Vissza az előzőleg látogatott oldalra (nem elérhető funkció)Vissza a tananyag kezdőlapjára (P)Ugrás a tananyag előző oldalára (E)Ugrás a tananyag következő oldalára (V)Fogalom megjelenítés (nem elérhető funkció)Fogalmak listája (nem elérhető funkció)Oldal nyomtatása (nem elérhető funkció)Oldaltérkép megtekintése (D)Keresés az oldalon (nem elérhető funkció)Súgó megtekintése (S)

Modellezés és szimuláció / A szimuláció módszertana /3. A szimuláció és a számítógép

Modellezés és szimuláció

3. A szimuláció és a számítógép

A szimuláció és a számítógép viszonyáról több szempont szerint beszélhetünk:

3.1. A programozási nyelv

Szimuláció céljára vagy általános célú programnyelvet használunk, vagy pedig valamilyen szimulációs nyelvet. Mindkettőnek vannak előnyei és hátrányai is. A szimulációs nyelvek jellemzői (a teljesség és a pontosság igénye nélkül):

A szimulációs nyelvek hátrányai:

A szimulációs programnyelvek egyik gyakori elképzelése az eseményleírás.

Esemény: megváltoztatja egy vagy több állapotváltozó értékét, állandó elemek működését írja le, újabb eseményeket aktiválhat.

Megvalósításai:

Ezen elképzelés szerint az események a modell állandó elemei működését írják le, egy esemény újabb eseményt aktiválhat, valamint megváltoztathatja egy vagy több állapotváltozó értékét. A generált események egy jósolt eseménylistába kerülnek, amelyből az aktuális eseményeket ki kell választani, majd 0 idő alatt végre kell őket hajtani.

A másik elterjedt elképzelés (a GPSS nyelv ilyen) a folyamatleírás.

Folyamat: egy rendszerelem viselkedését írja le (rendszerelem: mozgó objektum, utasítás: statikus objektum).

Minden folyamat az aktuális jelen időig hajtható végre, illetve lehetnek várakozó/fel-függesztett állapotban. A megvalósítás: jelen idejű, illetve jövő idejű események listája.

Itt folyamatok zajlanak, amelyek egy-egy rendszerelem (mozgó objektum) viselkedését írják le. A nyelv utasításai maguk a statikus objektumok. Minden folyamat az aktuális jelen időig hajtható végre, a folyamatok továbbá lehetnek várakozó/felfüggesztett állapotban.

Nézzünk egy GPSS példát Seprődi László könyvéből [SL]!

Feladat: Egy esztergapad működését kell modelleznünk. Előtte a munkadarabok sorba állnak, érkezésük 103, feldolgozásuk 94 percig tart. Milyen az eszterga kihasználtsága, az átlagos sorhossz, a termékek keletkezési üteme, ... ?

GPSS megoldás:

ForráskódSIMULATE Magyarázatok: GENERATE 10,3 a munkadarabok 10±3 percenként érkeznek QUEUE SOR beállnak a sorba SEIZE ESZTERGA lefoglalják az esztergát, ha szabad DEPART SOR akinek sikerült, az elhagyja a sort ADVANCE 9,4 9±4 percig dolgoznak rajta RELEASE ESZTERGA felszabadítja az esztergát TERMINATE 1 kilép a rendszerből START 1000 1000 munkadarabot kell feldolgozni END

A hagyományos nyelveken történő szimuláció hátránya természetesen az, hogy a szimulációs folyamat elemi fogalmait megvalósító eljárásokat magunknak kell megírni az adott nyelv elemi utasításait felhasználva.

Vissza a tartalomjegyzékhez

3.2. A számítógépes környezet

Ebben a kérdéskörben azt kell megvizsgálnunk, hogy hogyan használhatja a felhasználó a számítógépet:

Az első eset jellemző programhasználati módja az, amikor a – már garantáltan helyes – programot beadjuk egy számítóközpontba, majd másnap-harmadnap megkapjuk az eredményt. Ha a beadás után rövid időn belül kapjuk az eredményt, akkor is úgy kell megírni a programot, hogy előre gondoskodjunk minden várható esemény, hiba kezeléséről, hiszen nincs lehetőség menet közbeni beavatkozásra.

Ugyanezen oknál fogva a programnak eredményül nagyon széleskörű és előre eldöntött információt kell adnia a szimulált folyamatról, s így az eredmény értékelése nagyon sokáig is tarthat. Ez a körülmény olyan problémát okoz, hogy legtöbbször a program által adott eredményeknek csak néhány százalékára lenne szükség (értelmetlen paraméterezés esetén ez például nyilvánvaló). Az ilyen eredmény ráadásul általában kevésbé szemléletes.

Ezzel szemben az interaktív környezet lehetőséget biztosít arra, hogy

Vissza a tartalomjegyzékhez

3.3. A számítógéptípus

Háromféle nagyságrendű számítógépről kell beszélnünk. Az egyszerű konfigurációjú személyi számítógépek elsősorban a számítógépes szimulációval való ismerkedés eszközei. A szimulációs módszerek tanulására használhatók, továbbá kísérletező szerepet kaphatnak modellek létrehozásakor: ilyen gépeken célszerű megtenni minden modellel az első próbálkozásokat.

A második típusba tartoznak a nagyszámítógépes rendszerek, amelyeket akkor célszerű használni, amikor egy bonyolult, sok paramétertől függő, sok adattal dolgozó, nagy műveletigényű feladatot kell megoldani.

A harmadik típus a tabletek, mobiltelefonok, … azaz a mobil eszközök világa.

Vissza a tartalomjegyzékhez

Új Széchenyi terv
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszirozásával valósul meg.
Készült az "Országos koordinációval a pedagógusképzés megújításáért” című TÁMOP-4.1.2.B.2-13/1-2013-0007 pályázat keretében.
(ISBN 978-963-284-631-6)

A tananyag az ELTESCORM keretrendszerrel készült