Tudnivalók
az „Informatika oktatása” tárgy
2011/2012 tanév
tavaszi félévéről

Tartalom

C Követelmények E

C Iskolatípusok a tanmenetekhez E

C Iskolatípus névhez rendelése E

C Stratégiai játék E

C Informatikai verseny E

C Az első kiselőadás ütemezése E

C A második kiselőadás ütemezése E

C Tematika E

A tárgy követelményei

A tárgy elfogadtatásához az alábbiak teljesítésére van szükség:

·         A gyakorlatokon való aktív részvétel

·         Országos informatikai verseny lebonyolításában való részvétel

·         Tanmenet szerkesztése (egyéni feladat – beadása a félév végéig)

·         A feldolgozott iskolafajtához tartozó tanmenetben szereplő valamelyik órához tankönyv­fejezet írása (egyéni feladat – beadása a félév végéig)

·         Annak meggondolása, hogy milyen módon kellene átalakítani az informatika tárgy azon témáit, amelyek keményen kötődtek az MS termékekhez (a dokumentum beadása a félév végéig)

·         Egy számítógépes stratégiai játék bemutatása oktatási szempontokból (a dokumentum beadása a félév végéig)

Részletezés:

·         Órai részvétel

Az összevont gyakorlatok előadás-szerűek, de –több ízben– helyben elvégzendő feladato­kat is tartalmaznak; a csoportbontásban tartott gyakorlatokon önállóan feldolgozott té­mák kerülnek előadásra.

·         Középiskolai tanmenet legalább 1 éves Informatika tantárgyhoz

Igényesen kidolgozott, legalább 5-7 oldalnyi dokumentum, amelyben a tervezett informati­kai témák órái a tervezett sorrendben, óránkénti bontásban; kitérve a tervezett számonké­résre is (mellékletként egy példa-feladatsor és értékelési elvek). Természetesen az „elő‑” és „utófeltételek” megadását is le kell írni.

A dokumentum igényessége természetesen vonatkozik a helyesírásra és a szövegszerkesztő adta szerkesztési lehetőségek színvonalas kiaknázására (fejlécek, lapszámozás, stílusok, ábrák stb.).

Alábbiakban felsoroljuk azokat a körülményeket, amelyeket figyelembe véve kell elkészí­teni a tanmenetet:

 

Iskolafajta

Évfolyam

Specialitás

1

4-osztályos gimnázium

9.

Matematika

2

4-osztályos gimnázium

10.

Természettudományos

3

4-osztályos gimnázium

11.

Idegen nyelves

4

4-osztályos gimnázium

12.

Művészeti

5

4-osztályos gimnázium

9.

Informatika

6

4-osztályos gimnázium

10.

Általános

7

4-osztályos gimnázium

11.

Matematika

8

4-osztályos gimnázium

12.

Informatika

9

4-osztályos gimnázium

9.

Természettudományos

10

4-osztályos gimnázium

10.

Matematika

11

4-osztályos gimnázium

11.

Informatika

12

4-osztályos gimnázium

12.

Matematika

13

4-osztályos gimnázium

9.

Általános

14

4-osztályos gimnázium

10.

Idegen nyelves

15

4-osztályos gimnázium

11.

Általános

16

4-osztályos gimnázium

12.

Természettudományos

17

4-osztályos gimnázium

9.

Idegen nyelves

18

4-osztályos gimnázium

10.

Informatika

19

4-osztályos gimnázium

11.

Természettudományos

20

4-osztályos gimnázium

12.

Általános

21

6-osztályos gimnázium

7.

Matematika

22

6-osztályos gimnázium

8.

Természettudományos

23

6-osztályos gimnázium

9.

Idegen nyelves

24

6-osztályos gimnázium

10.

Művészeti

25

6-osztályos gimnázium

11.

Rajz és vizuális kultúra

26

6-osztályos gimnázium

12.

Általános

27

6-osztályos gimnázium

7.

Matematika

28

6-osztályos gimnázium

8.

Informatika

29

6-osztályos gimnázium

9.

Természettudományos

30

6-osztályos gimnázium

10.

Matematika

31

6-osztályos gimnázium

11.

Informatika

32

6-osztályos gimnázium

12.

Idegenforgalmi

33

6-osztályos gimnázium

7.

Általános

34

6-osztályos gimnázium

8.

Humán

35

6-osztályos gimnázium

9.

Általános

36

6-osztályos gimnázium

10.

