Ezen ismeretkör célja, hogy a tanulók eligazodjanak az információs társadalomban, élhessenek előnyeivel, elkerüljék vagy semlegesítsék hátrányait. Ehhez első lépésként tudni kellene, hogy mi is az az információs társadalom.
Ennek a témakörnek része az informatika története. Ez maga is két részből állhat, a számításra alkalmas eszközök történetéből és az információ, az információfeldolgozás történetéből. A történet ráadásul számunkra nemcsak a múlt, hanem a jelen és a jövő története is. Az informatika kapcsán épp olyan fontos megismerni a múltat, mint amennyire megérteni a jelent és elképzelni a jövőt.
Foglalkozni kell a személyes adatokkal, azok felhasználásának szabályaival, kapcsolódva ehhez annak jogi vonatkozásait is. Biztonsági szempontból sem mindegy, hogy mit teszünk közzé magunkról, milyen információkat adunk ki másoknak, melyek azok, amik nem tartoznak másokra.
A programok és adatok (szövegek, képek, zenék, filmek) használatához is tartoznak jogi (médiajogi) ismeretek.
Fontos foglalkozni számítógépes rendszerek biztonságával is. Ez részben belső probléma: jó, ha az adataink megmaradnak a számítógép vagy annak egyes részei meghibásodása esetén is. Jó, ha akkor is használhatjuk őket, amikor a szoftver- vagy hardvervilág jelentősen megváltozik.
Egy 500 éve megjelent könyvet ma is el tudunk olvasni, egy pár évtizedes floppy-t, számítógépes magnókazettát viszont szinte reménytelen.
A veszélyek azonban kívülről is érkezhetnek, kémek és vírusok sokféle fajtája próbál kárt okozni a számítógépünkön. Meg kell tanulni az ellenük való védekezés eszközeit és szabályait!
A számítógép használathoz tartoznak megkerülhetetlen etikai (hogyan viselkedjünk a virtuális világban) és pszichológiai (játékfüggőség, internetfüggőség) kérdések is.
Ebben a korosztályban a kezdődő internethasználat miatt kell foglalkozni a biztonságos internet használat kérdésével. (Nem bonyolult dolgokra gondolunk, hanem olyanokra, mint az utcán ne állj szóba idegenekkel mintájára az interneten ne állj szóba idegenekkel.)
A legfontosabb személyi (vércsoport, gyógyszerérzékenység), képi (térkép, közlekedési táblák, piktogramok), valamint szöveges információ (szótárak, növényhatározó) ismerete, kezelése lehet cél.
A számítógép használat megjelenésével essen szó a biztonsági, (baleset- és) egészségvédelmi problémákról is!
A történelmi ismeretek fejlődésével párhuzamosan jelenjen meg az informatikatörténet (a számolóeszközök és az információfeldolgozás története itt még két szálon fut)!
Foglalkozzunk az adatvédelem legfontosabb szabályaival, más adatai tönkretételének lehetséges következményeivel, a felelősség kérdésével!
Elsősorban az Internetről letöltött anyagokkal kapcsolatosan, másodsorban pedig a saját honlapra teendők miatt előtérbe kerülhetnek az informatikával kapcsolatos, főleg szerzői jogi ismeretek.
A kommunikációs lehetőségek bővülése elengedhetetlenné teszi viselkedési, kommunikációs szabályok megismerését és alkalmazását az interneten.
Meg kell ismerni a környezetükben található információhordozók felhasználásának módszereit (itt elsősorban az iskolai lehetőségeket kell figyelembe venni – például számítógépes nyilvántartással rendelkező iskolai könyvtárban téma szerinti keresés, ezen kívül elképzelhető a telefonkönyvek, menetrendek intelligens rendszereken keresztüli használata)!
Érdekességként, részletekben lehet mesélni az informatika történetéről, s arról, hogy az informatika hogyan formálta át életünket az elmúl évszázadban.
Alapvető cél e korosztály számára, hogy legyenek nyitottak a számítógép, az információs technológia alkalmazására az élet minden területén!
