Minden tantárgy mögött van valamilyen elképzelés, gondolatvilág, ami a tárgy alapjairól szól, a konkrét ismereteknél általánosabban vizsgálja a tantárgyat. Nevezhetjük ezt a tantárgy filozófiájának.
Az informatikában, mint sok más tantárgyban is, modelleket alkotunk, a valós rendszereket e modelleken keresztül próbáljuk megismerni, megérteni.
Az informatika különlegessége más tárgyakkal szemben, hogy itt a modelleket meg is kell valósítani és működtetni kell valamilyen intelligens eszközzel. Továbbá a kész modell alkalmazása is egy komplex – informatikai – feladat.
Hagyományos kommunikáció (emberek vagy közvetlenül kommunikálnak egymással, vagy pedig valamely információhordozó eszközön keresztül, de csak egy irányban.
Infokommunikáció (a kommunikációs folyamatba belép egy intelligens eszköz)
A pszichológiában gyakran beszélnek matematikai intelligenciáról, műszaki intelligenciáról. Feltehető a kérdés: létezik-e informatikai intelligencia?
Egy lehetséges definíció-kezdemény Nagy Ádámtól (Információs társadalom és Trendkutató Központ) az alábbi: [NÁ]
Ennek megfelelően az Informatikai Intelligencia az egyénnek az a globális képessége, amely lehetővé teszi az informatikai problémahelyzetben a célszerű cselekvést, a racionális informatikai gondolkodást és az informatikai környezettel való eredményes bánást. Ez tulajdonképpen az állandóan változó informatikából adódóan a változó informatikai helyzethez való alkalmazkodási és problémamegoldó készséget jelenti.
Mi köze a lehetséges informatikai intelligenciának az informatikai írástudáshoz? Mi az informatikai írástudás?
A Nemzeti Alaptantervben – EU-ajánlásokat figyelembe véve [EP] – a kulcskompetenciák között megjelenik a Digitális kompetencia [NAT]. Feltehető kérdés: mi köze az itt leírt Digitális kompetenciának az informatikai kompetenciákhoz?
A Nemzeti Alaptanterv 2008-as fejlesztési munkáiban megfogalmazódott az önálló informatikai kompetencia, amely legerőteljesebben a digitális kompetenciával függ össze, de szinte mind a 9 kulcskompetenciával van valamilyen kapcsolata.
Az informatikai kompetencia részkompetenciákra osztható, s fontos kérdés annak kutatása, hogy melyek ezek a részkompetenciák, s mi közük más területek speciális részkompetenciáihoz.
Minden tantárgyat minősít valamilyen módon, hogy a megszerzett tudásnak mi a – nem közvetlen személyhez kapcsolódó – társadalmi haszna.
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
A tananyag az ELTESCORM keretrendszerrel készült