Vissza az előzőleg látogatott oldalra (nem elérhető funkció)Vissza a tananyag kezdőlapjára (P)Ugrás a tananyag előző oldalára (E)Ugrás a tananyag következő oldalára (V)Fogalom megjelenítés (nem elérhető funkció)Fogalmak listája (nem elérhető funkció)Oldal nyomtatása (nem elérhető funkció)Oldaltérkép megtekintése (D)Keresés az oldalon (nem elérhető funkció)Súgó megtekintése (S)

Informatika oktatása / Az informatika kulcsfogalmai /H. Projekt

Az informatika kulcsfogalmai

2. A kulcsfogalmak áttekintése

H. Projekt

Az informatika lehetőséget teremt olyan feladatok megoldására is, melyeket nem egyetlen személy old meg, a feladatmegoldásban mások eredményeinek felhasználási képességétől kezdve a projektmunkákban való részvételen át, egészen a projektek tervezéséig és megvalósításáig. Mindehhez szükség van a csoportmunkát támogató informatikai eszközök használatának képességére, valamint a csoportmunka metodikájának ismeretére.

Nádasi Mária a következőképpen foglalja össze a projektmódszert:

A projektmódszer lényege az egyéni vagy a csoportmunkán alapuló, önálló, a pedagógus által rejtetten irányított tevékenység, amelynek az értéke épp az, hogy a tanulók munkájában a tervezéstől a projekt tárgyában szereplő munka előkészítésén, végrehajtásán át egészen az eredmény prezentációjáig érvényesül a spontaneitás, a sokféle rögtönzés, de ezzel együtt a tervszerűség, az előre kalkuláltság is. [NM]

A projekt jellemzői:

5-6. évfolyam fejlesztési feladatai

Ez az egyéni projektmunka korszaka. A tanulóknak fel kell ismerniük, hogy egyes feladatok megoldása részekre bontható, a részek önállóan megoldhatók, majd a részek megoldásából a várt eredmény előállítható.

Fogalmak:

7-8. évfolyam fejlesztési feladatai

Itt kezdhetjük a tanulókkal a csoportos projektmunkákat. Lehet ez az iskolaújság készítése (hagyományos papíros, illetve elektronikus változatban), ballagás, osztálykirándulás megtervezése és lebonyolítása, iskolai versenyek támogatása stb. A korosztály jellegzetessége az, hogy ezekben a projektekben nem minden tanuló képes mindenféle feladat elvégzésére. Emiatt ezt sokszor csak a legtehetségesebbekkel lehet megoldani szakköri foglalkozás keretében. Itt is fontos azonban, hogy minden gyerek számára megoldható, érdekes feladatot kapjon, s egymás munkája megfigyelésével megtapasztalhassák, hogyan működik a csoport, hogyan készül el a teljes mű.

Ezek alapján képesnek kell lenniük a részekre osztás megértésére, a projektben dolgozók közötti kommunikációra (megfelelő kommunikációs interfészek használatára), annak megértésére, hogy a kommunikáció befolyásolhatja az egyes részek megoldásának elkészítését.

További megértendő, hogy a projektmunka egyes részei nem akármikor végezhetők el, lehetnek előfeltételei, azaz szükség van a munka ütemezésére.

Fogalmak:

9-10. évfolyam fejlesztési feladatai

Itt az előző korosztálynál nagyobb szerepet játszhat a projektmunka, a megoldandó feladatok köre azonban nem nagyon bővül, elsősorban a feladatok nagyságrendje és a csoportok mérete nő, a megoldásban használt eszközök köre bővül. Meg lehet próbálkozni azzal is, hogy a csoportbeli vezető-, illetve irányító szerepeket is a diákokra osztjuk.

A kommunikáció szabályozására, vannak informatikai eszközök és módszerek (megbeszélés, videokonferencia, üzenőtábla, közös internetes felület, megosztott dokumentumok), amelyek a munkát hatékonyabbá tehetik.

Fontos annak megértése, hogy az egyes részfeladatok megoldásának összeépítése is komplex informatikai feladat.

A lehetőségek bővülésével az egyes részek munkaerő ráfordítása és a teljes projekt kivitelezési ideje megbecsülhető, a termék értéke, valamint a munkavégzők teljesítménye értékelhető.

Fogalmak:

Vissza a tartalomjegyzékhez

Új Széchenyi terv
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszirozásával valósul meg.

A tananyag az ELTESCORM keretrendszerrel készült