Az iskolában található nyílt rendszerek, információs rendszerek használatában való elemi jártasság követelmény lehet e korosztály számára.
Érdemes lehet áttekinteni, hogy az informatika ma milyen területeken fejlődik (néhány 5-10 perces mese keretében), s ezeknek milyen hatása lehet a társadalomra.
Tudni kell azokról a személyi információkról, amelyeket számítógépen tartanak nyilván, meg kell érteni, hogy mit jelenthet az ilyen személyes adatokkal való visszaélés, milyen veszélyei lehetnek a pontatlan adatok tárolásának!
Szükség az adatok védelmére, megőrzésére! Meg kell érteni, hogy a biztonság egyik alapja a több helyen, többféle módon történő tárolás. Ez egyrészt garantálja a megőrződést, ugyanakkor több veszéllyel is járhat. Ha valami módosul, fejlődik, akkor nem biztos, hogy annak minden előfordulása mindig egyforma lesz. Emiatt elképzelhető, hogy annak nem a legújabb változatát fejlesztjük tovább.
Meg kell ismerkedni az internet veszélyeivel a kéretlen reklámoktól az internetes zaklatáson át a számítógépes rendszerek tönkretételéig.
Ez és részben az előző korosztály is veszélyben van az internetfüggőségtől, játékfüggőségtől. Ennek megelőzésében nem a tiltás az elsődleges, hanem a megfelelő irányítás, például felismerhetők a játékokban levő pozitív lehetőségek, ugyanakkor segíteni kell a valós és a virtuális világ megkülönböztetésében. Úgy gondoljuk, minél több tapasztalatot szerez a diák különböző virtuális világok használatában, jó tanári irányítás mellett annál jobban láthatja a különbségeket.
Ez valahol nem meglepő, a közlekedés veszélyeivel is meg kell ismerkednünk, ugyanakkor naponta közlekedünk az utcán.
A közoktatás vége felé a tanuló egyre többször találkozik az információs társadalom lehetőségeivel, meg kell tanulni ezekkel együtt élni!
Tisztában kell lenni azzal, hogy az információ áru, az információs rendszerekben, de akár csak egy címlistában is hatalmas érték lehet.
Minden állampolgárnak joga az elektronikus ügyintézés, lehetősége az elektronikus kereskedelem és bank, az információs társadalom egyre gyarapodó szolgáltatáshalmaza. Ehhez az infrastruktúrát a világ megteremti. Az iskola dolga a hozzá tartozó igény és ismeret átadása.
Ehhez is kapcsolódva vált fontossá – az egyéb biztonsági okok mellett – a személyek azonosításának kérdése, emellett pedig a személyek igényeinek előrejelzése.
Különös dolgokkal találkozhatunk a világban. A stratégiai, gazdasági játékok bizonyos vállalatvezetői posztok betöltéséhez előnyössé válnak, hasznos tudást adnak. A sok szempontból pozitívan értékel távmunka lehetősége azzal a nagyon nagy veszéllyel járhat, hogy emberek interneten kapják a munkát, otthon végzik el, az eredményeket interneten továbbítják, interneten vásárolnak, szórakoznak, és akár évekig nem találkoznak fizikailag más emberekkel. Talán nem kell ecsetelnünk ennek veszélyeit.
Az informatika története ebben a korosztályban a jövő története legyen! A jövő lehetőségeit elsősorban filmeken látjuk, de nem elhanyagolhatóak a tudományos, népszerűsítő folyóiratokban leírt lehetőségek. Fontos tudni, hogy ezekből mi a lehetséges, ezek milyen előnyökkel, veszélyekkel járnak, milyen következményeik lehetnek. Feltehető az a kérdés is, hogy mikorra várható, illetve mi az, ami lehetetlen.
Bár ebben nagyon óvatosnak kell lenni. Nem informatikai példa: a klasszikus Csillagok háborúja című filmben a szereplők lézerfegyverekkel lövöldöztek, amiről 30 éve mindenki azt mondta, hogy lehetetlen. Ma ezzel szemben több hadseregnek van lézerfegyvere.
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
A tananyag az ELTESCORM keretrendszerrel készült