Mi az informatika szakmódszertan?
3. Informatikametodika
A metodika a konkrét tananyagok tanításának problémáival foglalkozik, a következő kérdésekre keresi a választ egy-egy adott tananyagrésszel kapcsolatban:
A. Adott tananyagrész megtanítása
- Mivel indokolható, hogy szükség van az adott anyagrész megtanítására? Hogyan motiválhatók a tanulók?
- Milyen módszerrel vezethetők be az új ismeretek? Hogyan építhető fel a tananyag?
- Hogyan kapcsolható korábbi ismeretekhez, hogyan építhet korábbi tapasztalatokra?
- Milyen példákat célszerű használni a tananyagrész tanításához?
- Mennyi és milyen gyakorlásra van szükség az ismeretek elsajátításához? Hogyan függ ez az elsajátítás mélységétől?
- Milyen gyakorló feladatokat lehet adni hozzá?
- Milyen számonkéréssel lehet ellenőrizni a tananyagrész elsajátítását?
Vissza a tartalomjegyzékhez
B. Konkrét tantárgyi feladatsorok előállítása
- Hogyan lehet egy feladatból újabb feladatokat előállítani? Az újabb feladatok megoldása mennyire hasonlíthat az eredeti feladat megoldására? Hogyan lehet egy megoldás változtatásával újabb feladatot előállítani?
- Hogyan lehet egy feladatsorral felépíteni egy tananyagot?
- Hogyan lehet egy tananyaghoz olyan számonkérést készíteni, amely minden fontos részletét számon kéri?
- Hogyan lehet súlyozni a számonkérés egyes részeit, baj-e, ha valamit többször kérünk számon?
- Feladatok elemzése, hasonlóságok felismerése, adott típushoz hasonló feladatok konstruálása.
Vissza a tartalomjegyzékhez
C. Konkrét feladatok megoldásának problémái
- Tipikus hibák felismerése, javítása, elkerülése.
- Az előrehaladás mérésének kérdése nagyobb feladatok megoldásakor.
- Hogyan lehet egy adott feladatsorra (pl. dolgozat) jól felkészíteni a diákokat?
- Melyek egy adott számonkérési forma esetén a speciálisan alkalmazandó felkészítési tennivalók?
- Érettségi feladatok elemzése, versenyfeladatok elemzése.
Vissza a tartalomjegyzékhez
D. Informatikai projektek tervezése, szervezése
- Hogyan lehet egy iskolai eseményhez informatikát használó projektmunkát tervezni?
- Milyen szerepek adhatók a tanulóknak az informatikát használó projektmunkában?
- Hogyan lehet egy informatikai projektmunkát lebonyolítani?
- Hogyan lehet egy informatikai projektmunkát értékelni?
Vissza a tartalomjegyzékhez
E. Az informatikatanár tanórán kívüli teendői
- Kapcsolat a rendszergazdával (felhasználói azonosítók, szoftverek installálása, rendszerbeállítások, ...).
- Az informatika terem használati rendje, biztonsági kérdések.
- Óra előkészítés (tananyagkeresés, nyersanyag elrendezés, ...).
- Számítógép terem üzemeletetési rendje tanórán és tanórán kívül.
Vissza a tartalomjegyzékhez
F. Tananyag előállítás, taneszköz fejlesztés
- Melyek azok a területek, ahol szükség van a tanár közvetlen tananyag készítő munkájára (leírások, mintapéldák, mintamegoldások, ...)?
- Szemléltető eszközök készítése.
Vissza a tartalomjegyzékhez