Az előadásoknak időnként lesznek olyan tervezett részei, amelyek nem kerülnek szóba: „meseszerű”, pusztán lexikális tudnivalók, érdekes kiegészítések (&). Ezeket otthoni olvasmányként kell feldolgozni. Ha nem ilyen tervezett rész maradna el, azt is –természetesen– otthon (esetleg konzultáción) pótolni kell.
A gyakorlatok egy része feladatsorokra épül, amit ideje korán mindenkinek kiosztunk. A megkapott feladatsorokat a következő gyakorlatra is kérjük elhozni, mivel szükség lehet rá. Gyakran adunk otthonra algoritmizálási, programírási feladatokat, hol egyszerűbbeket, hol nagyobb lélegzetűt. (A ?, <, . szimbólumok utalnak a beadandó „médiára”: papír, mágnes lemez, villanyposta.)
A gyakorlatok kb. 25%-án kisebb –a korábbi témákkal kapcsolatos– zárthelyit („exptemporale”) íratunk. Ezek a folyamatos készülés ellenőrzését szolgálják. A tanulás folyamatossága az anyagban való eredményes előrehaladás feltétele. A két otthon elkészítendő feladat mellett egy évfolyamszintű „papíros” és egy géptermi zárthelyi lesz.
Követelmények az aláírásért:
· az extemporalék legalább 2/3-ának megírása,
· a papíros zárthelyi megírása,
· a beadandó feladat(ok) beadása,
· a (:) gépes zárthelyi megírása.
Követelmények a legalább kettes gyakorlati jegyért:
· rendszeres gyakorlatra járás (a vizsgaszabályzatban rögzítettek szerint[1]),
· a megírt extemporalék átlaga legalább 2,
· a papíros zárthelyi legalább 2,
· a beadandó feladat(ok) legalább 2 (késés esetén minden megkezdett hetente 1 jegy levonással),
· a gépes zárthelyi legalább 2.
A gyakorlati jegybe a zárthelyik és a házi feladatok eredményei mellett a gyakorlaton való részvétel minősége is beleszámít.
Ha a (papíros és géptermi) zárthelyi valamelyikét nem írta meg legalább elégségesre, akkor a pótzárthelyi(ke)t meg kell írnia! Az extemporalék utólag nem pótolhatók!
A tematikában elsősorban az alábbi nyolc irodalomra építünk és hivatkozunk:
1. Módszeres programozás – Programozási bevezető
(mlógia 18, x. kiadás),
2. Módszeres programozás – Programozási tételek
(mlógia 19, x. kiadás),
3. Wirth: Algoritmusok + adatstruktúrák =
programok (Műszaki Könyvkiadó)
4. Módszeres programozás – A programkészítés
technológiája (mlógia 21, x. kiadás),
5. Varga: Programok analízise és szintézise
(Akadémiai Kiadó)
6. Fóthi:
Bevezetés a programozáshoz (Tankönyvkiadó)
7. Nievergelt
et al.: Matematikai problémák megoldásainak számítógépes módszerei (Műszaki
Könyvkiadó)
8. Programok és specifikációk (http://digo.inf.elte.hu/~szlavi/ honlapon:
Programs and Specifications)
9. Programírási (TurboPascal) tanácsok (http://digo.inf.elte.hu/~szlavi/ honlapon:
Turbo Pascal tanácsok)
10. Specifikáció, algoritmus és programkód (http://digo.inf.elte.hu/~szlavi/ honlapon:
Specification, algorithm and Program code)
11. Programtranszformációk (http://digo.inf.elte.hu/~szlavi/ honlapon:
Program transformations)
12. Programozási tételek specifikációja (http://digo.inf.elte.hu/~szlavi/ honlapon:
Specifications of the Program Theorems)
