amelyben már mindenki (és lehetőleg egyszerre)
akarja használni a gépet.
(Függöny föl!)
Láttuk, több könyvtárszobája is lehet színterünknek, miért ne lehetne több emberre néző ablakpárja is. Igen, de az egy és oszthatatlan Lóti Futi éppen ki szavára hallgasson, kinek engedelmeskedjen ebben a bábeli zűrzavarban?
Két ötletünk is van: mindenki kapjon egy-egy helyszínt (saját Lótival), vagy az egy Lóti meghatározott rendszer szerint – hol ide, hol oda kapva fejét – mindenkinek juttat egy morzsát magából, illetve szolgáltatásaiból. Ha ez utóbbit választjuk – ez tűnik olcsóbb megoldásnak –, akkor mi legyen a rendszer Futi hovafordulásában? Úgy kell látszódnia minden felhasználója számára, mintha ő lenne az a kivételezett, aki kisajátíthatja Lótit. Nagyon sok megoldanivalóval jár ez: kellő titoktartás mellett és keveredés mentesen kell az eseményeknek zajlaniuk. Senkinek sincs joga más adataiba (vagy programjába) bekukucskálnia, vagy – pláne – belepiszkálnia. Ennek lehetőségét eleve meg kell akadályozni.
Mindezt hogyan? Többféleképpen is elképzelhetjük.
Most már csak az merül föl kérdésként, hogy – rendben van, hogy Lótin így megosztoztak a munkák, a feladatok, de – mi lesz a fiókos szekrénnyel. Pontosabban a fiókos szekrényen hogyan osztozzanak az egyes munkák elvégzését meghatározó ukáz-sorozatok (egyáltalán hol legyenek holtidőben)? Mi lesz a könyvtárral, írástudó kiegészítésekkel, vagyis az egyebekkel? Ha többen is kívánnák használni ezeket a külön szolgáltatásokat, melyik felhasználó (értsd: feladat, munka) és mikor kaphatja meg?
Megoldásként azt javasolhatjuk, hogy minden elvégzendő munka (idegen szóval: JOB) kap egy jól meghatározott méretű fióktartományt a szekrényből, ahol létezhet. Lóti e tartományokban lévő ukáz-sorozatokról mindig tudja, hogy mikor következnek legközelebb, és hogy hol hagyták abba legutóbb a munkát.
Vegyük észre e fióktartományosdinak egy nagyszerű mellékhatását, nem várt következményét! Nyugodtan elképzelhető az is, hogy egyik-másik ukáz-sorozat nagyobb, mint a részére kiutalt terület, ekkor csak az a része tartózkodik bent, amelyre pillanatnyilag szükség van, a többi valamelyik könyvtárban. Amint olyan részére kerülne a sor, amely nem fért be, akkor azt a könyvtárszobából először bekérjük (mintha odalapoznánk a szükséges munkalaphoz), s csak azután kezdi Lótit ténylegesen mozgatni. Bekérjük, de csak az után, hogy a bent levőt kimentettük/megmentettük az enyészettől, ha kell, vagyis ha az a legutóbbi fellapozás (betöltés) óta megváltozott, azaz Lóti írt rá. (Mindehhez Lótinak sok mindent kellene észben tartania, sok mindenre kellene ügyelnie. Célszerű most is segítőhöz folyamodni. Egy Felügyelőt kell megbízni azzal a feladattal, hogy figyelje: Lóti milyen sorszámú fiókhoz akar hozzányúlni, és ha az nem engedélyezett – mert titoktartási kötelezettség tiltja –, megrángatja a csengőt, ezzel akadályozza meg a titoksértést. Ehhez persze Lótinak és Felügyelőjének nyilván kell tartania a fióktérképet: ismernie kell azt, hogy mely lapnak hol a folytatása, hogyan állnak össze a lapok egy munkakönyvvé, azaz egy munkát leíró teljes ukáz-sorozattá; a bent lévő lapok melyike változott meg stb.) További kérdést fogalmazhatunk meg: hogy lehetséges az, hogy amikor Lóti egy új fióktartománybeli ukáz-sorozatra tér át, akkor ezt a Felügyelő nem veszi partizánakciónak? A válasz az lehet, hogy Lótinak kétféle jogosítványa is van; az egyiket, akkor használja, amikor a különlegesen fontos, közhasznú tevékenységeket végzi (pl. áttér egy másik ukáz-sorozat végrehajtására, vagy egy rendkívüli megszakítást hajt végre stb.), a másikat pedig, hétköznapi ukáz-sorozat elvégzése közben. Az első, privilegizált (jogosítványú) állapotában lévő Lóti próbálkozásait a Felügyelő nem gátolja meg, a másik esetben szigorúan intézkedik.
A felvonásközi mondanivalónk, azaz a tanulságok:
Meggondolandó, hogy a sok szerkezeti változás (ajtók, ablakok) helyett egyetlen univerzális nyílászáró lenne, amelyen megfelelő formalizmussal kellene megcímkézni (irányítószámmal ellátni) az üzenetet a címzettek felé, s nem kéne Lótinak különféle helyeken, esetleg különféle tájszólással társalognia az érintettekkel. (Ez a busz- vagy sínrendszer metaforája.) [WBus]
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
A tananyag az ELTESCORM keretrendszerrel készült