első
programozási nyelv kérdései. |
9. |
04.03. |
|
|
|
Tavaszi szünet |
10. |
04.10. |
|
|
|
Tavaszi szünet |
|
04.14. |
|
|
G |
versenyszervezésben
való részvétel |
|
04.16. |
-18. |
|
G |
versenyfeladatok
értékelése |
11. |
04.17. |
|
|
|
Bemutató
gyakorlatok – informatikai eszközök 1. |
12. |
04.24. |
|
|
G |
Bemutató
gyakorlatok – informatikai eszközök 2. |
13. |
05.01. |
|
|
|
Május elsejei szünet |
14. |
05.08. |
|
|
G |
Bemutató
gyakorlatok – egy programozási téma 1. |
15. |
05.15. |
|
|
G |
Bemutató
gyakorlatok – egy programozási téma 2. |
· E tematika pdf-ben
· Mintatanterv I.-IV.
· Számonkérések informatikából. Tipikus hibák. (pdf
)· Tehetséggondozás – tudnivalók informatikai versenyekről (pdf)
· Informatika, nyelv és oktatás – az oktatás szoftvereinek nyelvéről (ppt, pdf, html)
· A programkészítés didaktikája (ppt, html, pdf)
· A közoktatás elvárásai a számítógépek „OR-felületeitől” (ppt, pdf)