13. Az előadások kéziratai PDF-formában.
14. CRT22 – egy unit adatsorozatok I/O-jához (http://digo.inf.elte.hu/~szlavi/ honlapon: CRT22 – Unit
Sorszám/Ea.-dátum |
Előadás |
Gyakorlat |
04.09.16. |
A programozás alapfogalmai: feladat- és programspecifikáció, programfüggvény … [1/28-36,2/5-10] Algoritmizálás: algoritmikus és alapvető adatszerkezetek; és leírásuk a programban. [1/37-54,55-57,63-74] |
Hétköznapi algoritmusok. Algoritmus leíró nyelv elemei. Egy feladat specifikálása és algoritmizálása. |
04.09.23. |
A ’struktúraszerinti feldolgozás’ elve, strukturált programozás [1/37-57,63-74] Programozási tételek 1. (Másolás..Lineáris keresés) [2/27,13-21] & Pascal kódolási szabályok [4/5-11] |
Feladat-, programspecifikáció- és algoritmuskészítés
pr. tételekkel. (1.
feladatsor) A Pascal és a Turbo környezet elemei. Kódolás (1. feladatsor algoritmusainak kódolása; egy-két teljes mintamegoldás „közzététele”) |
04.09.30. |
Programozási tételek 2. (Megszámolás..
Kiválogatás) [2/23-31] |
Feladat-, programspecifikáció- és algoritmuskészítés,
kódolás CRT22 unit-tal. (1.
feladatsor folyt.). ... folytatás … |
04.10.07. |
Programozási tételek 3. (Szétválogatás..
Összefuttatás) [2/31-38] |
Feladat-, programspecifikáció- és algoritmuskészítés. (2. feladatsor) ... folytatás ... |
04.10.14. |
Programozási tételek 4. (Rendezések) [2/ 41-50] &
„Rendezéselmélet” [7/98-99] |
A 2. feladatsor algoritmusainak kódolása. ... folytatás ... |
04.10.21. |
Programozási tételek 5. (Keresések:
lin. keresés általánosítása, lin. keresés rendezett sorozatban, logaritmikus
és visszalépéses keresés; az alaptételek backtrack változatai) [2/52-65] |
Gyakorló óra Gyakorló óra |
04.10.28. |
Programozási folyamat 1.: Dokumentálás, kódolás, a programkészítés elvei [1/88-92, 93-107] & Kódolási technikák [4/17-28] |
Rendezések kódolása és mérése (l. a rendezés hatékonysági
gyakorlatot) („Preparált” adatgeneráló keretprogrammal.) Rendezési
feladatok „józanésszel” (3.
feladatsor). |
8 04.11.11. |
:Géptermi zárthelyi N |
:Géptermi zárthelyi N |
04.11.18. |
Programtranszformációk [4/12-17, 8] Tételek egymásra építése [2/66-73] |
Backtrack. (4. feladatsor algoritmikus megoldása) Backtrack.
(A 4. feladatsor folytatása.) |
04.11.25. |
Programozási folyamat 2.: Tesztelés és hibakeresés [4/32-48, 49-60] |
Backtrack feladatok kódolása. Backtrack feladatok kódjainak hatékonysági vizsgálata. |
04.12.02. |
Évfolyam zárthelyi (specifikáció + tételek + tesztelés) |
Tesztelés, hibakeresés. (5. feladatsor) Tesztelés,
hibakeresés. |
04.12.09. |
Programozási folyamat 3.: Lokális hatékonyság, a hatékonyság mérése és eszközei [4/61-76]) |
Kódhatékonyítás. (6. feladatsor) A kód hatékonysági vizsgálata interaktív
környezetben (PROFILER). |
04.12.16. |
Programozási folyamat 4.: Algoritmus leíró eszközök; strukturált és nem strukturált programok [1/75-87, 5/54-94] |
Programergonómia 1.: menük,
ablakok. Programergonómia 2.: helpek (text-file-minimumok). |
14 04.12.23. |
: Pót géptermi zárthelyi |
: Pót géptermi zárthelyi |
|
Évfolyam pót-zárthelyi:
2005.01.06. (csütörtök) 8-10, 0-821 (Bolyai János terem) |
|
|
[1] Az „elfogadható” hiányzások számaránya legfeljebb 25%, aggályos a 25-50% közötti, az 50%-ot meghaladó hiányzás esetén a gyakorlati jegy adását meg kell tagadni.