Programozásmódszertan 3. félév
tematika

áLTALÁNOS KÉRDÉSEK

Követelmények az aláírásért:

·        2 zárthelyi () megírása,

·        beadandó feladat () beadása (és esetleges megvédése),

·        a () gépes zárthelyi megírása.

Követelmények a legalább kettes gyakorlati jegyért:

·        rendszeres gyakorlatra járás (a vizsgaszabályzatban rögzítettek szerint),

·        mindkét zárthelyi legalább 2,

·        a beadandó feladat legalább 2,

·        a gépes zárthelyi legalább 2.

A gyakorlati jegybe a zárthelyik és a házi feladat(ok) eredményei mellett a gyakorlaton való részvétel minősége is beleszámít.

Ha a(z „elméleti” és géptermi) zárthelyik valamelyikét nem írta meg legalább elégségesre, akkor a pótzárthelyi(ke)t meg kell írnia!

A beadandóval szemben támasztott feltétel, hogy

1.      a programot 4GL környezetben kell fejleszteni,

2.      a program legyen képes –a felhasználó kérésére, pl. menün keresztül kiválasztható– lé­nyegre törő, információdús tájékoztató megjelenítésére,

3.      továbbá akár fájlból, akár klaviatúráról lehessen paraméterezni, az eredményt –szintén a felhasználó választása szerint– akár fájlba, akár az alkalmazás ablakában megjeleníteni,

4.      a program helyes működésének dokumentálásához szükséges jónéhány (legalább 3) teszt­adatsor, fájlokban. Ezeket a végrehajtható kód mellett kell elhelyezni az anyagban.

A beadandó feladat beadásáról ():

1.      a meghatározott formai feltételeknek eleget nem tevő dolgozatokat nem értékelünk (azt újra be kell adni helyesen; azonban a határidő nem módosul);

2.      a beadás e-mail-ben történik (ennek dátuma a meghatározó); az e-mail tárgya legyen: „Beadandó”; a dokumentációt ettől függetlenül papíron is beadható (ami azonban nem helyettesíti az e-mail-es beadást!), ekkor kaphat részletes értékelést munkájáról;

3.      késedelmes beadás esetén a jegyet hetente 1 jeggyel csökkentjük, de 4 vagy több heti késés esetén a beadandót nem fogadjuk el, így a tárgy aláírását megtagadjuk;

4.      A feladatok névhez rendelése:

Név

Feladatsorszám

Ajtai Veronika

1

Árva Zoltán

11

Balaton Marcell Balázs

1

Bársony Attila

2

Bernát Péter

1

Bor József

12

Borvendég Orsolya

13

Bugyi Sándor

2

Csányi Tibor

3

Csikfalvi Attila

1

Dankházi Gergely Mátyás

2

Duplinszki Miklós

2

Fajth István

14

Fehér Dániel

3

Fincza András József

3

Furkó Árpád Gergely

3

Gedeon Veronika

4

Harmath Zsolt

5

Hegedüs László

6

Horváth Mária

7

Hubai Szabolcs László

4

Hutóczki Erika

14

Juhos Tamás

15

Kálcza Tamás

16

Kiss Attila

8

Kiss Endre Farkas

17

Kmecs Viktória

9

Kovács Péter Norbert

15

Marosi Polla Ágnes

18

Marosi Zoltán

4

Márton Balázs

4

Micheller Mária

5

Molnár József

10

Morandini Kristóf Márk

6

Müller Katalin

5

Nagy Balázs Tamás

1

Németh Gabriella

6

Németh Katalin

5

Ötvös Petra

16

Palkó Tamás Attila

7

Pápa Éva Orsolya

2

Ráczpali István

7

Reiner Zita

8

Schoffhauzer Péter

9

Seprődi Máté

11

Sereghy Zsófia

10

Stadler János Kolos

11

Szabó Krisztina

8

Szatmári Boglárka Etelka

12

Szegedi Atina

9

Szőke Szabolcs Tamás

6

Szűcs Tibor

7

Takács Bence

3

Takács Valéria

10

Váczi Viktória

17

Vári Erika

12

Várkonyi Teréz Anna

13

Varsányi Anita Krisztina

13

Volszky Péter

8

Zolnai László

4

részletes tematika

A tematikában elsősorban az alábbi irodalmakra építünk és hivatkozunk:

