Minden tantárgy mögött van valamilyen elképzelés, gondolatvilág, ami a tárgy alapjairól szól, a konkrét ismereteknél általánosabban vizsgálja a tantárgyat. Nevezhetjük ezt a tantárgy filozófiájának.
Az informatikában, mint sok más tantárgyban is, modelleket alkotunk, a valós rendszereket e modelleken keresztül próbáljuk megismerni, megérteni.
Az informatika különlegessége más tárgyakkal szemben, hogy itt a modelleket meg is kell valósítani és működtetni kell valamilyen intelligens eszközzel. Továbbá a kész modell alkalmazása is egy komplex – informatikai – feladat.
Hagyományos kommunikáció (emberek vagy közvetlenül kommunikálnak egymással, vagy pedig valamely információhordozó eszközön keresztül, de csak egy irányban.
Az ember és ember közötti, valamint az ember és csoport közötti kommunikáció sémáiInfokommunikáció (a kommunikációs folyamatba belép egy intelligens eszköz)
Az ember és ember közötti, valamint az ember és csoport közötti kommunikáció sémáiA pszichológiában gyakran beszélnek matematikai intelligenciáról, műszaki intelligenciáról. Feltehető a kérdés: létezik-e informatikai intelligencia?
Egy lehetséges definíció-kezdemény Nagy Ádámtól (Információs társadalom és Trendkutató Központ) az alábbi: [NÁ]
Ennek megfelelően az Informatikai Intelligencia az egyénnek az a globális képessége, amely lehetővé teszi az informatikai problémahelyzetben a célszerű cselekvést, a racionális informatikai gondolkodást és az informatikai környezettel való eredményes bánást. Ez tulajdonképpen az állandóan változó informatikából adódóan a változó informatikai helyzethez való alkalmazkodási és problémamegoldó készséget jelenti.
Mi köze a lehetséges informatikai intelligenciának az informatikai írástudáshoz? Mi az informatikai írástudás?
A Nemzeti Alaptantervben – EU-ajánlásokat figyelembe véve [EP] – a kulcskompetenciák között megjelenik a Digitális kompetencia [NAT]. Feltehető kérdés: mi köze az itt leírt Digitális kompetenciának az informatikai kompetenciákhoz?
A Nemzeti Alaptanterv 2008-as fejlesztési munkáiban megfogalmazódott az önálló informatikai kompetencia, amely legerőteljesebben a digitális kompetenciával függ össze, de szinte mind a 9 kulcskompetenciával van valamilyen kapcsolata.
Az informatikai kompetencia részkompetenciákra osztható, s fontos kérdés annak kutatása, hogy melyek ezek a részkompetenciák, s mi közük más területek speciális részkompetenciáihoz.
Minden tantárgyat minősít valamilyen módon, hogy a megszerzett tudásnak mi a – nem közvetlen személyhez kapcsolódó – társadalmi haszna.
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
A tananyag az ELTESCORM keretrendszerrel készült