Természettudományos

37

6-osztályos gimnázium

11.

Idegen nyelves

38

6-osztályos gimnázium

12.

Rajz és vizuális kultúra

39

6-osztályos gimnázium

7.

Természettudományos

40

6-osztályos gimnázium

8.

Általános

41

6-osztályos gimnázium

9.

Matematika

42

6-osztályos gimnázium

10.

Természettudományos

43

6-osztályos gimnázium

11.

Humán

44

6-osztályos gimnázium

12.

Művészeti

45

6-osztályos gimnázium

7.

Informatika

46

6-osztályos gimnázium

8.

Általános

47

6-osztályos gimnázium

9.

Matematika

48

6-osztályos gimnázium

10.

Informatika

49

6-osztályos gimnázium

11.

Természettudományos

50

6-osztályos gimnázium

12.

Matematika

51

4-osztályos szakközépiskola

9.

Vendéglátó ipari

52

4-osztályos szakközépiskola

10.

Művészeti

53

4-osztályos szakközépiskola

11.

Informatika

54

4-osztályos szakközépiskola

12.

Informatika

55

4-osztályos szakközépiskola

9.

Művészeti

56

4-osztályos szakközépiskola

10.

Vendéglátó ipari

57

4-osztályos szakközépiskola

11.

Közgazdasági

Az iskolatípus személyhez rendelését –amelyhez a tanmenetet meg kell alkotni– az aláb­bi táblázat tartalmazza (a 2012.02.13-i állapot szerinti ETR-es jelentkezések alapján):

Név

Sorszám

Név

Sorszám

Barta Anita

23

Mischinger Péter

16

Csongrádi Tamás

38

Molnár Katalin

32

Király Dániel

3

Nikházy László

47

Kiss Csaba

36

Oriskó Norbert

28

Lámfalusi Mónika Rita

12

Sándor Bence

25

Mezei Judit

31

 

 

A pirossal/kékkel szedettek utólag (2011.02.17-én, 2011.02.21-én) kerültek a listára föl. (Ez tükrözi az ETR ekkori állapotát.)

·         Tankönyvfejezet

Az előbbi tanmenet egy szabadon választott órájához tankönyvfejezet írása. A tankönyvről felteendő, hogy az év megelőző óráihoz tartozó anyagot fejezetekre bontva tartalmazza. A megírandó fejezet a célcsoport számára emészthető formában és mennyiségben tálalja a tanmenet adott órájához rendelt anyagrészt (feladatokkal, példákkal ellátva). A fejezeten érződik az egész tankönyv igényessége.

·         MS szoftver helyett valami más az informatika tárgyban

Annak meggondolása, hogy milyen módon kellene átalakítani az informatika tárgy azon témáit, amelyek keményen kötődtek az MS termékekhez.

Azaz miben tér el –mondjuk– a WinXP (v. Win2007) a helyébe lépő valamely Linuxtól (v. Sulixtól), az Office egyes alkotó elemei és az LibreOffice (az OpenOffice utódja) megfelelő eleme­itől. Az utóbbiak helyére esetleg valamilyen böngészőbe ágyazott alkalmazói prog­ramot (pl. Google Docs) képzelhetünk. Az elemzés során az előadó párhuzamot von a ko­rábbi és a bevezetendő szoftver jellegzetességei között, bemutatja az áttérés nehézségeit, és megoldást javasol.

A bemutatás „kerek” előadás formájában történik (számítógéppel támogatva). Kérem, hogy az előadására különös gonddal készítsék elő az elektronikus anyagot, hiszen a labor­gépekre installálni nem tudunk, ennek ellenére kerek kép kell kialakuljon a bemutatott szoftverről, oktatási alkalmazhatóságáról.
Az előadás dokumentum formában félév végéig beadandó, igényesen kivitelezve; értéke­lési szempontok: itt olvashatók. Az igényesség mibenlétéről lásd a tanmenetnél olvasható­kat.