1.  Módszeres programozás – Hatékonyság (mlógia 6, 3. kadás),

2.  Módszeres programozás – Adatfeldolgozás (mlógia 12, 4. kadás)

3.    Módszeres programozás – Szövegfeldolgozás (mlógia 14, 3. kadás)

4.    Cormen et al.: Algoritmusok (Műszaki Könyvkiadó)

5.    Adatfeldolgozás. Tömörített anyag az előadásról. (ZIP)

6.    Programok – programspecifikációk (http://izzo.inf.elte.hu/szlavi/ProgModsz/Progspec.pdf)

7.    Első lépések a Lazarus fejlesztői környezetben (PDF)

A 3 évvel ezelőtti megjegyzéseimet, amelyet az akkori 1. zárthelyi után írtam, érdemes elolvasni és megfontolni! (pdf)

Sorszám
dátum

Előadás

Gyakorlat

1

09.15.

Programozási folyamat: áttérés egy 4GL programfejlesztői környezetre

Adminisztráció

4GL 1.. egy egyszerű inputú (edit, button…) prog­ram fejlesztése FreePascal-Lazarus (FPL) kör­nyezetben. (Lásd 7.)

2

09.22.

Szövegfeldolgozás 1.: Szövegtípusok értelme­zései, modulok [3/5-28]

4GL 2.. összetett inputú (memo, stringGrid) prog­ram fejlesztése FPL környezetben.

4GL 3.. menüvezérelt program fejlesztése FPL környezetben.

3
09.29.

Szövegfeldolgozás 2.: Szövegtípusok speciális feladatai: formázás, szűrés, tömörítés [3/29-46]

*   önálló feladatok

4GL 2.. tájékoztatóval rendelkező program (újabb ablak, szövegfájl) fejlesztése FPL környezet­ben.

Karakter-, szövegmodul készítése (ékezetes be­tűk).

4
10.06.

Szövegfeldolgozás 3.: Szövegtípusok speciális feladatai: keresések, titkosítás, hipertext [3/29-46]+[4/185-206]

Szövegmodul továbbépítése (sor, lap, formázások).

Szövegmodul továbbépítése (keresés).

5
10.13.

Adatfeldolgozás 1.: Adatfeldolgozási felada­tok, struktúrafinomítás [2/41-55] + prog­rampélda a finomításhoz

Szövegtranszformátor 1.: sorigazítások.

Szövegtranszformátor 2.: szűrések.

6
10.20.

Adatfeldolgozás 2.: Struktúramegfeleltetés konfliktusai [2/56-67]

Makroprocesszor 1.: terve­zés.

Makroprocesszor 2.: megvalósítás.

7
10.27.

Adatfeldolgozás 3.: Időszerűsítés, külső ren­dezések [2/68-80]

Makroprocesszor 3.: megvalósítás (folytatás).

Struktúramegfeleltetéses példák 1.: (adatbevitel űrlappal; majd) lapozott listázás.

8

őszi szünet

9
11.10.

1. zárthelyi

Struktúramegfeleltetéses példák 2.: összegfoko­zatos listázás.

Adatfeldolgozási feladatsor.

10
11.17.

Hatékonyság 1.: Végrehajtási idő csökkentése 1. [1/7-45]+alapfogalmak (Ordó ...) [4/18-26]

Adatfeldolgozási feladatsor (folytatás).

* gépes zárthelyi (11.17. 1200-1500)

11
11.24.

Hatékonyság 2.: Végrehajtási idő csökkentése 2.[1/46-74]

* önálló feladat beadása

Gyakoriság szerinti elrendezés hatékonyságnövelő szerepének vizsgálata. (L.)

Hatékonyság 1.: 1. feladatsor (globális/idő).

12
12.01.

Hatékonyság 3.: Helyfoglalás csökkentése [1/75-107]

Hatékonyság 4.: Bonyolultság csökkentése [1/108-129] &

Hatékonyság 2.: 2. feladatsor (globális/idő).

Hatékonyság 3.: 3. feladatsor (globális/hely= elemméret-, sorozathossz-csökkentés).

13
12.08.

Mohó algoritmusok [4/283-305]

Dinamikus programozás [4/259-282]

Hatékonyság 4.: a 3. feladatsor elemméret-csök­kentése részfeladatsor kódolása.

Hatékonyság 5.:4. feladatsor (lokális=kód) .

14
12.15.

2. zárthely

Mohó algoritmusok.

Mohó algoritmusok (folytatás).

+1
tartalék

Programozási folyamat: Programspecifikációs eszközök (VDM, Z ...) [6]

Tartalék

Tartalék

 

Pótpapíros zárthelyik (2005.12.22. 830-11)

* Pót, gépes zárthelyi (2005.12.22. 1100-1400)