Vissza az előzőleg látogatott oldalra (nem elérhető funkció)Vissza a tananyag kezdőlapjára (P)Ugrás a tananyag előző oldalára (E)Ugrás a tananyag következő oldalára (V)Fogalom megjelenítés (nem elérhető funkció)Fogalmak listája (nem elérhető funkció)Oldal nyomtatása (nem elérhető funkció)Oldaltérkép megtekintése (D)Keresés az oldalon (nem elérhető funkció)Súgó megtekintése (S)

Informatika oktatása / Mi az informatika szakmódszertan? /4. Informatikai tantárgy-filozófia

Mi az informatika szakmódszertan?

4. Informatikai tantárgy-filozófia

Minden tantárgy mögött van valamilyen elképzelés, gondolatvilág, ami a tárgy alapjairól szól, a konkrét ismereteknél általánosabban vizsgálja a tantárgyat. Nevezhetjük ezt a tantárgy „filozófiájának”.

A. Az informatika, mint modellezés

Az informatikában, mint sok más tantárgyban is, modelleket alkotunk, a valós rendszereket e modelleken keresztül próbáljuk megismerni, megérteni.

Az informatika különlegessége más tárgyakkal szemben, hogy itt a modelleket meg is kell valósítani és működtetni kell valamilyen intelligens eszközzel. Továbbá a kész modell alkalmazása is egy komplex – informatikai – feladat.

Vissza a tartalomjegyzékhez

B. Az informatika, mint emberek közötti kommunikációs eszköz

Hagyományos kommunikáció (emberek vagy közvetlenül kommunikálnak egymással, vagy pedig valamely információhordozó eszközön keresztül, de csak egy irányban.

A kép 5 séma irányított gráfos képét ábrázolja. A gráfok pontjai vagy Ember, vagy Csoport, vagy Információ-hordozó. Az ember és ember közötti, valamint az ember és csoport közötti kommunikáció sémái

Infokommunikáció (a kommunikációs folyamatba belép egy intelligens eszköz)

A kép 4 séma irányított gráfos képét ábrázolja. A gráfok pontjai vagy Ember, vagy Csoport, vagy Intelligens eszköz. Az ember és ember közötti, valamint az ember és csoport közötti kommunikáció sémái

Vissza a tartalomjegyzékhez

C. Az informatika, mint virtuális valóság

Vissza a tartalomjegyzékhez

D. Az információs társadalom és az ember

Vissza a tartalomjegyzékhez

E. Létezik-e informatikai intelligencia?

A pszichológiában gyakran beszélnek matematikai intelligenciáról, műszaki intelligenciáról. Feltehető a kérdés: létezik-e informatikai intelligencia?

Egy lehetséges definíció-kezdemény Nagy Ádámtól (Információs társadalom és Trendkutató Központ) az alábbi: [NÁ]

Ennek megfelelően az Informatikai Intelligencia az egyénnek az a globális képessége, amely lehetővé teszi az informatikai problémahelyzetben a célszerű cselekvést, a racionális informatikai gondolkodást és az informatikai környezettel való eredményes bánást. Ez tulajdonképpen az állandóan változó informatikából adódóan a változó informatikai helyzethez való alkalmazkodási és problémamegoldó készséget jelenti.

Mi köze a lehetséges informatikai intelligenciának az informatikai írástudáshoz? Mi az informatikai írástudás?

Vissza a tartalomjegyzékhez

F. Melyek az informatikai kompetenciák?

A Nemzeti Alaptantervben – EU-ajánlásokat figyelembe véve [EP] – a kulcskompetenciák között megjelenik a Digitális kompetencia [NAT]. Feltehető kérdés: mi köze az itt leírt Digitális kompetenciának az informatikai kompetenciákhoz?

A Nemzeti Alaptanterv 2008-as fejlesztési munkáiban megfogalmazódott az önálló informatikai kompetencia, amely legerőteljesebben a digitális kompetenciával függ össze, de szinte mind a 9 kulcskompetenciával van valamilyen kapcsolata.

Az informatikai kompetencia részkompetenciákra osztható, s fontos kérdés annak kutatása, hogy melyek ezek a részkompetenciák, s mi közük más területek speciális részkompetenciáihoz.

Vissza a tartalomjegyzékhez

G. Mitől lesz társadalmi szempontból hasznos tudás az informatikai tudás?

Minden tantárgyat minősít valamilyen módon, hogy a megszerzett tudásnak mi a – nem közvetlen személyhez kapcsolódó – társadalmi haszna.

Vissza a tartalomjegyzékhez

Új Széchenyi terv
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszirozásával valósul meg.

A tananyag az ELTESCORM keretrendszerrel készült