A szorosabban vett téma személyhez rendelése:

Név

Téma

Barta Anita

PowerPoint vs. Google Docs

Csongrádi Tamás

PowerPoint vs. Prezi

Király Dániel

PowerPoint vs. Impress (ÎLibreOffice)

Kiss Csaba

Inkscape (esetleg Visio) vs. Draw (ÎLibreOffice)

Lámfalusi Mónika Rita

Excel vs. Google Docs

Mezei Judit

Word vs. Writer (ÎLibreOffice)

Mischinger Péter

WinXP vs. Ubuntu

Molnár Katalin

Access vs. Base (ÎLibreOffice)

Nikházy László

WinXP vs. Sulix

Oriskó Norbert

Word vs. Google Docs

Sándor Bence

Excel vs. Calc (ÎLibreOffice)

·         Egy számítógépes stratégiai játék bemutatása oktatási szempontokból

A játék lényegének és kezelésének részletes bemutatása mellett nagy hangsúllyal ki kell térni az oktatási bevetésének lehetőségeire, előnyeire/veszélyeire, és módszertanára is. Kérem, hogy az előadására különös gonddal készítsék elő az elektronikus anyagot, hiszen a laborgépekre installálni a szoftvereket nem tudjuk, ennek ellenére kerek kép kell kialakuljon a bemutatott szoftverről, oktatási alkalmazhatóságáról. Néhány ötlet az elem­zésre érdemes játékokról: Ikariam, Travian, Klánháború, SecondOrb, The West, World of Warcraft, és továbbiak bő tárházaként bogarászhatnak a következő web-helyeken:
 
 http://www.miniclip.com/games/hu/, http://startlapjatekok.hu/. http://armorgames.com/.

A bemutatás „kerek” előadás formájában történik (számítógéppel támogatva). Kérem, hogy az előadására különös gonddal készítsék elő az elektronikus anyagot, hiszen a labor­gépekre installálni nem tudunk, ennek ellenére kerek kép kell kialakuljon a bemutatott szoftverről, oktatási alkalmazhatóságáról. Az előadás dokumentum formában félév végéig beadandó, igényesen kivitelezve; értékelési szempontok: itt olvashatók. Az igényesség mi­benlétéről lásd a tanmenetnél olvashatókat.

·         Informatika verseny szervezésében és feladatértékelésben való részvétel

Figyelem: az időpontok rögzítettek, nem pótolhatók!

Nemes Tihamér (Alkalmazói)

2012.03.24. (szombat, 9-17) – szervezés

2012.03.26.-28. (hétfő-szerda) – értékelés

LOGO

2012.04.14. (szombat, 9-15) – szervezés

2012.04.16.-18. (hétfő-szerda) – értékelés

A verseny-adminisztrációban való részvételre történt jelentkezések pillanatnyi állása: megtekinthető.

Kiselőadások ütemezése

Az előadásokat csak az erre szánt gyakorlatokon lehet megtartani. Figyelembe veendő, hogy aránytalan jelentkezések esetén az előadásra –idő hiányában– nem kerül sor; ez esetben azt nem tudjuk értékelni.

Az alábbi táblázatokban, aki/ami pirossal lett szedve, azzal valami gond van (pl. nem vette föl a gyakorlatot, v. hiányzik a téma…). Akik eddig semmit sem jeleztek, azok „egykeként” olvashatók, téma nélkül. Mivel jelen beosztás provizórikus, ezért addig, amíg valaki ne­künk elképzeléseit nem jelzi, más időpontra tudta nélkül is áthelyezhetjük (az arányosabb időkihasználás érdekében).

Figyelem az etr-ben még hatan nem vették fel a gyakorlatot, így beosztani sem tudtam. Múlik az idő! Aki elmulasztja valamelyik előadását, annak e tárgy ebben a félévben elvész.

Az első témakörben elhangzó előadások személyekhez rendelése olvasható az alábbiak­ban. A pillanatnyi névsor mechanikusan jött létre. Az egy-egy alkalomra tervezett előa­dások száma az esetleges (velünk egyeztetett) cserék folytán nem változhat. Ügyelni kell a téma­választásra: egy alkalommal ugyanaz a téma nem hangozhat el több példányban.

04.17. kedd 1015-1145                                                                       PC4 labor

Lámfalusi Mónika

Mezei Judit

Oriskó Norbert

Sándor Bence

 

 

04.24. kedd 1015-1145                                                                       PC4 labor

Barta Anita

Kiss Csaba

Molnár Katalin

Csongrádi Tamás

Király Dániel

Nikházy László: 05.15.

A második témakörben elhangzó előadások személyekhez rendelése olvasható az aláb­biakban. A pillanatnyi névsor mindenfajta egyéni megfontolást nélkülözve, mechanikusan jött létre, és a párok egymáshoz rendelése is hiányzik. Kérem a tisztelt Hallgatókat, ebből kiindulva keressenek maguknak előadópárt! Az egy-egy alkalomra tervezett előadások száma az esetleges (velünk egyeztetett) cserék folytán nem változhat. Ügyelni kell a téma­választásra: egy alkalommal ugyanaz a téma nem hangozhat el több példány­ban.

