Vissza az előzőleg látogatott oldalra (nem elérhető funkció)Vissza a tananyag kezdőlapjára (P)Ugrás a tananyag előző oldalára (E)Ugrás a tananyag következő oldalára (V)Fogalom megjelenítés (nem elérhető funkció)Fogalmak listája (nem elérhető funkció)Oldal nyomtatása (nem elérhető funkció)Oldaltérkép megtekintése (D)Keresés az oldalon (nem elérhető funkció)Súgó megtekintése (S)

Informatika oktatása / Az informatika kulcsfogalmai /J. Hardver

Az informatika kulcsfogalmai

2. A kulcsfogalmak áttekintése

J. Hardver

Ez a fogalom nem önmagáért van, hanem azért, hogy a mindennapokban előforduló intelligens eszközöket hatékonyan tudjuk használni.

A számítógépet (pontosabban fogalmazva az intelligens eszközt), mint berendezést (fizikai részegységeit együtt) nevezik hardvernek. A „hagyományos” számítógépek „mélylélektani” vonása: számjegyvezéreltség, azaz minden adata (és a program utasításai is) számjegyekkel van leírva. Azon számítógépeket hívják analóg számítógépeknek, amelyeknek áramkörei a mennyiségeket folytonos fizikai jelekként ábrázolják, illetve transzformálják.

Az eszközök felépítéséből, működéséből rendszerszintű ismeretekre van csak szükség, amelyek alapján válaszolhatunk a tanulók eszközökkel kapcsolatosan felvetődő kérdéseire (pl. hogyan működik az egér, bele szabad-e nézni a fényceruzába, mi a különbség a tintasugaras és a lézernyomtató között, ...).

Nagyon sok olyan élethelyzetbe kerülhetünk, amikor számítógéphez különböző hardver eszközöket kell csatlakoztatnunk (pl. fényképeket szeretnénk letölteni a digitális fényképezőgépünkről, elmentenénk a mobiltelefonunk telefonkönyvét a számítógépünkre, ...).

1-4. évfolyam fejlesztési feladatai

A rajzolás, írás, olvasás eszközeinek használata, informatikai játékok (pl. robot, teknőc, Lego konstrukciók, játékvasút) irányítása.

Használjuk az egér és a billentyűzet elemi lehetőségeit (egérmozgatás, kattintás, dupla kattintás; valamint alap billentyűk, speciális billentyűk, funkcióbillentyűk, ...).

A számítógép itt még nem elsősorban „számító gép”, azaz cél más intelligens eszközök – például iskolarobot – megismerése is.

Fogalmak:

5-6. évfolyam fejlesztési feladatai

Az alkalmazások körének valósághű megismerése igényelheti nyomtató, illetve szkenner használatát, adatok megőrzését számítógépen, adatok átvitelét segédeszközökkel, illetve hálózaton keresztül.

Fogalmak:

7-8. évfolyam fejlesztési feladatai

Itt már foglalkozni kell a számítógép felépítésével, részegységeinek funkciójával. Át kell tekinteni a Neumann-féle számítógép globális felépítését, működési elvét (ennek kapcsán érdemes kitérni Neumann János tevékenységének ismertetésére)!

Ebben a korcsoportban újabb adatbeviteli lehetőségek válnak szükségessé, foglalkozni kell a fényképezőgép, valamint a mobiltelefon és a számítógép kapcsolatával.

Fogalmak:

9-10. évfolyam fejlesztési feladatai

Ismerjék a számítógépeket tartalmazó rendszerek globális felépítésének elveit (mi kell gépek összekötéséhez, a külvilág jeleinek fogadásához: modemek, újabb perifériák számítógéphez kapcsolásához, ...)!

Foglalkozni kell a számítógéphez csatolható legújabb eszközökkel (pl. virtuális valóság eszközök), ezek használatával.

Fogalmak:

Vissza a tartalomjegyzékhez

Új Széchenyi terv
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszirozásával valósul meg.

A tananyag az ELTESCORM keretrendszerrel készült