05.08. kedd 1015-1145                                                                       PC4 labor

Barta Anita: RollerCoaster Tycoon

Kiss Csaba: Command and Conquer – Red Alert 3

Molnár Katalin: Age of Mithogy (??? :o)

Csongrádi Tamás: Civilization V

Lámfalusi Mónika: Crop Circles

 

05.15. kedd 1015-1145                                                                       PC4 labor

Mezei Judit: The Battle for Westnoth

Oriskó Norbert: Hóditó

Király Dániel: Europa Universalis & al.

Sándor Bence: Röfik

Nikházy László: Age of Empires II. – The Age of Kings

Nikházy László: WinXP vs Sulix

 

Az írásos anyagok elektronikus beküldési határideje: 2012. május 20. (vasárnap) éjfél.
A beadás a moodle-n keresztül történik („Informatika oktatása”). Egyetlen,
EHAKÓD-dal azonosított tömörített állományban.

 

Aláírást és jegyet csak az kaphat, aki a követelményeket időben és maradéktalanul teljesítette.

A félév tematikája

Alkalom

Téma

 

 

 

 

 

1.

02.07.

 

 

 

Regisztráció

2.

02.14.

 

 

E

Számonkérési formák. Tipikus hibák az informatika-alkal­mazásban, a programozásban.

3.

02.21.

 

 

E

Informatika és nyelv

4.

02.28.

 

 

E

Kimenetszabályozás: érettségi vizsga. I-i szakképzés, az Országos Képzési Jegyzék (OKJ), speciális szakképzések. Az Európai Számítógép-használói Jogosítvány (ECDL).

5.

03.06.

 

 

E

A programozás egyes módszertani kérdései.

6.

03.13.

 

 

E

Informatikai versenyek, tehetséggondozás – Tudnivalók az informatikai versenyek értékelésének elveiről.– A LOGO verseny tudnivalói. – Az Alkalmazói, a Nemes Tihamér verseny tudni­valói.

7.

03.20.

 

 

E

Operációs rendszerek felhasználói felületei és az oktatás.

 

03.24.

 

 

G

versenyszervezésben való részvétel

 

03.26.

-28.

 

G

versenyfeladatok értékelése

8.

03.27.

 

 

E

Matematika és programozás. Programozási modellek („Karesz a robot”, hétköznapi algoritmusok)

Az első programozási nyelv kérdései.

9.

04.03.

 

 

 

Tavaszi szünet

10.

04.10.

 

 

 

Tavaszi szünet

 

04.14.

 

 

G

versenyszervezésben való részvétel

 

04.16.

-18.

 

G

versenyfeladatok értékelése

11.

04.17.

 

 

 

Bemutató gyakorlatok – informatikai eszközök 1.

12.

04.24.

 

 

G

Bemutató gyakorlatok – informatikai eszközök 2.

13.

05.01.

 

 

 

Május elsejei szünet

14.

05.08.

 

 

G

Bemutató gyakorlatok – egy programozási téma 1.

15.

05.15.

 

 

G

Bemutató gyakorlatok – egy programozási téma 2.

A tárgyhoz ajánlott irodalom

·         E tematika pdf-ben

·         Mintatanterv I.-IV.

·         Számonkérések informatikából. Tipikus hibák. (pdf

)

·         Tehetséggondozás – tudnivalók informatikai versenyekről (pdf)

·         Matematika és programozás. Tehetséggondozás az informatikában. Programozási modellek („Karesz a robot”, hétköznapi algoritmusok). Az első programozási nyelv kérdései. (pdf)

·         Az e-tananyagok előadásához olvasnivalóként ajánljuk Kárpáti Andrea: Oktatási szoftverek minőségének vizsgálata c. cikkét (Új Pedagógiai Szemle 2000. március)

·         Informatika, nyelv és oktatás – az oktatás szoftvereinek nyelvéről (ppt, pdf, html)

·         A programkészítés didaktikája (ppt, html, pdf)

·         A közoktatás elvárásai a számítógépek „OR-felületeitől” (ppt, pdf)

·         Előzőleg, hallgatók által készített „mintaszerű” anyagok

 


Ugrás az Média- és Oktatásinformatika Tanszék honlapjára